Jump to content
Annons

HUR FÅR MAN DET DÄR LJUDET?


Blitzkrieg (oregistrerad)

Recommended Posts

Blitzkrieg (oregistrerad)

Har repat ganska mycket med bandet nu. Vi spelar metal med inslag av progg. Det är en sak jag har undrat över. Ja lirade förut på en liten skitstärkare men sen köpte ja en Kustom-stack med 4 12". LJudet blev ju såklart bättre men en sak ja undrar är : Band som tex, Evergrey, Inflames, Scar Symmetry..Hur får dom det där tunga ljudet man hör? Jag har funderat på vad det kan vara, 7 strängat? Distad bas? Förstärkare? Jag fattar verkligen inte, har själv provat att stämma ner Drop D och vrida upp hela skiten på förstärkaren men det skriker nästan bara. Låten " A Touch Of Blessing - Evergrey..I början där när själva låten öppnar, nån som vet hur man får så tungt ljud? Och hur man får det där tunga ljudet som alla dom där bandet har ? Vore tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Blitzkrieg (oregistrerad)
Feta stärkare också, mycket, mycket fetare än Kustom. Typ Mesa Boogie, Engl eller nåt. Googla på vad dom har, själv vet jag inte.

Okej men tack! Ska kolla upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi tar In flames som exempel så kör dom med Peavey 6505 förstärkare med gitarrer nedstämda till drop A#(A# F A# D# G C)

Därifrån får dom deras tunga ljud live iaf 🙂

MVH Daniel

Kan ju lika gärna fråga här som nån annanstans: Vilken strängtjocklek väljer man för sån stämning?

***

Annars om inspelning av fet gitarr (här för jag mest vidare vad jag hittade vid liknande diskussioner här på forumet för ett par år sen, hjälpte mig mycket även om mitt gitarrljud inte är speciellt "gbg-metall" - jag stämmer fortfarande i E - men jag är nöjd):

* När du ställer in ljudet, ta bort MYCKET mer dist/gain än du tror. Ställ in "lagom", sen sänker du till hälften av det.

* Dubba gitarrerna sex gånger. Två vänster, två höger och två i mitten. Sen sänker du nivån på mittengitarrerna 3-5 dB relativt höger- o vänstergurorna. De ska finnas/kännas men inte höras.

* Skär bort onödigt under 50-100 Hz o lattja lite med olika EQ.

* Komprimera.

Ta rätt på tidningen studios artiklar om Studio Fredman, och hemmahosreportaget om forumKenny (addic59). Kenny satt hemma i pojkrummet med en standardgura, 30watts marschallcombo och SM57 (nästan larvigt enkelt) och hans metallsound är fett!

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...