Jump to content
Annons

Hjälp med Midi synten!


CAP

Recommended Posts

Hejsan, jag har ett lite Midi problem som jag skulle behöva ha hjälp med:

Jag använder Cubase för att spela in och till den har jag kopplat ljudkortet Tascam US-122L till. Jag har en Casio ctk-900 synth som jag skulle villa använda att spela in med.

Problemet är:

Jag får signal i cubase och allting och det går att spela in men när jag spelar upp låten så spelar den upp ljudet från synthens högtalare och inte genom ljudkortets lurintag. Jag har satt input på ljudkortet och också output för att kunna använda synthens ljud.

När jag också testar att exportera låten så hörs ingenting av synten i ljudfilen fast alla andra istrument jag spelat in hörs.

Varför är det såhär? Jag vill endast spela in piano i Cubase och använda mig av syntens egna ljud och inte olika VST instrument.

Hjälp!!! Snälla! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag vill endast spela in piano i Cubase och använda mig av syntens egna ljud och inte olika VST instrument.

Hjälp!!! Snälla! 😉

Då behöver du väl inte använda midi alls? om du bara bandar in audio spår med synten? koppla då bara syntens output till ljudkortets input så borde det nog fungera. Fast det kan vara att det ändå kommer ljud ur syntens högtalare då 😉 det finns väl ingen knapp heller där man stänger av högtalarna men ändå får en output signal kan jag tänka mig..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret.

Det är sant att jag kan göra på det viset och då funkar det men jag vill fortfarande använda alla funktioner som jag kan göra om jag använder just midi, som att ändra toner osv. Det borde ju liksom gå eller hur? Problemet är att den liksom skickar tillbaks hela signalen till synthen igen och inget ljud fastnar i cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Tack för svaret.

Det är sant att jag kan göra på det viset och då funkar det men jag vill fortfarande använda alla funktioner som jag kan göra om jag använder just midi, som att ändra toner osv. Det borde ju liksom gå eller hur? Problemet är att den liksom skickar tillbaks hela signalen till synthen igen och inget ljud fastnar i cubase.

Svaret finns ovan.

Du måste koppla ljudkablar ut från synten in i ljudkortet och spela in den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svaret finns ovan.

Du måste koppla ljudkablar ut från synten in i ljudkortet och spela in den.

Så då har jag alltså ett midi spår med det jag har spelat in fast som är tyst och ett audio spår som är inspelat från midi spåret med ljud på? Låter lite för mycket bök. Gör alla andra som vill spela in Midi från synthen med synthens ljud så?

Jag är tveksam. Men det funkar ju sålänge.

Vore tacksam för fler åsikter.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Svaret finns ovan.

Du måste koppla ljudkablar ut från synten in i ljudkortet och spela in den.

Så då har jag alltså ett midi spår med det jag har spelat in fast som är tyst och ett audio spår som är inspelat från midi spåret med ljud på? Låter lite för mycket bök. Gör alla andra som vill spela in Midi från synthen med synthens ljud så?

Jag är tveksam. Men det funkar ju sålänge.

Vore tacksam för fler åsikter.

Ja alla andra gör så.

Det finns en anledning till att man kör mjukvarusyntar istället för hårdvaru dito.

Link to comment
Dela på andra sajter

Saken med midi är att du spelar in endast vilken tangent som ska spelas när. Sedan kopplar du ihop program i datorn som lägger på ett ljud, ger dina tangenter ett liv. När du kopplar en synth med ljud i midi, så har inte datorn som kör cubase ljudbanken som finns i din midi.. Så då blir det inget om den inte spelar upp det i din synth, så tyvärr blir du illa tvungen att spela det som audio eller om du hittar en snarlik ljudbank i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...