Jump to content
Annons

Recommended Posts

Hej! Är en glad Cubase Le 4 användare som har några förmodat dumma frågor. Har läst i tidigare trådar om cpu och undrar om man kan köpa dem lösa och installera? Vet inte vad jag har i datorn nu men någon kanske vet hur jag kollar det? Köpte en stealth plug på jullove och har skapat många nya gitarrlåtar med den. Tillsammans köt jag ez drummer. Nu märker jag att det sprakar mer och mer och antar efter att ha läst tidigare trådar att VSt`s drar mycket cpu från datorn. Vad är lösningen? Undrar om någon kan vara snäll att hjälpa mig ....

mvh

pette

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej! Är en glad Cubase Le 4 användare som har några förmodat dumma frågor. Har läst i tidigare trådar om cpu och undrar om man kan köpa dem lösa och installera? Vet inte vad jag har i datorn nu men någon kanske vet hur jag kollar det? Köpte en stealth plug på jullove och har skapat många nya gitarrlåtar med den. Tillsammans köt jag ez drummer. Nu märker jag att det sprakar mer och mer och antar efter att ha läst tidigare trådar att VSt`s drar mycket cpu från datorn. Vad är lösningen? Undrar om någon kan vara snäll att hjälpa mig ....

mvh

pette

Frys( freeze) de vsti spår du är färdiga med/alternativt exportera vsti spår till ljudfiler och avaktivera vsti spåret. Då spar du väldigt mkt cpu kraft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Är en glad Cubase Le 4 användare som har några förmodat dumma frågor. Har läst i tidigare trådar om cpu och undrar om man kan köpa dem lösa och installera? Vet inte vad jag har i datorn nu men någon kanske vet hur jag kollar det? Köpte en stealth plug på jullove och har skapat många nya gitarrlåtar med den. Tillsammans köt jag ez drummer. Nu märker jag att det sprakar mer och mer och antar efter att ha läst tidigare trådar att VSt`s drar mycket cpu från datorn. Vad är lösningen? Undrar om någon kan vara snäll att hjälpa mig ....

mvh

pette

Om din dator är äldre än 3 år så är det dags att köpa en ny. Om du verkligen inte har en budget för det eller om din dator är relativt ny så slå upp modellen på tillverkerens hemsida och ta reda på vilek sockel det är på moderkortet.

Om du inte orkar det så kan du tanka hem CPU-Z vilket du snabbt borde kunna hitta om du söker på valfri sökmotor. Sockel heter alltså socket på engelska, så det inte blir några missförstånd. Kör du CPU-Z så står allt som du någonsin skulle vilja veta och lite till om ditt morderkort, dina ramminnen och din/dina processorer i det så fort du startar det, det är bara det som programmet är till för.

Gå sedan in på en valfri webbshop för datorkomponenter (förslagsvis komplett eller dustinhome) och beställ en processor av samma sockel som din dator har. Ibland så fungerar inte processorerna med vissa moderkort trots att de passar fysiskt i moderkortet. Det du kan göra för att unvika det om du känner dig osäker är att maila kundavdelningen på webbshopen och se till att uppge moderkortets sockel och nordbrygga i mailet, det borde räcka för att de ska kunna hjälpa dig.

Just EZdrummer drar mycker ramminne också, så att uppgradera med mer ram kan också vara en god idé. CPU-Z hjälper dig också med vilken typ av ramminne du ska ha.

Detta är alltså det som du borde göra om du kommer fram till att datorn är för dålig. Det finns massa andra saker som knaster och liknande beror på. T ex att ljudkortet inte sitter i en usb-port direkt i datorn, att något buggar sig, att du använder fel drivrutin etc. Men det får du söka på om du vill ha hjälp med det. Det finns otaliga inlägg just om det på forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...