Newsec Postat 1 november 2007 Postat 1 november 2007 (redigerat) Hejsan! Efter att ha sålt hela studion för en kort tid sedan och nu saknar jag inspelandet något enormt. Tänkte ta och köpa mig lite studioprylar igen. Finns säkert massor på sökfunktionen. Men vill ha det lite mer personligt... Jag har: Kraftfull dator,Mikrofon (ADK51),Lite kablar... Vad har ni för tips på prylar jag behöver införskaffa? Tänkte jobba i Cubase 4 och det jag ska spela in är Akustisk Gitarr,El Gitarr,Bas och Sång. Dessa saker kommer att spelas in var för sig. Så det är endast nödvändigt med 2 analoga ingångar på ljudkortet. Midi ingångar är ett krav. Trummor tänkte jag köra med EZDrummer. (Om inte någon har nått annat tips). Jag vill ha bra saker. Men inte för ofantliga priser. Och prylarna ska vara smidiga att använda. Redigerat 1 november 2007 av Newsec
Claes Holmerup Postat 1 november 2007 Postat 1 november 2007 Titta i så fall gärna på Echo AudioFire4 eller Terratec Phase X24FW, som båda är bra och prisvärda kort med inbyggda micpreampar, midi I/O och hörlursutgång. Sedan behövs förstås monitorer också och slutna hörlurar för monitorlyssning när du spelar in med mic.
kahrstrom Postat 1 november 2007 Postat 1 november 2007 Jag köpte ett Mackie Onyx Satellite för ett tag sen. Har inte hunnit spela in så mycket ännu men det lilla jag har provat har funkat riktigt bra. Lysande preampar och väldigt smidigt att kunna ha allt inkopplat och bara växla mellan mick, gitarr etc med en knapp på framsidan. Plus möjligheten att bara ta med den lilla POD:en om man ska spela in någon annanstans än i hemstudion.
Newsec Postat 1 november 2007 Trådstartare Postat 1 november 2007 Det får nog bli ett sånt: Terratec Phase X24FW Såg väldans trevligt ut tycker jag. Och ett rimligt pris. Vad kan ni tipsa om för aktiva monitorer/slutna hörlurar som är bra och billiga då? Eller ska jag skapa en ny tråd om det? Och sen undrar jag vilket är det smidigaste sättet att spela in elgitarr på? Eftersom jag saknar förstärkare. Använde en Pod XT i förra studion,och det var jag nöjd med. Men det kanske kommit något ännu bättre nu?
Robot Postat 8 november 2007 Postat 8 november 2007 Vad kan ni tipsa om för aktiva monitorer/slutna hörlurar som är bra och billiga då? Vinnarna i Studios hörlurstest - AKG K271 Studio - kanske kan vara någonting för dig att titta närmare på? Du hittar priser och återförsäljare här.
Claes Holmerup Postat 8 november 2007 Postat 8 november 2007 Det får nog bli ett sånt: Terratec Phase X24FW Såg väldans trevligt ut tycker jag. Och ett rimligt pris. Vad kan ni tipsa om för aktiva monitorer/slutna hörlurar som är bra och billiga då? Eller ska jag skapa en ny tråd om det? Och sen undrar jag vilket är det smidigaste sättet att spela in elgitarr på? Eftersom jag saknar förstärkare. Använde en Pod XT i förra studion,och det var jag nöjd med. Men det kanske kommit något ännu bättre nu? Slutna lurar som är bra och relativt billiga, är exempelvis Ultrasone HFI-550 och Sennheiser HD280 Pro - men det är kanske egentligen bättre att starta nya trådar i lämpliga forumdelar - eller läsa lite i de otaliga trådar som redan finns... 😕
Apep Postat 10 november 2007 Postat 10 november 2007 Om du inte redan inhandlat cubase så är mbox2 ifrån digidesign ett bra alternativ. Där ingår även inspelningsprogrammet pro tools LE som är grymt bra enligt min mening. Värt att kolla upp!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.