Jump to content
Annons

Orkar inte med alla spår. För slö HD?


helguz

Recommended Posts

Sitter med en låt där allt är inspelat/upptaget från riktiga instrument.

Resultatet är 66 mono spår (24-bit/48kHz)

Många av spåren är sedan styrda till olika bussar (16st stereo)

för att underlätta mixning.

Problemet är att beroende på hur många spår som går samtidigt

så kan ljudet utebli för att sen komma tillbaka.

Värst är när jag loopar vissa områden för att lyssna på vissa

spår, då kan ljudet komma å gå och man fattar inget.

Är disken för slö? Skulle S-ATA kort och HD hjälpa?

Eller är det ett SCSI 160 med disk som gäller.

Datorn är en 2GHz Pentium4 med 1GB Rambus minne

Seagate 7200rpm diskar. RME, UAD och Matrox kort

Redigerat av helguz
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter som om det är diskarna som inte hänger med i svängarna.

Börja med att defragmentera. Hjälper inte det så får du helt enkelt delmixa lite. Har du t ex stora körpaket så mixa dom individuellt och bounca ner på ett stereospår.

Vill du inte göra så; skaffa S-ATA! Dom jobbar snabbare och är nästan lika billiga som vanliga ATA-diskar. Vill du ännu ett snäpp längre så gå över till ett raidat scsi-system. Dyrt som skam men då ska du inte behöva bry dig mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabbt svar

Defragmentering görs ofta, Har en 20GB partition för musiken.

Får nog kolla på S-ATA.

Eller skaffa en SCSI disk till mitt Adaptec 160 kort som bara ligger

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Är det inte så att mer minne underlättar om man kör många spår samtidigt?

Finns annars en artikel i något Studio-nummer där det står hur man kan koppla ihop flera datorer, förutsatt att ljudkorten har digital I/O, och låta dom dela på bördan.

Har även en kompis som påpekade att dagens processorer fortfarande inte riktigt räcker till ensamma vid mixning, när det börjar komma in en massa effekter på varje spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

en enkel uträkning:

24bit/8*48000*66 = 9504000 bytes/sek = 9.5MB/s

du behöver alltså 570MB minne per minut (endast för ljudet) för att kunna cacha alla ljudspår. Kan bli lite dyrt om du gör långa låtar 🙂

det smartaste är nog att bounca spåren du är färdig med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm så du menar att det är cachningen till minnet som e problemet.

Kan nog stämma. Har nämligen satt i en SCSI disk nu som snurrar i 10K

men det hjälpte bara marginellt.

Så om din uträkning stämmer behöver jag flera GB i ram minne för att

datorn ska klara av att streama allt?

Skulle det kanske funka om jag byggde en nyare dator mer RAIDade S-ATA

diskar runt en nyare P4 på kanske 3,2GHz och minst 1GB ram minne.

Att koppla ihop fler datorer låter ju intressant, men kräver kanske lite

ny hårdvara (ljudkort med ADAT-lightpipe om jag förstått rätt)

Tacksam för fler funderingar och lösningar

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att beroende på hur många spår som går samtidigt

så kan ljudet utebli för att sen komma tillbaka.

Värst är när jag loopar vissa områden för att lyssna på vissa

spår, då kan ljudet komma å gå och man fattar inget.

Jag har samma problem ibland. Cubase tar 100% cpu pga något plugin har "normaliserats". Det händer ofta på kanaler där det är ett parti där det inte finns något objekt, men så fort den kommit fram där ett objekt börjar flyter det på igen.

Ursäkta, men jag kan tyvärr inte förklara det enklare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte för mig att man behövde just ADAT lightpipe, tror att det räckte med sådana där SPDIF RCA som sitter på det flesta ljudkort? (Nu rör jag mig med förkortningar som jag inte har riktig koll på, det erkänner jag).

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns väl gott skenbart ganska enkel musik men som ändå säkert kräver en hel massa kanaler. Queen t ex. Nu hade väl dom i och för sig inte tillgång till så många kanaler när dom började spela in, så dom fick submixa en del, men sammanlagt så hade det säkert gått åt minst 66 kanaler.

Blind Guardian tror jag använde 128 kanaler i sin senaste inspelning. Fast det blir lite väl rörigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollar ni i tidningen när de gör repotage om olika inspelningar så är det ganska ofta de kommer upp i stora mängder spår. Det är ju inte så svårt att få ihop 16 trum kanaler. 20 gitarr. Någon bas, lite övrigt och en massa sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här kan det se ut.

Dessa kanaler routas sen till 14 subgrupper

66 Kanaler:

1 metronom

2 Kick

3 Kick Tunnel

4 Virvel under

5 Virvel över

6 Virvel över 2

7 golv 16

8 golv 14

9 tom 12

10 tom 10

11 OH L

12 OH R

13 HiHat

14-17* Elgitarr Clean

18-20* Elgitarr Clean 2

21-22 Tele Akustisk

23-26* Dist 1

26-30* Dist 2

30-33* Dämpad elgitarr

34-40* Solo

40-43* Slinga

44-48* Melodi

49-50 Elbas

51-52 Percussion

53-56 Outro slinga

57-60 Wahwha gitarr

60-66 Sång

* Uppmickad med flera mickar

Redigerat av helguz
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte se annat än att du får rätta munnen efter matsäcken (dvs antal spår efter datorresurser) och slå ihop så många spår som möjligt till enstaka filer. Att göra subgrupper underlättar visserligen mixningen, men det hjälper ju inte prestandan. I ditt läge skulle jag bounca ut subgrupper och importera i ett nytt projekt. Det finns ju en del där som borde kunna slås ihop utan att man låser sig för mycket.

Det gamla projektet kan du ju gå tillbaka till om något behöver ändras, och sen bounca ut på nytt.

Det blir förmodligen en del fram och tillbaka, men med de resuser du har måste du nog acceptera en kompromiss.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...