Jump to content
Annons

ATARI 1040 STFM, behöver ny floppydisk!

Recommended Posts

merik (oregistrerad)
Postat

Hejsan!

Har en massa gamla inspelningar på min Atari 1040 STFM sen 80-talet (slitstark gammal goding). Använde inte då nån hårddisk utan lagrade allt på disketter. Nu har diskettstationen pajat och behöver en ny då jag håller på att föra över alla låtarna till min Cakewalk Sonar. Nån kunnig som vet om några av dagens stationer är kompatibel med min gamla Atari?

Mycket tacksam för hjälp.

merik,, :_)

Annons
Postat
Hejsan!

Har en massa gamla inspelningar på min Atari 1040 STFM sen 80-talet (slitstark gammal goding). Använde inte då nån hårddisk utan lagrade allt på disketter. Nu har diskettstationen pajat och behöver en ny då jag håller på att föra över alla låtarna till min Cakewalk Sonar. Nån kunnig som vet om några av dagens stationer är kompatibel med min gamla Atari?

Det kan bli svårt...

Du har en 720kB-drive i den - och alla nya är 1.44MB.

Om du kan få tag på en PC-drive som det går att ställa om till Drive Select0 (DS0) på en jumper eller en lödbygel, så kan det eventuellt fungera. Diskdrivar för PC är ställda till DS1 från början - och då funkar de inte i Atari. Powerkabeln måste förstås sitta som den ska (annars bränner du ihjäl driven) - men flatkabeln måste du vända på "fel" håll jämfört med spåret mitt på kontakten, så du måste alltså tvinga i den kontakten lite hårdhänt...

Ett annat alternativ kan också vara att slänga ut en fråga i Svenska Atariklubbens annonser och försöka få tag på en fungerande drive den vägen, om någon har en sådan liggande; http://www.sak.nu .

merik (oregistrerad)
Postat
Hejsan!

Det kan bli svårt...

Du har en 720kB-drive i den - och alla nya är 1.44MB.

Om du kan få tag på en PC-drive som det går att ställa om till Drive Select0 (DS0) på en jumper eller en lödbygel, så kan det eventuellt fungera. Diskdrivar för PC är ställda till DS1 från början - och då funkar de inte i Atari. Powerkabeln måste förstås sitta som den ska (annars bränner du ihjäl driven) - men flatkabeln måste du vända på "fel" håll jämfört med spåret mitt på kontakten, så du måste alltså tvinga i den kontakten lite hårdhänt...

Ett annat alternativ kan också vara att slänga ut en fråga i Svenska Atariklubbens annonser och försöka få tag på en fungerande drive den vägen, om någon har en sådan liggande; http://www.sak.nu .

Tack Claes, hmm verkar bli svårt det här. Kanske bäst för mig att leta efter en begagnad 1040STfm.

Tror du att det kan finnas nån möjlighet att laga den diskettstation som sitter i min Atari?

Dock, ser på tradera och blocket att det finns några objekt därute men tror inte att alla dom har den diskettstation som jag behöver. Ska också kolla med Svenska Atariklubben. Stort tack för din hjälp.

Vänliga hälsningar,,Mats Sjöberg,,Örnsköldsvik

Postat

Reparera själva diskdriven tror jag inte är möjligt, utan det brukar handla om att delar är utslitna - så enda möjligheten som jag kan se, är att byta ut den.

Atarimaskiner får man till nästan löjliga priser i dag, så att köpa en sådan för att få möjlighet att kopiera dina disketter, är ett lågt pris... 🙂

Jag har för mig att det bara var externa diskdrives som fanns i enkelsidig version, så alla STfm bör ha en dubbelsidig - och likadant om du hittar en STe eller Mega ST/STe - så det finns många möjligheter att få tag på en lämplig.

Du kan också kolla om det finns externa diskdrives - för i så fall kan du koppla in en sådan på din nuvarande dator och kopiera med hjälp av den. Om du hittar en extern Ataridrive, så är det SF314 som är dubbelsidig, medan SF354 är enkelsidig.

merik (oregistrerad)
Postat
Reparera själva diskdriven tror jag inte är möjligt, utan det brukar handla om att delar är utslitna - så enda möjligheten som jag kan se, är att byta ut den.

Atarimaskiner får man till nästan löjliga priser i dag, så att köpa en sådan för att få möjlighet att kopiera dina disketter, är ett lågt pris... 🙂

Jag har för mig att det bara var externa diskdrives som fanns i enkelsidig version, så alla STfm bör ha en dubbelsidig - och likadant om du hittar en STe eller Mega ST/STe - så det finns många möjligheter att få tag på en lämplig.

Du kan också kolla om det finns externa diskdrives - för i så fall kan du koppla in en sådan på din nuvarande dator och kopiera med hjälp av den. Om du hittar en extern Ataridrive, så är det SF314 som är dubbelsidig, medan SF354 är enkelsidig.

Ok,,finns en nu på tradera, en Atari 1040 STe. Då lägger jag ett bud på den. Blir lite darri' när 100-tals timmar med egenkomponerad musik eventuellt inte går att komma åt för att nåt går sönder. Annars har Atarin varit ett suveränt redskap tycker jag. Håller nästan än idag. Stabilt. Thanks again!! :_)

Postat

Hej!

Hade samma problem som dig men jag överförde alla min disketter innan jag -

slängde den fullt fungerande Atarin...

Kommer inte ihåg hur jag överförde filerna, men det var lätt i alla fall.

Tricket var antingen att tejpa för ett hål på disketten, sedan kunde den läsas av PCn tror jag.

Eller lagrade jag låtarna på en övertejpad 1.44 MB floppy som sedan kunde läsas av PCn.

Minns inte vilket....

Gick sen att läsa låtarna direkt i Cubase 5.1 eller nåt.

/dallen

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.