Jump to content
Annons

Problem Cubase 4 le


petta

Recommended Posts

Hej! Har ett litet problem som jag hade tänkt dela med mig av. har precis installerat ett ljudkort (alpha) och med i ljudkortet tillkom cubas le 4. Till detta paket köpte jag en keyrig 49. Under gårdagen blev jag fantastiskt glad när jag hade installerat både ljudkort och keyboard. Idag när jag slår på programet (Cubase) ser jag att ljudet går in i transportpaelen att keyboarden är aktiv men inget ljud hörs i lurarna. har inte gjort något särskilt vad jag vet och förstår inte vad problemet är. Undrar om någon har några förslag på åtgärder för att lösa mitt problem. Undrar också om någon vet var man kan få tag på en bra manual till cubase 4 le. Fick reda på detta forum av en kollega, hoppas att någon kan hjälpa mig. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

God dag.

Manualen kommer med installationen som en .pdf-fil. Du bör hitta den under startmenyn/program/steinberg/documents, eller i den mapp som cubase installerats i på hårddisken.

Om nu ingen manual skulle komma med LE versionen, så borde den finnas på Steinbergs hemsida.

Midi är inte ljud i sig, utan det du ser på transportpanelen är midi-signaler. Det är bra - din keyboard har kontakt med programmet!

Tryck på F11 i Cubase (alternativt klicka fram VST instruments under Devices i menyn). Här väljer du mjukvaru-instrument som du ska vara din ljudkälla.

Skapa ett midispår och välj din Keyboard som In, ditt nyvalda instrument som Out, så ska det funka.

Men leta fram manualen på hårddisken, alternativt på skivan du installerade ifrån, så får du en klarare bild av vad man ska göra :-)

Hej! Har ett litet problem som jag hade tänkt dela med mig av. har precis installerat ett ljudkort (alpha) och med i ljudkortet tillkom cubas le 4. Till detta paket köpte jag en keyrig 49. Under gårdagen blev jag fantastiskt glad när jag hade installerat både ljudkort och keyboard. Idag när jag slår på programet (Cubase) ser jag att ljudet går in i transportpaelen att keyboarden är aktiv men inget ljud hörs i lurarna. har inte gjort något särskilt vad jag vet och förstår inte vad problemet är. Undrar om någon har några förslag på åtgärder för att lösa mitt problem. Undrar också om någon vet var man kan få tag på en bra manual till cubase 4 le. Fick reda på detta forum av en kollega, hoppas att någon kan hjälpa mig. 😲
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret... hittade device menyn och vst instrument. Har just nu inget instrument inkopplat (är på resande fot) så ser inte min keyboard som alternativ,antar att den dyker upp när jag kopplar in den? .

Ser också att audio direktx full Duplex är valt på audio device, mitt alpha är inte hellr inkopplat antar att det beror på att det inte heller är installerat. mycket att lära som du hör. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett nästan identiskt problem.

Nöjd o glad med installationen lekte jag lite första dagen. Dagen efter, utan att jag gjort någon ändring, så hörde jag inte det inspelade spåret. Jag har doxk ingen midi utan spelar in via mic eller gitarringång. Jag ser ju att inspelningen lyckats men hör inget i lurarna. Samma problem som föregående författare.

Sen hänger jag inte med riktigt. Jag förstår att det är nåt i Device som ska ställas in, men fattar inte riktigt vad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitkorkad fråga. Men lyssnar ni på rätt ljudkort?

Sitter hörlurarna i Omegan?

Enda dumma frågan är den man inte ställer... 😉

Ja, i mitt fall är all hårdvara rätt kopplad. Sitter och pillar lite i Device men får fan inte till det!!! Hänger mig snart! Jag begriper inte vad felet är.

Link to comment
Dela på andra sajter

På VST connections finns 2 alternativ: Inputs och Outputs. Jag förmodar att det är outputs jag ska fokusera på om jag inte hör det inspelade spåret. På outputs har jag ASIO Direct X Full Duplex Driver, SPDIF gränssnitt Connexant. Är det rätt?

Det märkliga är ju att hör ljud under själva inspelningen men inte när jag spelar upp...

Link to comment
Dela på andra sajter

På VST connections finns 2 alternativ: Inputs och Outputs. Jag förmodar att det är outputs jag ska fokusera på om jag inte hör det inspelade spåret. På outputs har jag ASIO Direct X Full Duplex Driver, SPDIF gränssnitt Connexant. Är det rätt?

Det märkliga är ju att hör ljud under själva inspelningen men inte när jag spelar upp...

Nej det är inte rätt.

Där ska det stå något med ditt ljudkort, t.ex Omega Asio Driver.

Om det inte finns något annat alternativ, då är det t.ex inställningar i ditt ljudkorts egna patchmix.

Jag föreslår manualerna. Om ni har köpt ljudkortet och fått med cubase LE i "bundle" så bör det finnas övertydliga guider för att få produkterna att funka tillsammans.

Annars på tillverkarens sida: i form av hjälpavsnitt

Link to comment
Dela på andra sajter

På VST connections finns 2 alternativ: Inputs och Outputs. Jag förmodar att det är outputs jag ska fokusera på om jag inte hör det inspelade spåret. På outputs har jag ASIO Direct X Full Duplex Driver, SPDIF gränssnitt Connexant. Är det rätt?

Det märkliga är ju att hör ljud under själva inspelningen men inte när jag spelar upp...

Har du bockat av monitor-knappen på spåret efter att du har spelat in?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...