TompaD Postat 20 januari 2008 Postat 20 januari 2008 Hej! I senaste Studio (nr1 2008) finns en artikel om rumskorrigering. En av bilderna visar placering av monitorhögtalarna med membranen riktade mot lyssnaren i en liksidig triangel. En annan beskrivning jag har sett placerar högtalarna också i en triangel men med själva elementen inte i vinkel mot lyssnaren utan rakt ut från basen av triangeln. Vad finns det för fördelar/nackdelar med att använda den ena eller andra metoden? Krävs den första varianten för att rumsberäkningarna i artikeln skall bli korrekta eller kvittar det vilken variant jag väljer? mvh TompaD
Claes Holmerup Postat 20 januari 2008 Postat 20 januari 2008 Diskanten är väldigt riktad, så det är inte bra att ha dem riktade på något annat håll än mot öronen - om man inte har en stor sweetspot tack vare diskanternas konstruktion (exempelvis kan banddiskanter ofta ha större sweetspot än domediskanter).
TompaD Postat 27 januari 2008 Trådstartare Postat 27 januari 2008 Diskanten är väldigt riktad, så det är inte bra att ha dem riktade på något annat håll än mot öronen - om man inte har en stor sweetspot tack vare diskanternas konstruktion (exempelvis kan banddiskanter ofta ha större sweetspot än domediskanter). Ok, gäller det i lika stor grad när man har monitorna nära sig (knappt 1 m)? Anledningen att jag undrar är att jag läst en bok av Michael Paul Stavrou - Mixing with your mind - där han placerar högtalarna på en linje och inte vinklade. Och sedan flyttade han isär högtalarna en bit i taget för att hitta det bästa ljudet. Herr Stavrou verkar vara en väl ansedd herre men jag blev förvånad när jag såg detta, har tidigare bara sett beskrivningar med högtalarna vinklade. mvh TompaD
BozoB Postat 14 mars 2008 Postat 14 mars 2008 (redigerat) Jo, har också funderat en del på det här. Skall inom kort köpa nya högtalare och försöka få till lite bättre ljud osv. Avstånd och vinkling förbryllar mig något. Visst man skall lyssna sig fram. Men vågar man verkligen lita på sina öron i detta fall? År av mixning under kassa förutsättningar kanske har gjort att man tycker det "dåliga" låter rätt. Handlar ju om både dynamik, frekvens och bredd... Redigerat 14 mars 2008 av BozoB
Claes Holmerup Postat 14 mars 2008 Postat 14 mars 2008 Jo, har också funderat en del på det här. Skall inom kort köpa nya högtalare och försöka få till lite bättre ljud osv. Avstånd och vinkling förbryllar mig något. Visst man skall lyssna sig fram. Men vågar man verkligen lita på sina öron i detta fall? År av mixning under kassa förutsättningar kanske har gjort att man tycker det "dåliga" låter rätt. Handlar ju om både dynamik, frekvens och bredd... Provlyssna på låtar från flera olika genre - gärna från pop, rock, klassiskt, visor - ja, helt enkelt så mycket som möjligt. Om du t ex bara lyssnar på väldigt basintensiv musik när du testar, så kanske du lurar dig att tycka att ett par högtalare med häftig bas, låter bra - medan de förmodligen skulle låta skit om du lyssnade på klassiskt. Ett par BRA monitorer ska fungera till all sorts musik. Det finns alltså inte monitorer som är mer lämpade för viss sorts musik, utan är det en dålig monitor, så är den dålig till allt - och är det en bra monitor så är den bra till allt. Med det sagt, så ska man inte heller lyssna efter det som låter "bra" - för då väljer man oftast den som har lite loudnesskaraktär, eftersom det ljudet är behagligt att lyssna på, på kort sikt. En mer naturtrogen återgivning är att föredra, eftersom det då är mindre risk att detaljer kamufleras. Framför allt är upplösningen i mellanregistret av stor vikt, eftersom många instrument slåss om det utrymmet tillsammans med sången. Somliga överdriver mellanregistret för att göra det tydligare, men det blir oftast så mycket överdrivet att man blir trött i öronen "ear fatigue" efter relativt kort tids lyssning, medan andra ger en bra upplösning utan att behöva överdriva något register. En varning är på sin plats om du ska jämföra monitorer bredvid varandra - och det är att du ska vara MYCKET noga med att de spelar precis lika högt - för annars kommer du (åtminstone om du är en ovan bedömare) ganska säkert att föredra de som låter lite starkare - även om det inte är de som verkligen är bäst. Detta för att öronen blir lurade av nivåskillnaden. Det kan räcka med 1dB skillnad, så kommer det att påverka ditt val.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.