Jump to content
Annons

Alesis IO14/26, Funkar de nu?


dallen

Recommended Posts

Annons

Fick en 26io av polarna och måste säga att den funkar klockrent på XP - stabilt till 1000..

Sitter just nu med ett projekt på över 40 kanaler och allt bara flyter på 😳

PS

Att det flyter så bra beror med största säkerhet att jag ej använder simpla firewireinterface som ballar ur..

Redigerat av Biran
Link to comment
Dela på andra sajter

Har en IO 2 och preampsen är riktigt klena. Jag antar att samma preamps används till storebröderna. Det är iaf svårt att få bra ljud från en sm57. Rätt mkt brus också. Vidare är ASIO drivrutinerna riktigt värdelösa. Sitter med en ny quad och lyckas fortfarande inte få en delay under 40 ms.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en IO 2 och preampsen är riktigt klena. Jag antar att samma preamps används till storebröderna. Det är iaf svårt att få bra ljud från en sm57. Rätt mkt brus också. Vidare är ASIO drivrutinerna riktigt värdelösa. Sitter med en ny quad och lyckas fortfarande inte få en delay under 40 ms.

mvh

menar du att du har latency på över 40ms ??

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en IO 2 och preampsen är riktigt klena. Jag antar att samma preamps används till storebröderna. Det är iaf svårt att få bra ljud från en sm57. Rätt mkt brus också. Vidare är ASIO drivrutinerna riktigt värdelösa. Sitter med en ny quad och lyckas fortfarande inte få en delay under 40 ms.

mvh

menar du att du har latency på över 40ms ??

just det latency heter det. Japp latecy över 40ms här, men som tur är påverkar det inte mitt arbete.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en IO 2 och preampsen är riktigt klena. Jag antar att samma preamps används till storebröderna. Det är iaf svårt att få bra ljud från en sm57. Rätt mkt brus också. Vidare är ASIO drivrutinerna riktigt värdelösa. Sitter med en ny quad och lyckas fortfarande inte få en delay under 40 ms.

mvh

menar du att du har latency på över 40ms ??

just det latency heter det. Japp latecy över 40ms här, men som tur är påverkar det inte mitt arbete.

Väldans lustigt att du får över 40ms, jag har 6,7ms i latency med inställningen 24/44.1 och 256 samples..

Bas och gitarrspel svarar klockrent hela tiden på anslagen 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Har en IO 2 och preampsen är riktigt klena. Jag antar att samma preamps används till storebröderna. Det är iaf svårt att få bra ljud från en sm57. Rätt mkt brus också. Vidare är ASIO drivrutinerna riktigt värdelösa. Sitter med en ny quad och lyckas fortfarande inte få en delay under 40 ms.

mvh

menar du att du har latency på över 40ms ??

just det latency heter det. Japp latecy över 40ms här, men som tur är påverkar det inte mitt arbete.

Väldans lustigt att du får över 40ms, jag har 6,7ms i latency med inställningen 24/44.1 och 256 samples..

Bas och gitarrspel svarar klockrent hela tiden på anslagen 😄

Fast IO 2 är ju ett USB-kort, de större modellerna kör ju firewire. Kanske är en av anledningarna till den höga latencyn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att det fungerar så bra med dom datorer jag kör det på. Provat på Vista och Xp maskiner och inte fått det att rulla till 100% ,lite för mycket droppouts mm.

Det roliga är att dom nya drivrutiner som släpptes 28/1 i år är skitdåliga! Kontrollpanelen kan inte längre öppnas inneifrån musikprogrammet (Sonar), när man har haft kontrollpanelen uppe så crachar ljudmotorn mm.

Däremot tycker jag att det låter bra,klart och fint ljud när det funkar! Om man som jag använder dynamiska mickar framförallt till trummor och uppmickning av förstärkare så är inte den låga förstärkningen i mickstegen ett problem,men jag kan förstå att många saknar kräm i mickförstärkarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att det fungerar så bra med dom datorer jag kör det på. Provat på Vista och Xp maskiner och inte fått det att rulla till 100% ,lite för mycket droppouts mm.

Det roliga är att dom nya drivrutiner som släpptes 28/1 i år är skitdåliga! Kontrollpanelen kan inte längre öppnas inneifrån musikprogrammet (Sonar), när man har haft kontrollpanelen uppe så crachar ljudmotorn mm.

Däremot tycker jag att det låter bra,klart och fint ljud när det funkar! Om man som jag använder dynamiska mickar framförallt till trummor och uppmickning av förstärkare så är inte den låga förstärkningen i mickstegen ett problem,men jag kan förstå att många saknar kräm i mickförstärkarna.

Mitt 26io funka klockrent både på laptop och stationär dator med drivisarna från i somras..

Tror nyckeln till framgång ligger mkt i mina dyra firewireinterface från Exitdata..

Vad det gäller mickpreampar så stör det mej inte alls då jag endast sysslar med metal/hårdrock..

Vill man hålla på med softa inspelningar så finns det bättre ljudkort att välja till det ändamålet..

Till sist vill ja bara säga att det e svårt att hitta mer prisvärt ljudkort för 3895:- än 26io :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt 26io funka klockrent både på laptop och stationär dator med drivisarna från i somras..

Tror nyckeln till framgång ligger mkt i mina dyra firewireinterface från Exitdata..

Vad det gäller mickpreampar så stör det mej inte alls då jag endast sysslar med metal/hårdrock..

Vill man hålla på med softa inspelningar så finns det bättre ljudkort att välja till det ändamålet..

Till sist vill ja bara säga att det e svårt att hitta mer prisvärt ljudkort för 3895:- än 26io 😆

Jo det är mycket möjligt att andra F-W interface löser problemet.Jag använder ett pci-interface köppt på Dustin.Kommer inte ihåg vilken ic-krets, men det är inte Via! Tyvärr inte Texas-instrument heller.

Vilka interface har du från Exitdata? Främst intreserad av pci modellerna.

Idag uppdagades ett nytt problem: Windows Mediaplayer krachar Alesis ljudmotor!

Men jag vill hålla med om att det är ett prisvärt ljudkort med alla sina inngångar,expanderbart med ADAT plus att till skilnad från nästan alla andra produkter i prisklassen är det mycket stabilt byggd med plåtlåda och och chassiemonterade kontakter och vred. Håller säkert för turnebruk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...