Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla kunniga,

Jag håller för tillfället på att mixa/mastra inspelningar som jag och min kompis spelade in för något år sedan. Jag använder cubase till mixning/mastring. Då vi spelade in visste jag inte så mycket om ljud, frekvenser och annat mixningsrelaterat, vilket innebär att allt ljud är inspelat genom en kondensatormikrofon, med en liten compressor på inkanalen, på en Fostex porta (VF 160).

Totalt är det tio låtar som ska mixas och de allra flesta är jag, efter mycket arbete, väldigt nöjd med.

Dock "spricker" (knastrar) mixen i vissa låtar när den spelas upp genom sämre högtalare (exempelvis min laptop). Det ljud som spricker är elgitarren/elgitarrerna. Den spricker inte hela tiden, utan då och då när det liksom peakar till och knastrar på ett mycket oangenämt sätt. I mina hörlurar, eller genom mina vanliga högtalare "spricker" inte mixen. Andra mixar jag lyssnat på (av andra artister) spricker inte genom till exempel laptopen.

För att lösa problemet har jag märkt att det blir bättre när jag EQ:ar ner gitarrerna jävligt mycket runt 2000 Hz. Problemet då är att det leder till att gitarrljudet låter mycket dåligt.

Vissa inspelade gitarrer funkar bra, andra inte. Emellertid tenderar det att krångla extra mycket när det är flera gitarrspår (oftast runt 4) i låten. Spåren peakar inte någonstans. Extra mycket besvär blir det när jag mastrar, vilket jag gör med Izotope Ozone.

Finns det något jag kan göra/testa för att lösa detta utan att spela in gitarrerna igen? Vad beror problemen på? Är det allvarliga fel vid inspelning, för många gitarrer, fel vid mixning, etc?

Jag skulle vara väldigt glad för all hjälp/förklaringar jag kan få. Tipsa gärna om hur jag kan gå till väga för att lösa problemen - pluggar i Cubase o.s.v.. Jag kommer vara evigt tacksam då detta börjar gå mig på nerverna.

Annons
Postat

Lägg upp låtarna, eller delar av dem. Det är mkt lättare att ge råd o tips när man kan höra .. ehh nåt.

Postat

Okej, ska försöka lägga upp en bit där ljudet är lite galet.

Tror du, så här innan du hört något, att det går att fixa utan att spela in giterrerna igen?

Postat

Hej,

Här kommer två länkar. Den första är grundmixen utan mastringseffekter, den andra grundmixen med mastringseffekter. Mixen är lite stökig eftersom jag försökt åtgärda problemet på många olika sätt och tappat bort grundtanken lite grann, men håll till godo.

Grundmix, utan mastring:

Grundmix, med mastring:

Postat (redigerat)

Efter att ha lyssnat igen så tar jag bort mitt inlägg då jag tror mer på Ludgo-pelles svar. Lyssnade inte på orginalmixen, missade den :rolleyes:

Redigerat av Gizmozis
Postat

Om det nu går att "laga" det här felet så är det troligen i mixen det ska lagas och inte i mastringen. Jag säger troligen eftersom jag får uppfattningen att du inte har mastrat något. Spontant får jag intrycket att du har överstyrning även om peakmätaren inte säger så. Du ska inte behöva justera EQ:n för att få bukt med detta. Testa och se vad som händer om du lägger på en limiter sist i effekt-kedjan. Lägg en limiter på gitarrkanalerna och se vad som händer. När du gör det så kommer gitarrerna höras svagare men det får du då kompensera med utnivån i limitern. Använd en rätt hård limitering enbart för att se om detta löser problemet. Om det blir bra så kan du sedan limitera på ett mer normalt och moderat sätt och inte så härt. Då får du kolla hur lite limiter du kan ha utan att det blir några missljud. Du kan även lägga en mild limiter på masterkanalen också om du vill. Ett annat sätt du kan testa det här på är att kolla exakt var i låten som det blir missljud. På exakt det stället kan du sänka volymen på gitarren med automationsverktyget.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat

Tack för svaret Ludgo-Pelle!

Jag ska genast testa med limiter. Var hittar jag automatiseringsverktyget? Är ganska ny på det här med Cubase...

Av de två länkarna var den andra med en mastringsinställning från Izotope Ozone.

Postat

Har lyssnat på bägge filer och tycker att "utan mastring" låter helt okej.

"med mastring" låter däremot trasig som en lågupplöst mp3. Något har gått fel.

Strunta i Ozone och liknande wizardburkar. Satsa på att få till en bra mix och behöver du justera låtarna ytterligare sedan räcker det med en bra equaliser och en brickwall-limiter.

Postat

Jag har missat att lyssna på låtens båda versioner märker jag, så det är ju fullt möjligt att ljudfelet har uppstått i mastringen. Men det kan även vara Mp3-filen eller omvandlingen till Mp3 som är boven i dramat. När det gäller automationsverktyget så är det ett verktyg som gör att en volymjustering "spelas in" i ett minne som gör att en volymsänkning/höjning memoreras och sedan sköter sig själv med automatik. Var du hittar denna funktion i just Cubase vet jag inte, men den är otroligt användbar så det kan vara idè att hitta den och lära sig hur den fungerar. Den kommer du ha mycket stor nytta av!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat (redigerat)

Har haft PM-kontakt med ABC och fann att problemet låg i transienterna i gitarren samt att det var för mycket energi i mellanregistret och alldeles för lite i basen och diskanten. Vilket bidrog till att limitern egentligen bara jobbade med mellanregistret i stort sett ( 1,6 - 4 KHZ), och vi vet ju alla vilken energi det är, vilket bidrog till att det lät sprucket. Det var lösningen jag fann iaf och som fungerade. Har inte kvar länken till min version efter problemlösningen, men ABC har det ifall det kulle vara intressant.

MVH

Anders'

EDIT: Såhär blev det efter min problemlösning ifall någon annan skulle ha ännu bättre förslag.

http://www.speedyshare.com/122112220.html

Redigerat av Gizmozis

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.