Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har ett litet problem med projekt som alltid Àr allderless för stora. LÀste om Tipset i studio för ett tag sen om "Remove"- och "Compact"funktionerna i Regionslistan. Probelet dÀr Àr vÀl bara att filerna inte försvinner frÄn datorn? Det gör dom inte för mej i alla fall, utan projektet tar lika mycket plats som det gjorde innan.

Finns det nÄtt lÀtt sÀtt att bara rensa bort allt skit, bÄde frÄn projektet och frÄn datorn, sÄ man bÄde sparar utrymme och datorkraft?

Ett annat problem jag har, som förmodligen Àr lite enklare att fÄ svar pÄ, Àr att nÀr jag importerar filer till projekt kopieras dom inte alltid till Audio-mappen. SÄ om jag senare plockar bort oginalfilen, men ÀndÄ vill ha kvar den i pro tools blir det ganska problematiskt. Lösning?

Det andra problemet hÀnger lite ihop med det första eftersom jag ofta manuellt deleatar filer jag vet att jag inte anvÀnder i projektet, och dÄ tar jag Àven bort nermixade filer som jag senare importerat igen (om ni förstÄr hur jag menar nu?). Ibland funkar det, ibland inte.

Tacksam för svar!

MVH

Johan

Annons
Postat

PÄ ditt första problem sÄ vÀljer du att markera alla filer som inte anvÀnds i regionslist. VÀlj sedan clear och i dialogrutan som kommer upp vÀljer du delete. DÄ tas alla filerna som inte anvÀnds bort frÄn din hÄrddisk. (OBS! filerna tas bort för gott och du kan inte fÄ tillbaka dem), du kan vÀlja att spara alla hela filer, det brukar jag göra. Har för mig det heter i regionslist select alla files except whole files.

PÄ ditt andra problem kan du testa att gÄ till setup/preferences vÀlj i dialogrutan som kommer upp processing och under Import har du en lite ruta du kan bocka för som det stÄr automatically Copy files on import. Du kan ju testa och se om detta hjÀlper.

MVH

Anders

Postat

Hej!

Jag gjorde alltid sÄ förr. Men nackdelen jag ansÄg med att göra sÄ var dels att man var tvungen att sitta ocyh trycka 1000 gÄnger pÄ "Yes" innan allt var borta, samt att den fortfarande lÀmnar en herrans massa filer kvar pÄ datorn.

Det jag vill Àr altsÄ att allt ska tas bort, förutom det som syns i projektet. Ja, eller om det rÄkar ligga en playlist pÄ nÄgon kanal sÄ visst....

/Johan

Postat (redigerat)
Hej!

Jag gjorde alltid sÄ förr. Men nackdelen jag ansÄg med att göra sÄ var dels att man var tvungen att sitta ocyh trycka 1000 gÄnger pÄ "Yes" innan allt var borta, samt att den fortfarande lÀmnar en herrans massa filer kvar pÄ datorn.

Det jag vill Àr altsÄ att allt ska tas bort, förutom det som syns i projektet. Ja, eller om det rÄkar ligga en playlist pÄ nÄgon kanal sÄ visst....

/Johan

Tjena Johan

Om du vill slippa trycka pĂ„ yes 1000 ggr sĂ„ vĂ€lj istĂ€llet bara att ta bort dem frĂ„n sessionen, inte frĂ„n hĂ„rddisken. Ta sedan "Save projekt to new folder" och kryssar i att du vill ha med "audio files". DĂ„ fĂ„r du endast med dem filer som anvĂ€nds i projektet i en ny fin mapp som kommer va alldeles lagom stor =) Sen Ă€r de bara att ta bort den gamla mappen. SĂ„ brukar jag alltid göra nĂ€r jag Ă€r klar med en lĂ„t innan jag ska börja mixa. Kolla bara att den nya versionen verkligen innehĂ„ller alla filer sĂ„ nĂ„got inte har sprungit ivĂ€g 😉

/Linus

Redigerat av Limpan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.