Jump to content
Annons

Guitar pro till Cubas effekt?


Einar182

Recommended Posts

Hey! Har nyss exporterat en låt från Guitar pro i midi format och importerat till Cubase ( första gången jag testat de här ) och nu går de tydligen in att lägga på effekter eller så?? ska de inte gå eller är de nån inställning eller nått som är fel??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Du måste köra midifilerna genom en synth som du sedan kan lägga effekter på.

så de går inte bara att slänga på effekter som vanligt i cubase då? :rolleyes:

Midi är ju bara instruktioner, dvs notvärden, längd, anslagskraft mm, inga "ljud" alls. Du måste mappa mididatan till något instrument. Antingen ett VST-i eller en extern synth. Dessa kan du sedan lägga vilka effekter du vill på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste köra midifilerna genom en synth som du sedan kan lägga effekter på.

så de går inte bara att slänga på effekter som vanligt i cubase då? 😉

Midi är ju bara instruktioner, dvs notvärden, längd, anslagskraft mm, inga "ljud" alls. Du måste mappa mididatan till något instrument. Antingen ett VST-i eller en extern synth. Dessa kan du sedan lägga vilka effekter du vill på...

okeiy tänkte att de bara funkade att göra som vanligt eftersom alla spåren hamnade försig och lät som dem gör i Guitar Pro.... Första gången jag testat nått med Midi så vet inte direkt nått om de 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste köra midifilerna genom en synth som du sedan kan lägga effekter på.

så de går inte bara att slänga på effekter som vanligt i cubase då? 😉

Midi är ju bara instruktioner, dvs notvärden, längd, anslagskraft mm, inga "ljud" alls. Du måste mappa mididatan till något instrument. Antingen ett VST-i eller en extern synth. Dessa kan du sedan lägga vilka effekter du vill på...

okeiy tänkte att de bara funkade att göra som vanligt eftersom alla spåren hamnade försig och lät som dem gör i Guitar Pro.... Första gången jag testat nått med Midi så vet inte direkt nått om de 😄

Okej, så här är det: instrumenten du hör i Guitar Pro är (oftast) Microsoft Wavetable GW Synth (tror jag det heter) och är en samling synthar som ingår i Windows. Dessa simulerar riktiga instrument. Vad dom gör i Guitar Pro, är att dom tar noterna du matar in, och låter dom instrumenten spela upp dom.

En midi-fil består alltså inte av ljud, bara av "noter", kan man kalla det...I Cubase måste du ersätta varje instrument i midi-filen med en synth för att höra något. På trummorna kan du exempelvis lägga EZDrummer eller Addictive Drums, och så har du riktiga trummor! Förmodligen något stela, men det går ju att arbeta vidare med...

Link to comment
Dela på andra sajter

En midi-fil består alltså inte av ljud, bara av "noter", kan man kalla det...I Cubase måste du ersätta varje instrument i midi-filen med en synth för att höra något. På trummorna kan du exempelvis lägga EZDrummer eller Addictive Drums, och så har du riktiga trummor! Förmodligen något stela, men det går ju att arbeta vidare med...

Oekiy så fast man hör ljuden i Cubase så kan man inte t.ex. lägga på lite dist och sånt på gitarren via Cubase utan måste ha en extern syth för de?? har jag fatta allt rätt då?? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Oekiy så fast man hör ljuden i Cubase så kan man inte t.ex. lägga på lite dist och sånt på gitarren via Cubase utan måste ha en extern syth för de?? har jag fatta allt rätt då?? 😉

Nä, inte riktigt rätt. Det finns "interna" synthar också, kallade VST-instrument, alltså plug-ins som simulerar olika instrument, eller kanske till och med är samplingar av riktiga instrument. Dessa kan du lägga på respektive midikanal för att få det att låta så realistiskt som möjligt. Men det känns som om det saknas väldigt mycket basic kunskap här och att man verkligen får börja från grunden. Ta en titt i manualen och läs på om VST-instrument och effekter för de olika varianterna av spår i Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...