Jump to content
Annons

Komma igång med inspelning


nv97hese

Recommended Posts

Hej,

Jag undrar om någon skulle vilja hjälpa mig med att komma igång med inspelning. Jag är en komplett nybörjare inom det här området. Det ända jag skulle vilja göra är att spela in det jag spelar på mitt piano och min akustiska gitarr in i datorn. För detta behövs så klart en mikrofon samt ett musikprogram. Med tanke på att jag är nybörjare och bara kommer spela in 1 eller max två spår (piano, gitarr) föredrar jag det mest lättanvända musikprogrammet. Finns det något lättanvänt program som ni kan rekomendera? Det får gärna vara på svenska.

Har ljudkortet någon betydelse för kvalitén på inspelningen? Finns det något ljudkort ni kan rekomendera?

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej,

Jag undrar om någon skulle vilja hjälpa mig med att komma igång med inspelning. Jag är en komplett nybörjare inom det här området. Det ända jag skulle vilja göra är att spela in det jag spelar på mitt piano och min akustiska gitarr in i datorn. För detta behövs så klart en mikrofon samt ett musikprogram. Med tanke på att jag är nybörjare och bara kommer spela in 1 eller max två spår (piano, gitarr) föredrar jag det mest lättanvända musikprogrammet. Finns det något lättanvänt program som ni kan rekomendera? Det får gärna vara på svenska.

Har ljudkortet någon betydelse för kvalitén på inspelningen? Finns det något ljudkort ni kan rekomendera?

Tacksam för svar.

Tjena!

Sequel är ett bra program att börja med. http://www.crazymusic.biz/shop/index.php?t...;product_id=990

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har nyligen börjat använda Apples GargeBand, vilket fungerar alldeles utmärkt. Det är just enkelheten som gör det trevligt att jobba i. Jag har tidigare gjort ett tappert försök med Cubase (som i och för sig är ett väldigt bra och komplett program), men kände att inlärningströskeln var lite för hög - det tog kraft av kreativiteten när det gällde det musikaliska. Så vill du komma igång här och nu på ett enkelt sätt – GarageBand. Och då är det Mac som gäller.

/J

http://www.apple.com/se/ilife/garageband/index.html

Redigerat av crazykangaroo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...