Jump to content
Annons

Nya M-Audio Ultra USB 2.0


Yellow

Recommended Posts

Tittade på en M-Audio USB2.0 ULTRA - någon som vet något om kortet? hur funkar den bra jämnfört med andrar ljudkort vid 2000-4000kr klassen? Blir det en dålig kombination om jag ska koppla den till ett annat mic-preamp/Eq/Kompressor senare? Kan hastigheten vara så dåligt jämnfört med FW? deras hemsida står att det är snabbare än FW kan man litar på dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har aldrig varit med om ett USB-kort som gett lägre latency än firewire. De flesta företag som säger att USB är snabbare brukar syfta på bandbrädden (som är ganska ointressant för oss). Nackdelen med USB verkar vara att de extra minnesbuffrarna i kortet måste vara större för att säkerställa en problemfri överföring. Det lägsta värdet jag sett på ett USB-kort är 0404 USB som adderade ”bara” 4,9 ms fördröjning. FW har andra fördelar då de har en separat styrkrets som avlastar CPUn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig varit med om ett USB-kort som gett lägre latency än firewire. De flesta företag som säger att USB är snabbare brukar syfta på bandbrädden (som är ganska ointressant för oss). Nackdelen med USB verkar vara att de extra minnesbuffrarna i kortet måste vara större för att säkerställa en problemfri överföring. Det lägsta värdet jag sett på ett USB-kort är 0404 USB som adderade ”bara” 4,9 ms fördröjning. FW har andra fördelar då de har en separat styrkrets som avlastar CPUn.

frågan e då om jag borde lägga ut pengar på ett M-Audio ULTRA eller ett annat kort i samma pris klass med FW... kortet kostar ca 350-400$ på ebay...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med USB vs Firewire har ju diksuterats länge i detta forum. Min inställning är visst Firewire är bättre än USB. Men jag tycker det beror på hur du ska spela in. Ska du som mest spela in ett stereospår åt gången så räcker USB gott och väl.

Och en latency på t ex 7 ms räcker också för de flesta (har för mig att latencyn för MIDI ligger på 13 ms, om inte mer). Så om du kan få 5 ms med ditt föreslagna kort så kör på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat ett rejält gäng ljudkort under åren och har aldrig stött på ett usb-ljudkort som jag skulle rekommendera över ett firewire-ljudkort om valmöjligheten finns (baserat på latency och stabiltet). Antalet ljudkort som kör på usb 2.0 är dessutom otroligt få, i många fall kan usb 2.0 nämnas i produktbeskrivningen men här handlar det om kompabilitet snarare än vilket gränssnitt man faktiskt kör på. Det enda ljudkort med riktigt stöd för usb 2.0 som jag minns nu på rak arm och som jag också har testat är Edirol UA-1000. Men det är också det proffs-ljudkort jag testat med högst processorbelastning och därmed högst latency.

När Digidesign utvecklade Mbox2 valde man att inte köra på usb 2.0 efter egna tester där resultatet blev högre processorbelastning/latency. Min högst personliga åsikt är att usb inte är lämpligt för ljudkort och bör ses som något av en nödlösning snarare än ett förstahandsval.

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...