Jump to content
Annons

Fixa hemstudio


Påsen

Recommended Posts

Först vill jag börja med att välkommna mig själv till detta forum och säga hej till alla gamla veteraner!

Jag ska köpa in lite grejor och tänkte eftersom bygga ihop en komplett hemstudio. Jag känner på mig att jag aldrig kommer bli nöjd och att den aldrig blir komplett, men just nu jag behöver nåt att starta med!

Dom musikstilar och intrument jag tänkt syssla med skiljer sig lite åt. Det är mellan punk och pop. Elgitarrer, aukusiska gitarrer, sång, skrik, trummor, och övriga rock-instument!

Dom grejor som jag har funderat på är:

En 16-kanals porta, helst mer än två phantom/XLR-ingångar. Vore snällt om någon kan ge lite synpunkter på de mest populära! Helst sånna som även finns på begagnade marknaden nu. Rekomendera nån bra!

Eftersom att det är ont om pengar så tänkte jag köpa in mickar i lite då och då när jag har råd.

Tänkte att det kunde vara smidigt att börja med Musikbörsens "starter pack", ADK A51 och ADK SC1. Är det värt 2000kr? Jag tänkte att det kunde vara bra att ha dessa till att börja med eftersom att de verkar vara "all-around-mickar", eller vad tycker ni?

Tänkte sen köpa in SM57:or. Resonerar så här: Dom är billiga, många använder dom, funkar till trummor och förstärkare. Eller?

Är det nödvändigt med särskilld baskagge-mic eller kan jag använda en stor kondensator-mic till det?

Kan jag använga kondensatorn till överhäng utan problem? Funkar det med en SC1 som överhäng?

Jag behöver saker att komma igång med som inte är jätte dyra, men som samtidigt ska hålla/räcka ett tag framöver. Vad tycker ni om mina idéer? Vad jag kan använda dessa mickar till och fyller dom den funktion jag tänkt mig?

Är ytters tacksam för svar!

//Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har inget behov av jättemånga effekter, men lite effekter vill jag ju ha och då ska dom låta ganska bra.

En dator har jag, men jag vill hellst göra det mesta i portan. Tycker att det verkar smidigast och skönast.

Slutmixen skulle jag kunna tänka mig att göra på en dator, fast hellst i portan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen hoppas du trivs här. Jag kan försöka ge dig lite tips.

Porta? Har du en dator som är någorlunda kraftfull så skulle jag tipsa om att du skippar portan. Du får viserligen allt på en gång men du kan komma att fort växa ur den. Det finns åtminstonne ett par ljudkort med 8 micpreampar under 10000kr (ett är med i ett test i månadens studio) och tillsammans med en dator och något program så har du redan en komination som jag tror slår en porta.

Om du skall micka upp trummor så skulle jag ta en titt på de billa trummicpaketen som finns bla på jam.se. Till sång en stormebran tex Studio prodjekts B1. Sedan kan du slänga in gitarr och bass direkt i datorn och köra med tex amplitube eller om du är nöjd med ditt ljud i din stärkare kör på 57:an ev i kombination med b1an.

Edit: Han inte se ditt nya inlägg.

Redigerat av Tobbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen hoppas du trivs här. Jag kan försöka ge dig lite tips.

Porta? Har du en dator som är någorlunda kraftfull så skulle jag tipsa om att du skippar portan. Du får viserligen allt på en gång men du kan komma att fort växa ur den. Det finns åtminstonne ett par ljudkort med 8 micpreampar under 10000kr (ett är med i ett test i månadens studio) och tillsammans med en dator och något program så har du redan en komination som jag tror slår en porta.

Om du skall micka upp trummor så skulle jag ta en titt på de billa trummicpaketen som finns bla på jam.se. Till sång en stormebran tex Studio prodjekts B1. Sedan kan du slänga in gitarr och bass direkt i datorn och köra med tex amplitube eller om du är nöjd med ditt ljud i din stärkare kör på 57:an ev i kombination med b1an.

Edit: Han inte se ditt nya inlägg.

Jo, det ligger mycket i det du säger. En dator växer jag inte ur lika fort. MEN jag vet att datorer ställer till det även om man är intresserad och kunnig på området.

Även om jag växer ur portan snabbare så känns det som ett bättre alternativ då jag behöver allt-i-ett för att komma igång någorlunda billigt. Jag har inte tillgång till en fräsh dator, utan kommer då behöva fixa en och uppgradera. Och då blir det genast dyrare än att köpa en porta begagnat, som jag hade tänkt mig.

Men tack så mycket för ditt och dumb dan's svar/hjälp!

Ingen som är bra på portor som kan ge mig råd/tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Dr Fil (oregistrerad)

hej på dig

Nu vet jag inte vilken typ av lokal du har, men isolering/ljuddämpning är en väldigt viktig del i processen. En bra mic för röst måste vägas upp av bra dämpning/akustik.

Ett micbås av något slag kan vara värt besväret att bygga.

Bra material för att dämpa ljud är tjocka tyger (duntäcken, mattor etc.). Vill man ta det ännu ett snäpp kan man slänga in ett gäng akustik plattor. De ser ut ungefär som isolering och kostar typ 400:- /kvadratmeter men är lätt värt. En kombination av åvanstående är att rekommendera.

Det finns säkert ännu galnare material för ändamålet, men... i en hemmastudio så blir det där fint.

Redigerat av Dr Fil
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar!

Dämpningen har jag funderat lite på... Tänkte bygga ett ihopfällbart sångbås som man kan ha i replokalen.

Funkar två skärmar, med vanlig isolering och äggkartonger ovanpå, som man stället mot en väggen.

Hade tänkt isolera en bit av väggen på samma sätt och ställa skärmarna emot detta.

vägg

_________________

\---------/ skärmar

\-------/

\-----/

\---/

Och micken riktad från väggen. Eller ska den vara riktad MOT väggen?

Redigerat av Påsen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag kombinerar dator med digitalporta. Utmärkt lösning.

Portan jag använder är YAMAHA AW-16G. Den kan jag verkligen rekommendera.

peterpop

Har du haft andra portor också? I sånna fall vilka modeller? Hur skiljer dem sig ifrån varrandra?

/Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...