Jump to content
Annons

Engl fireball + Random Låda... stor skillnad mot orginal låda?


Garbom

Recommended Posts

Tjena, täntke höra om någon här vet ifall det skiljer sig mycket ifall man skulle inkasera endast en Engl fireball och få tag på någon billigare låda tillfälligt eller om det kanske tillochmed är onödigt att lägga pengar på en engl låda... blir det stor skillnad i ljudet? antar att det beror på vilken låda...

äre isf någon som har förslag på en billigare låda?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kolla in Thomanns hemsida. där finns massvis med schyssta lådor som låter riktigt bra..

Annars är det inte överdrivet svårt att bygga en själv.. Bara att köpa ett gäng högtalare, mäta lite såga lite, limma lite, tanka hem ett kopplingsschema och sen smäcka på med gitarr.. Kan kosta en tusing om du letar lite på nätet efter beggade högtalare, eller köper nya med för den delen. Jag vet att Jam har 12" element (tror det är JJLabs) som låter bra (faktiskt!) för sitt pris. kostar väl typ under 500ingen stycket!!

Så en 2x12" eller en 4x12" kan sammanlagt gå på runt en tusing-1500 pix.. köper du beggat skulle jag titta på 80/90tals lådor.. typ marshall, peavey, behringer(funkar), Carwin etc etc... ngra tusingar sådär.. funkar!

'

'edit: man måste ju inte ha 12" element.. 10" är grymt det med, en helt annan basrespons!

Själv står mitt bygge stilla med 4 st 8"element

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du turnera eller kånka omkring med lådan en del så rekommenderar jag varmt ENGLs lådor då som är byggda som stridsvagnar, sen låter dom snuskigt bra också. Men ska den bara stå still hemma eller i replokalen så kan du säkert köpa en sämre konstruerad låda typ billigare crate, peavey (XXL lådan det ingen kvalitetskänsla i alls vilken jag inte skulle rekommendera), Thomanns alternativ etc. Lådan färgar ljudet en hel del så det beror helt och hållet om du är ute efter ett speciellt ljud. välj först om du ska ha 2x12, 4x10, 4x12 och kolla på vad det finns för alternativ provspela dom gärna. Vill du ha ett "modernt/kliniskt ljud" så satsa på tex en Mesa/Boogie låda och högtalare med högre watttal om du vill ha högtalarbreakup (lite äldre ljud tex 80-tals hårdrock) så är Celestions Greenback 25w kanonhögtalare.

Ska du kolla på beggade lådor så är marshall alltid ett bra val då de är av kanonkvalitet, sen är det ju bara att köpa en marshall låda med de högtalare du vill ha.

Men för att svara klart och tydligt på din initiala fråga så: JA, det kommer att skilja en hel del i ljud beroende på vilket märke du väljer, typ av låda och med vilka högtalare den är bestyckad med.

Edit:

IDF såg jag råkat quota fel meddelande

Redigerat av xzenom
Link to comment
Dela på andra sajter

jobbar polaren funderade på nån crate 4x12 låda för 1995.- på musikbörsen

Link to comment
Dela på andra sajter

jobbar polaren funderade på nån crate 4x12 låda för 1995.- på musikbörsen

usch nej! Crate låter inte bra. plastigt och jävligt.. usch.. iofs deras högtalare vet jag lite om, men deras förstärkare är ett big NONO för min del!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...