Jump to content
Annons

Cubase fel!


Einar182

Recommended Posts

Hello! Nu har jag skaffat mig ett Phonic Helix Board 24 Firewier MKII och lite monitorer och fick med Cubase LE... och de problem som jag nu fått är att jag inte få något ljud in eller ut ur Cubase :/... Jag har fått igång själva Phonic som ett "pa" får in ljudet i de och ut de ur monitorerna från en mick men får inte in eller ut nått ur Cubase, får inte häller ut något ljud från t.ex. winamp... Jag har bytt till Phonic i Devise i cubase och även bytt till de i windows men ändå funkar de inte, Jag har provat att importera en mp3 fil in i cubase och när jag byter till de gammla "standard" ljudkortet som sitter i datron så spelar låten upp ur dem vanliga datorhögtalanra men när jag byter tillbaka till Phonic i cubase så att monitorarna ska spela så är allt tyst... Jag har kopplat Monitorenra från Phonics Main out L/R och subwoffen till Sub/mono så de sak väl vara rätt...Känns som de kasnke bara är nån liten inställnig i Cubase som är fel??

Har redan en likande tråd men har inte fått något bra svar så hoppas på mer tur den här gången! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hello! Nu har jag skaffat mig ett Phonic Helix Board 24 Firewier MKII och lite monitorer och fick med Cubase LE... och de problem som jag nu fått är att jag inte få något ljud in eller ut ur Cubase :/... Jag har fått igång själva Phonic som ett "pa" får in ljudet i de och ut de ur monitorerna från en mick men får inte in eller ut nått ur Cubase, får inte häller ut något ljud från t.ex. winamp... Jag har bytt till Phonic i Devise i cubase och även bytt till de i windows men ändå funkar de inte, Jag har provat att importera en mp3 fil in i cubase och när jag byter till de gammla "standard" ljudkortet som sitter i datron så spelar låten upp ur dem vanliga datorhögtalanra men när jag byter tillbaka till Phonic i cubase så att monitorarna ska spela så är allt tyst... Jag har kopplat Monitorenra från Phonics Main out L/R och subwoffen till Sub/mono så de sak väl vara rätt...Känns som de kasnke bara är nån liten inställnig i Cubase som är fel??

Har redan en likande tråd men har inte fått något bra svar så hoppas på mer tur den här gången! ☺️

Det låter som om du kopplat allt rätt, och det borde helt enkelt bara funka. Va skumt!

Det finns en monitorknapp på varje spår i cubase, med nån viss inställning så hör man inte det inspelade på valt spår. Som enkelt test kan du ju prova igen att slänga in en ljudfil på ett spår, och sen skapa ett spår till, och låta det tomma spåret vara valt/markerat. skillnad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hello! Nu har jag skaffat mig ett Phonic Helix Board 24 Firewier MKII och lite monitorer och fick med Cubase LE... och de problem som jag nu fått är att jag inte få något ljud in eller ut ur Cubase :/... Jag har fått igång själva Phonic som ett "pa" får in ljudet i de och ut de ur monitorerna från en mick men får inte in eller ut nått ur Cubase, får inte häller ut något ljud från t.ex. winamp... Jag har bytt till Phonic i Devise i cubase och även bytt till de i windows men ändå funkar de inte, Jag har provat att importera en mp3 fil in i cubase och när jag byter till de gammla "standard" ljudkortet som sitter i datron så spelar låten upp ur dem vanliga datorhögtalanra men när jag byter tillbaka till Phonic i cubase så att monitorarna ska spela så är allt tyst... Jag har kopplat Monitorenra från Phonics Main out L/R och subwoffen till Sub/mono så de sak väl vara rätt...Känns som de kasnke bara är nån liten inställnig i Cubase som är fel??

Har redan en likande tråd men har inte fått något bra svar så hoppas på mer tur den här gången! ☺️

Det låter som om du kopplat allt rätt, och det borde helt enkelt bara funka. Va skumt!

Det finns en monitorknapp på varje spår i cubase, med nån viss inställning så hör man inte det inspelade på valt spår. Som enkelt test kan du ju prova igen att slänga in en ljudfil på ett spår, och sen skapa ett spår till, och låta det tomma spåret vara valt/markerat. skillnad?

har provat att trycka på monitorknappen men inget händer men kan inte testa de där andra för är hemma nu och har grejerna på ett annat ställe... men jag får inte in nått ljud häller så tänkte om de var nått fel med komunikation mellan Pc och Ljudkortet men när man stänger av de så säger Cubase åt än att de inte är nått "Sound device" kopplat till den så då antar jag att Cubase måste känna av ljudkortet....

Redigerat av Einar182
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns de verklingen ingen alls som fattar sig på Cubase så bra så den bara kan säga ändra den där instälnigen så funkar de! 😉 eller iaf komma med nått förslag?! för jag har setat i flera dagar/nätter nu och pillat men får inte igång de!!

Redigerat av Einar182
Link to comment
Dela på andra sajter

Bordet har möjligen inte en kontroll för att skicka signal till ljudkortet?

Du ställde frågan på ett annat forum - har du läst svaret?

/Jocke

Har skrivigt en ny tråd eftsom jag inte fick nått bra svar på de jag undrarde...såg att du svarat där och frågade vidare på de svaret för visste inte rikgit vad du menade?.... Bordet har en knapp som anger Firewire men som jag testat har de inte blivit något skillad vilket läge de en varit i,

Link to comment
Dela på andra sajter

på mixerbordet måste du välja vilken utgång som ska användas från datorn

det ska ju stå på main out och inte aux eller group

det finns ju även en volymknapp där för ljudet från datorn.

denna måste du vrida upp.

hjälper det?

Link to comment
Dela på andra sajter

på mixerbordet måste du välja vilken utgång som ska användas från datorn

det ska ju stå på main out och inte aux eller group

det finns ju även en volymknapp där för ljudet från datorn.

denna måste du vrida upp.

hjälper det?

Ja jag har provat att trycka på dem flästa knapparna men allit låtet main out varit ner trycket för de känns som att de är den som ska vara de och volymknappen har jag på halv volym men de funkar inte...

När man t.ex. importerat en mp3 fil och spelar upp den men de vanliga ljudkortet (som sitter i datorn) och datorns högtalre så hörs de och så rör sig kanalernas "staplar" uppochner så man ser att ljudet finns där men när man sätter tillbaka till Phonic ljudkortet och spelar upp mp3 så står dem helt stilla och inget ljud kommer...

Link to comment
Dela på andra sajter

tyvärr kan jag inte hjälpa med cubase, phonic eller pc eller winamp...

själv skulle jag börja med att försöka få ljud genom winamp.

det borde vara enklare.

det är ju konstigt att du inte kan se ljudet på kanalernas staplar i cubase men det beror kanske inte på ljudkortet utan på inställningarna i cubase.

är det samma sak i winamp när du försöker spela upp ljud?

om de inte rör sig i winamp efter att du valt phonic som output då är det fel på drivrutinerna.

avinstallera allt och ladda hem de senaste drivisarna och börja från början.

gör exakt som det står i manualen...

är du också säker på att du valde rätt output i winamp?

det finns ju flera olika att välja mellan har du testat fler?

du måste ju välja phonic som out.

om du ser att ljudet spelar i winamp då får du leta på mixerbordet efter rätt knapp

tyvärr vet jag ju inget...

må väl och lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

läste lite i manualen och såg att jag trodde fel tidigare.

det är knappen assign to main som ska vara intryckt.(under firewiresymbolen)

de andra knapparna + trimknappen handlar om hur mixern skickar kanal 17-18 till dator (ovanför texten FIREWIRE på bordet)

53. FireWire Source and “Assign To” Buttons

Pushing the FireWire button in allows users to send

the signal received through the FireWire interface to

the Main L-R mix and/or AUX 1 mix, as selected by

the corresponding button.

54. FireWire Selector Switch

This switch determines which of the Helix Board’s

signals will be used for the 17th and 18th channels

sent through the FireWire interface to the computer.

1. Open the Cubase LE program.

2. Go to the ‘Devices’ pull-down menu and select ‘De-

vice Setup’. On the left, select ‘VST Multitrack’.

3. From the ASIO Driver drop-down list select the

“Phonic ASIO Driver”. A pop-up box will ask you if

you want to switch the ASIO driver. Click ‘Switch’.

This completes the basic installation and setup.

4. Activating audio tracks received from the Helix

Board mixer.

efter att du bytt till phonic asio driver i vstmultitrack

gå till VST Inputs/outputs och kolla om utgångarna verkligen är aktiva...

Link to comment
Dela på andra sajter

läste lite i manualen och såg att jag trodde fel tidigare.

det är knappen assign to main som ska vara intryckt.(under firewiresymbolen)

de andra knapparna + trimknappen handlar om hur mixern skickar kanal 17-18 till dator (ovanför texten FIREWIRE på bordet)

53. FireWire Source and “Assign To” Buttons

Pushing the FireWire button in allows users to send

the signal received through the FireWire interface to

the Main L-R mix and/or AUX 1 mix, as selected by

the corresponding button.

54. FireWire Selector Switch

This switch determines which of the Helix Board’s

signals will be used for the 17th and 18th channels

sent through the FireWire interface to the computer.

1. Open the Cubase LE program.

2. Go to the ‘Devices’ pull-down menu and select ‘De-

vice Setup’. On the left, select ‘VST Multitrack’.

3. From the ASIO Driver drop-down list select the

“Phonic ASIO Driver”. A pop-up box will ask you if

you want to switch the ASIO driver. Click ‘Switch’.

This completes the basic installation and setup.

4. Activating audio tracks received from the Helix

Board mixer.

efter att du bytt till phonic asio driver i vstmultitrack

gå till VST Inputs/outputs och kolla om utgångarna verkligen är aktiva...

Jag har ädnrat till Phonic ASIO Driver de första jag gjorde, de är en av de får grejer jag vet att man ska göra 🙁....

Assign to och Main L-R är nedtrycka dem med.... Men du sa nått om Drivrutinerna, de känns som att dem har spökat lite. Kör Windos Vista nu men är på väg att byta till XP för Vista funkar inte alls bra, men kan de kasnke vara så att de är Vista som ligger och stör

Redigerat av Einar182
Link to comment
Dela på andra sajter

Compatible with Mac OSX and Windows XP/Vista

vista borde alltså inte vara problemet

förutsatt att du har de senaste drivrutinerna...

http://210.243.85.26/file/download.php?ses...d=1&id=5481

avinstallera och starta om innan du installerar igen...

vad blev resultatet i winamp?

har du även kollat att input och output i cubase är aktiva.

det är inte samma meny som man väljer drivrutin.

det är ju lite mystisk att du inte ens får utslag i cubase.

till vänster om ljudspåret kan man välja utgång tror jag. kontrollera att denna är riktig och aktiv

Link to comment
Dela på andra sajter

Compatible with Mac OSX and Windows XP/Vista

vista borde alltså inte vara problemet

förutsatt att du har de senaste drivrutinerna...

http://210.243.85.26/file/download.php?ses...d=1&id=5481

avinstallera och starta om innan du installerar igen...

vad blev resultatet i winamp?

har du även kollat att input och output i cubase är aktiva.

det är inte samma meny som man väljer drivrutin.

det är ju lite mystisk att du inte ens får utslag i cubase.

till vänster om ljudspåret kan man välja utgång tror jag. kontrollera att denna är riktig och aktiv

Jag tog hem och instalerade några drivrutiner från Phonic´s sida men funkade inte.... Jag har kollat så att VST inputs är 2 kanaler är aktiverade och Output står på Bus1 vet inte om de är rätt men de är den enda man kan välja i den rulllistan...

Redigerat av Einar182
Link to comment
Dela på andra sajter

du kan testa välja en av standardrutinerna i VST Multitrack i cubase men välja phonic som output .

du måste troligtvis först aktivera phonic ingångarna i inställningarna för dessa(alltså inte i cubase)men du kan nog komma åt dessa inställningar från VST Multitrack menyn

på detta sätt kan du se om det är phonics drivisar som är fel...

än en gång: vad var resultatet i winamp?

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan testa välja en av standardrutinerna i VST Multitrack i cubase men välja phonic som output .

du måste troligtvis först aktivera phonic ingångarna i inställningarna för dessa(alltså inte i cubase)men du kan nog komma åt dessa inställningar från VST Multitrack menyn

på detta sätt kan du se om det är phonics drivisar som är fel...

än en gång: vad var resultatet i winamp?

aha de har jag inte testat, men nu är de så att jag är hemma och alla grejer är på ett annat ställe så kan inte testa just nu men får ta och försöka få tag i nyckel så jag kan testa de där lite senare idag för som sagt de där är nått jag inte ändrar på 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...