Jump to content
Annons

Testar med en crossover jag å


Tracer

Recommended Posts

Jag vart lite inspirerad av Gizmozis test med elektronisk musik och tänkte att jag skulle testa på att göra nåt rockliknande. Kan knappt spela "Blinka lilla stjärna" på gitarr så ni som är hardcore-gitarrister kommer nog skratta högt åt mitt försök att spela gura med synthen. 😉

Lägger inte upp den i studiobanken eftersom jag ser det mer som ett test.. hur låter det? Är det helt upp åt väggarna är ska jag kanske lägga ned lite mer jobb på den och försöka göra nåt klart av den.

Låtlänk

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vi kanske alla ska göra en crossover, skulle kanske bli kul ju 😉

Ditt intro gillade jag stark, påminde mig om ett gammal band som heter RAGE (inte rage against the machines nu, utan bara RAGE). Om du fixade till så att det blev lite mer "äkta" ljud och en sjyst sångare så visst, varför inte. kanske göra lite små riff för den distade gitarren också så att den inte bara lägger ackorden. Introt tycker jag aboslut du ska behålla, bara det är spelbart för en gitarrist 😉

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det vore faktiskt lite skoj, man utvecklar sig rätt mkt genom att göra nåt annorlunda. 😉

Tack, jag vart mest nöjd med introt själv också. Har inte hört RAGE, får ta och leta på 'tuben'. Vore grymt kul om man kunde få lite riktiga riff att lägga in. Köpte Virtual Guitarist 2 nyligen, det funkar men jag lyckas inte få det att låta riktigt.. 'äkta' är väl det bästa ordet. Men sen är jag totalt värdelös på att mixa/plugga distade gitarrer, får det aldrig att smälta ihop riktigt.

Det är lite samma sak med trummor, får inte riktigt, riktigt till det. Men det hänger väl på att man är elektrotorsk så jag har inte lagt så mkt tid på att lära mig att mixa riktiga trumset på ett bra vis.

Jag får testa slänga in ett sångspår när inte flickan sover... om jag lyckas komma på nån text att sjunga, det kan ju också vara ett berg att bestiga ibland. 😉

Hur lät mixen i övrigt? För högt nånstans, för lågt? Sitter med rätt kassa lurar, ingen återgivning alls under 50Hz.. Tjejen ligger å sover så jag känner inte att det vore så schysst att dra på högtalarna. Hehe.

Cheers

/ Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

jistanes.. tack vare din låt upptäckte jag att min vänsterlur på mina AKGlurar dött.. tack så jävla mkt.. 😉

näe, men de kan säkert bli nåt!!

Link to comment
Dela på andra sajter

har du ett intrp med en låt som RAGE har gjort. Det är inte dom som spelar, hittade inte just det introt med dem på youtube, men jag letade inte så länge. Den här gitarristen gör det ju inte så jättebra direkt, men du hör kanske lite vad jag menar med att det påminde, inte som ripp off nu på långa vägar, men just den klassiska influensen i introt.

När det gäller att mixa rockmusik så behöver du inte höra så mycket under 50HZ, jag brukar ofta lägga ett hi pass filter vid ca 40HZ i rockmusik. Nu va ju ljuden väldigt syntetiska i din låt så då blir det nog ännu svårare att få ihop och låta "rock" om vi säger så, men mer botten ska du absolut ha i musiken. Det ska inte vara djupbas, men tryck i basen skall det ändå va 😉

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

jistanes.. tack vare din låt upptäckte jag att min vänsterlur på mina AKGlurar dött.. tack så jävla mkt.. 😉

näe, men de kan säkert bli nåt!!

glad att man kan ställa upp för sina fränder på nattkvisten.. AKG-lurar säger du? Finns det några stora missar i mixen? Har aldrig riktigt fått nån "professionell" konstuktiv kritik på mina mixar så jag vet inte riktigt vad jag gör fel/rätt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Poppar lite RAGE nu.. från Youtube.. "Down" var rätt najs..

Mer botten (check).. läste en mixningsguide om vikten att skära bort bas för att spara CPU och så... tror jag gör en vanlig newbiemiss och överdriver lite vid pålägg/avdrag..

Link to comment
Dela på andra sajter

upptäckte att ngn varit o pillat på balansen mellan L och R i inställningarna, så det mesta låg i höger..

på den här låten.. va ska man säga??

snygga hihatar, resten som ska låta som riktiga instrument är mest bara syntetiska och tråkiga tycker jag..

inget tryck i bastrumman heller.. man hör den puff lite lätt i övre mellan..

basen har heller inget tryck. det behöver pushas på ordentligt där!!

fö. är mixen helt ok, trots rätt tråkiga instrument!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Poppar lite RAGE nu.. från Youtube.. "Down" var rätt najs..

Mer botten (check).. läste en mixningsguide om vikten att skära bort bas för att spara CPU och så... tror jag gör en vanlig newbiemiss och överdriver lite vid pålägg/avdrag..

du sparar ingen processorkraft genom att dra av lite bas. det du gör är du rensar mixen på subfrekvenser som har väldigt mycket energi och stör hela mixen. pröva tex. att ta en helt vanlig mix, och dra upp basen jättemkt, så märker du hur mkt basfrekvenser påverkar resten av mixen!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Poppar lite RAGE nu.. från Youtube.. "Down" var rätt najs..

Mer botten (check).. läste en mixningsguide om vikten att skära bort bas för att spara CPU och så... tror jag gör en vanlig newbiemiss och överdriver lite vid pålägg/avdrag..

Ja, det finns många guldkorn hos bandet RAGE, en platta med dem som är värd att kika på är welcome to the other side. Jag har efter ett antal år fortfarande inte bestämt mig om jag tycker om mixen på kaggen på den plattan, men musiken är grym! 🙂 Att överdriva sina EQ inställningar ska man inte behöva göra, om det inte är så att man vill ha ett sound helt utan diskant osv, det är väldigt viktigt med ljudvalen, precis som i den elektroniska musiken 🙂

MVH

Anders

EDIT:stavfel

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

upptäckte att ngn varit o pillat på balansen mellan L och R i inställningarna, så det mesta låg i höger..

Ah.. men då löste det sig iaf.. 🙂

på den här låten.. va ska man säga??

snygga hihatar, resten som ska låta som riktiga instrument är mest bara syntetiska och tråkiga tycker jag..

Mhh, nackdelen att jobba i en synthetisk miljö utan feta, dyra ljudbibliotek är ju att det lätt blir att låta platt och syntetiskt. :/

inget tryck i bastrumman heller.. man hör den puff lite lätt i övre mellan..

basen har heller inget tryck. det behöver pushas på ordentligt där!!

Hade en tanke att slänga in en till kagge på en egen kanal.. Som det är nu så är det ett helt set på samma kanal, därav lite tråkigt. Kollade en spectrum analyzer och skar nog för mycket på basen. Förut hade jag för mycket gröt och grummel i låtarna, nu för tiden är botten som saknas 🙂 Lär hamna i mitten snart hoppas jag, ingen gröt men maffig botten 🙂

fö. är mixen helt ok, trots rätt tråkiga instrument!!

Tack så mycket för kritiken!

Link to comment
Dela på andra sajter

det löste sig så bra med lurarna att jag lyssnar på timo räisänen nu. 🙂

när det blir platt och syntetiskt ska man leka vidare med ljuden!! det är så jag lärt mig!

extra baskaggar är fruktansvärt underskattat!! brukar för säkerhets skull (och för trycket) ha en 808kagge i grunden som är skuren först vid 40Hz, och sen avskuren vid 100Hz, där ligger grunden i de flesta baskaggar jag bygger.. och sen staplar man kaggar med filter in i en kaggebuss med en kompressor som trycker ihop allt och skapar en sammanhållen trumma som representerar hela registret (som passar i de olika låtarna då.. ).

jag tycker du kan jobba vidare med instrumenten långt, hihatarna är nära, kanske inte riktigt där, men nääära.

padarna låter som mysiga yamahapadar och känns helt ok i sammanhanget, men lite tråkigt om man koncentrerar sig på dom. dränk dom med reverb och delay kopiera kanalerna och gör tre spår av dom, använd en "fejk A/B/C" med extremt vänster-höger och en i mitten som du mixar lite lägre..

pröva dist på de olika instrumenten, och lek runt med alla effekter..

skruva först fram ett grundljud som du gillar, sen blötlägger du med effekter tills det känns bra, därifrån backar du lite, och sist i kedjan på varje kanal - en enkel kompressor som håller ihop signalen!!

på masterkanalen, ja en EQ, lite dist med värme och kanske en litenliten efterklang för att få ett sammanhållande rum på helheten och allra sist en kompressor för att få fram allt som du vill ha fram, och få ner topparna.. svag kompression är det som gäller. 🙂

lycka till..

Link to comment
Dela på andra sajter

du sparar ingen processorkraft genom att dra av lite bas.

I effektsammanhang då? Ett reverb t.ex lär väl jobba mycket mer med basmaterial?

ett reverb är väldigt många delayer efter varandra, och visst påverkas signalen av bas, men inte hur mkt processorkraft det drar.. det är däremot energin i basen som påverkar mixen..

Link to comment
Dela på andra sajter

du sparar ingen processorkraft genom att dra av lite bas.

I effektsammanhang då? Ett reverb t.ex lär väl jobba mycket mer med basmaterial?

ett reverb är väldigt många delayer efter varandra, och visst påverkas signalen av bas, men inte hur mkt processorkraft det drar.. det är däremot energin i basen som påverkar mixen..

Ett bra exempel för att kunna se det IDF säger (förlåt om jag flikar in mannen), är att om du höjer djupbasen på ett ljud så kommer du märka att dina mätare på masteregeln snabbt börjar närma sig toppen utan att ljudet för den skull låter särskilt mycket högre. Bas är grymt energikrävande. Många använder för mycket för att de tycker det är det som gör låten fet, lika många alldeles för lite då de tycker att de kan trycka upp volymen på helheten mer. Gäller att hitta balansen 🙂 Sedan när det gäller pluggar så trodde jag (kanske har fel) att pluggen tar så mycket processorkraft den behöver vid uppstarten oberoende om du kör bas eller diskant genom den.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

du sparar ingen processorkraft genom att dra av lite bas.

I effektsammanhang då? Ett reverb t.ex lär väl jobba mycket mer med basmaterial?

ett reverb är väldigt många delayer efter varandra, och visst påverkas signalen av bas, men inte hur mkt processorkraft det drar.. det är däremot energin i basen som påverkar mixen..

Ett bra exempel för att kunna se det IDF säger (förlåt om jag flikar in mannen), är att om du höjer djupbasen på ett ljud så kommer du märka att dina mätare på masteregeln snabbt börjar närma sig toppen utan att ljudet för den skull låter särskilt mycket högre. Bas är grymt energikrävande. Många använder för mycket för att de tycker det är det som gör låten fet, lika många alldeles för lite då de tycker att de kan trycka upp volymen på helheten mer. Gäller att hitta balansen 🙂 Sedan när det gäller pluggar så trodde jag (kanske har fel) att pluggen tar så mycket processorkraft den behöver vid uppstarten oberoende om du kör bas eller diskant genom den.

MVH

Anders

fy fan anders!! det är du till o flika in sådär.. 🙂

helt rätt, att en effekt inte påverkar CPUn om du kör in bara bas eller diskant.. det är själva inställningarna som påverkar CPUn.. och självklart hur många instanser som används..

DÄREMOT, påverkas en analog effekt av frekvensmaterialet.. genom att den just är analog, så reagerar den på helt annat sätt än pluggar i datormiljö!!

Link to comment
Dela på andra sajter

fy fan anders!! det är du till o flika in sådär.. 🙂

Aj då, om du åker ner till din studio i kalmar någon gång så får du svänga förbi västervik och slå mig på fingrarna 🙂

//Anders

Trust me... I WILL!!! 🙂

åker ner den 20:e... över pusk!

Link to comment
Dela på andra sajter

fy fan anders!! det är du till o flika in sådär.. 🙂

Aj då, om du åker ner till din studio i kalmar någon gång så får du svänga förbi västervik och slå mig på fingrarna 🙂

//Anders

Trust me... I WILL!!! 🙂

åker ner den 20:e... över pusk!

Ja, den 20 går det bra, har ingen spelning som jag behöver fingrarna till då 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

fy fan anders!! det är du till o flika in sådär.. 🙂

Aj då, om du åker ner till din studio i kalmar någon gång så får du svänga förbi västervik och slå mig på fingrarna 🙂

//Anders

Trust me... I WILL!!! 🙂

åker ner den 20:e... över pusk!

Ja, den 20 går det bra, har ingen spelning som jag behöver fingrarna till då 🙂

MVH

Anders

hehe kom på att jag åker tåg ner, så jag får ta det på uppvägen.. 🙂

låter dig veta några dagar innan, så att du kan massera fingrarna ordentligt i förväg!!

Link to comment
Dela på andra sajter

IDF: Shit, tack mannen! Nu ska här lekas 🙂 (Med Nu menar jag imorrn) 🙂

G'natt gott folk!

lugnt.. lycka till..

nu ska här jobbas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tog till vara på ett par av era råd och länkar till en uppdaterad version. Har försökt lägga till lite mer i basområdet, samt fylla ut padsen lite, har slängt på fläskigare trummor, vet dock inte om de vart så bra. DFH hänger sig hela tiden 😛 så jag valde ett annat set.. Där ser man vad man får för 200 kr..

Låt-Länk Bättre eller sämre?

Redigerat av Tracer
Link to comment
Dela på andra sajter

Tog till vara på ett par av era råd och länkar till en uppdaterad version. Har försökt lägga till lite mer i basområdet, samt fylla ut padsen lite, har slängt på fläskigare trummor, vet dock inte om de vart så bra. DFH hänger sig hela tiden 😛 så jag valde ett annat set.. Där ser man vad man får för 200 kr..

Låt-Länk Bättre eller sämre?

den verkar inte finnas där..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...