Jump to content
Annons

Hur kvantiserar jag midispelade trummor special?


redleadrecordings

Recommended Posts

Kör SX3

Har spelat in med V-drums + DFHS

Det visar sej att min trummis har för bråttom. I början av det inspelade ligger det helt ok, men sen drar det iväg. Efter ett par takter så ligger 1:an för tidigt gentemot klicket så att säga. Går det att "sträcka ut" midifilen. Inte kvantisera bort all känsla utan liksom dra ut och limma fast 1:an på takt 3 på rätt ställe och på så sätt dra rätt allt det andra lite?

För nu blir det konstigt när man klipper ut ett par takter och klistrar in. Låter skumt vid skarven så att säga. Eftersom 1-1:an ligger rätt men att ex. 4-4:an ligger tidigt. Då blir det ett glapp...

...jaja. Jag kan inte förklara bättre. Vad gör man?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Allt går att fixa när man spelar in midi, nästan iaf. Vet dock inte riktigt hur det funkar i Cubase.

Men, det gör å andra sidan att man kan undvika den typen av problem. Till skillnad från när man spelar in riktiga trummor kan man ju klippa var man vill. Det gör att man kan bygga upp en låt av oändligt många tagningar om så krävs. Går oftast fortare att öva lite mer till klicket och spela om vissa partier än att börja flytta och greja för mycket i midin. När jag spelar in digitaltrummor hemma, antingen själv eller någon annan trummis, brukar jag spela in tills det blir fel eller otajt. Sen klipper man bort det dåliga och börjar en ny tagning därifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag hajar ju det, men nu är det så att trumisen liksom ökar nästan omgående. På ettan efter inräkning sitter det som en smäck och nån takt framåt, men sen ligger han före hela jävla tiden. Hade önskat att man kunde "timestretcha" midi oxå. Men men man får väl ligga på honom som en rem så att han blir tightare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag hajar ju det, men nu är det så att trumisen liksom ökar nästan omgående. På ettan efter inräkning sitter det som en smäck och nån takt framåt, men sen ligger han före hela jävla tiden. Hade önskat att man kunde "timestretcha" midi oxå. Men men man får väl ligga på honom som en rem så att han blir tightare...

Om jag förstår dig rätt så ligger han före från takt 3 och framåt..m a o han "håller takten" men ligger lite före därifrån?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom inte timestretch av midi redan i SX3? Minns inte.. men har för mig det. Välj "Sizing applies timestretch" (eller vad verktyget nu heter) istället för den vanliga "pilen". Då kan du tänja ut parts om du behöver. Men om han ligger "på" hela tiden kanske det snarare är så att du ska klippa av parten och flytta den lite?

Link to comment
Dela på andra sajter

Han drar på mer och mer och kanske sackar här och där alltså.. annars hade ett klipp och delaykompensation i inspektorn på midispåret varit smidigt. Om inte spela om så får det bli klippa, stretch, delay, interative q och därefter stryk (ungefär i den ordningen 😏 )

Link to comment
Dela på andra sajter

klippa, stretch, delay, interative q och därefter stryk (ungefär i den ordningen 😏 )

Håller med om det. Sedan tänkte jag bara flika in att jag tror jag vet varför felet uppstod från början. Jag har nämligen själv upplevt hur jag som studiogitarrist har spelat "fel" på precis samma sätt. Det händer när man har en dålig "medhörning". Observera att "medhörning" också är ett subjektivt fenomen; musikern kan ibland behöva en vänlig spark i arselet för att komma ihåg att lyssna på rätt ljud i bakgrundsmusiken den spelar till. För en live-trummis som inte är van vid att lyssna i hörlurar är det ganska naturligt att han kanske lyssnar för mycket på sina egna trummor i kannorna och då missar att hänga på det korrekta tempot (eftersom han är van att höra sina egna trummor betydligt högre, dvs rent akustiskt).

Innan jag själv vande mig vid att spela med hörlurar brukade jag alltid sätta hörlurarna över bara halva öronen och se till att spela genom en uppmikad gitarrförstärkare med högtalare så att jag kunde höra mitt instrument akustiskt i rummet och därigenom kunna spela med rätt tajjming. Samma sak när jag hoppar in som saxofonist, man måste höra sig själv akustiskt för att sätta rytmiken. För sångare kan detta vara ett ännu större problem eftersom de också hör en stor del av sitt instruments ljud INUTI sin egen kropp (vibrationer i kraniet går direkt in i örat) och det kommer man aldrig åt med sladdar och teknik. Hmm.. nästan... man kan ju förstås sätta upp en mono-mik mellan två monitorhögtalare, istället för hörlurar, och sedan spela in en kanal av den lyssning sångaren får så att man kan summera den fasvänd med sånginspelningen och på så sätt släcka ut det mesta läckaget bakom sången. Ok... det blev lite mycket där, men kanske inte helt OT ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...