Jump to content
Annons

DFH Superior


Adde

Recommended Posts

Är det någon som vet något om System krav...

Någon påpeka att det krävs en nedrans massa RAM, men vad gör inte det.

PS. RDRAM suger när man ska köpa mer DS. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag har letat, men hittar inget om det....

sak samma, var tvungen att förbeställa iallafall...

Link to comment
Dela på andra sajter

1 gb RAM rekommenderas, och du bör ha 35 gb ledigt hårddiskutrymme. DFH superior ska vara ganska processorsnål, hur mycket processorkrat som behövs framgår inte på toontracks hemsida. Om man ögnar igenom forumets olika trådar får man dock veta att en P4 2.0 räcker alldeles utmärkt.

Har också förhandsbeställt superior, och jag kan knappt bärga mig tills jag får ett avi från toontrack i brevlådan! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag hoppas bara att det inte blir _för_ krävande av datorn, vore segt om man måste hålla på att freeza hela tiden. Läste först på forumet att de trodde att det skulle kräva lika mycket som DFH + en sampler (typ Battery) men nu har de höjt ribban lite då och då verkar det som.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fille (oregistrerad)

hej

Vad kostar superior egentligen?? Är det ett separat program som jag kan köra rakt in i sequencern??

/fille

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kostar superior egentligen?? Är det ett separat program som jag kan köra rakt in i sequencern??

Man laddar det som en plug-in ungefär (något förenklat). Stöder din sequencer VST-instrument är det inga problem.

Ca 2 500:- kostar det, men det finns en strippad version som är billigare; runt tusenlappen.

http://www.toontrack.com/superior.shtml

http://www.toontrack.com/dfh2.shtml

Link to comment
Dela på andra sajter

DFH Superior är riktad på 2500:- ink moms.

Jag var på ett Demo på Estrad och kolla in det. Det är heeelt otroligt.

Angående Ram så har Toontrack verkligen isärklass det bästa resurssparande verktygen jag har sett.

När demokillen stog o fixade med trumsetten så såg man rammätaren ticka iväg oroväckande mycket då det är vääääldigt mycket samplingar. (ca 2 gig)

Men med ett klick så går den snabbt igenom vilka samplingar som behövs för just den setupen du har laddat upp och då åkte mätaren ner på hälften.(1 gig)

Sen när man har programmerat klart och du valt vilka mickar du vill ha och ställt läcket mellan de olika mickarna osv. så finns det en learnfunktion . Man klickar learn och spelar upp midispåret och vips så har DFH sorterat bort alla överblivna samplingar och man är nere på ca 200 MB ramanvändning. Velly velly velly good!

Jag är impad och vill ha det nu.Nyss!

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

Vad kostar superior egentligen?? Är det ett separat program som jag kan köra rakt in i sequencern??

/fille

Du kan köra det som vilket VSTi som helst. Stödjer din Sequencer inte vst(Logic på OSX tex.) så finns Rewire stöd. Så du kan köra det med senaste ProTools också!

Audiounits släpps ca: 2 månader efter huvudsläppet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men med ett klick så går den snabbt igenom vilka samplingar som behövs för just den setupen du har laddat upp och då åkte mätaren ner på hälften.(1 gig)

😉 Blev lite nervös där, tills jag hade läst hela ditt inlägg. Jag tolkade det först som att det tog upp 1 GB efter "effektivisering". 😎

Det pågår en smärre debatt på Toontracks forum angående avsaknad av diskstreaming i Superior. Det har talats lite om "en annan lösning", men en del folk är oroliga för prestandan. Verkar som om det är obefogat.

Men jag får intrycket att man måste planera sin arbetsgång lite mer. Du skriver att Superior plockar bort alla överblivna samplingar efter ett klick på Learn. Betyder det att alla oanvända velocitys på trummor som används åker också? Det är ju lite oflexibelt om man vill ändra anslagsstyrka på något.

Själv väntar jag otåligt på mitt Superior som väl ska dyka upp med posten i månadsskiftet om allt går som det ska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju lite oflexibelt om man vill ändra anslagsstyrka på något.

Detta skall alltså göras när allt är klart. Ändrar du velocityn så hörs helt enkelt inte det slaget eftersom det är borta från ramminnet. dvs. att du måste avaktivera "learn" funktionen om du skall ändra något. Lite som en Freeze funktion fast snabbare och effektivare.

Man klarar sig alltså långt på att bara köra första utrensningen innan man kör learn grejen.

Vill bara påpeka att jag inte är säker på att det heter learn 😉 . Greppade innan namnen på funktionerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det finns alltså att köpa nu? Var nyligen inne på toontrack.com där stod det att man kunde för-boka det... fast release-datumet var ställt till 5 mars... ifall det är släppt, är det någon som vet vilka affärer det finns i? så man kan åka och kika lite på programet först?

mvh Patrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Superior verkar vara grymt, specielt för alla oss som kört första DFH. Har en fråga som de skulle vara kul att få lite feedback på:

Hur är superior i jämförelse med FXpansions BFD? Har någon kört båda? BFD kostar 1000 spänn mer tror jag! Kan man jämföra dem båda över ht? Skulle vara bra att veta innan man slänger fram plånkan!

Link to comment
Dela på andra sajter

DFH Superior har inte släppts än, men det är inte många veckor bort. 7-8 mars är förmodligen en bra gissning, så hur det står sig i jämförelse med BFD är svårt att säga. Personligen tror jag Superior kommer slå BFD på fingrarna rejält, men jag har inte testat BFD, bara läst recensioner om det och lyssnat på en massa demos. Vi är väl ett gäng från forumet som har förhandsbeställt Superior, så intryck och reaktioner lär dyka om det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så man får alltså vänta nästan ett år till då?

😲 Det verkar föreligga en masspsykos angående förhållandet mars/april. Toontrack (och the_minstrel) menar med all säkerhet april och ingenting annat.

Jo, hehe. Jag bara var lite rolig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som jag tycker var det riktigt coola med Superior var att man kunde ställa läcket från varje trumma i varje mick!

Om man tex. skall komprimera overheadmickarna och tycker virveln slår igenom lite för mycket så kan man bara sänka den i overheaden. Eller om hihaten läcker för mycket i virvelmicken så kan man ställa volymen på den! Jätteanvändbart! jag har svårt att tänka mig ett mer studiolikt sätt att hantera trummor i en plugg.

Samma om du pitchar virveln så pitchas den automatiskt i alla mickar.Alltså läcket pitchas också! ASFRÄNT!

Sen så finns det ju "sunkset" i Superoir. De har samplat ett plåtset som låter riktigt dåligt (fast studiobra ändå 😲 ) och det tycker jag e ball! Man vill ju inte alltid ha klockrena superinspelade trummor!

Redigerat av Pär Ekberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...