azoapes Postat 26 oktober 2007 Postat 26 oktober 2007 (redigerat) Hej, jag letar ett sÀtt att automatisera noter man har i sin Piano roll i FL... kolla hÀr: I den första bilden har jag en massa noter, alla med olika velocity. SÀg att jag vill Àndra velocityn övergripande för kanalen mitt i lÄten, typ göra ett automation clip, hur gör jag dÄ? GÄr det att lÀnka den kontrollen pÄ nÄgot sÀtt eller finns det kanske nÄgon plugin som kan fixa detta? Jag kan inte Àndra volymen eller nÄgot pÄ utsignalen, det blir fel... om man tÀnker sig att en pianist bankar skiten ur ett piano i ett rum lÄngt borta jÀmfört med att en pianist spelar mjukt i samma rum som man Àr, de bÄda har samma volym men det lÄter ju olika. Redigerat 26 oktober 2007 av azoapes
aburman Postat 26 oktober 2007 Postat 26 oktober 2007 Ett sÀtt Àr ju just att Àndra velocityn pÄ det sÀtt du visar dÀr men pÄ det stÀlle dÀr du vill. Ett annat sÀtt Àr att göra den "mjukare" delen i ett skillt pattern dÀr du kör med lÀgre anslag.
azoapes Postat 26 oktober 2007 TrÄdstartare Postat 26 oktober 2007 Ett sÀtt Àr ju just att Àndra velocityn pÄ det sÀtt du visar dÀr men pÄ det stÀlle dÀr du vill.Ett annat sÀtt Àr att göra den "mjukare" delen i ett skillt pattern dÀr du kör med lÀgre anslag. Jo, men oftast Àr det ju att man vill ha att det stegrar inför en refrÀng t.ex...
aburman Postat 27 oktober 2007 Postat 27 oktober 2007 Jo, men oftast Àr det ju att man vill ha att det stegrar inför en refrÀng t.ex... Ja, och dÄ Àr det ju bara att göra det sÄ pÄ det viset som din bild visar om du inte spelar in det som du vill ha det redan frÄn början.
azoapes Postat 27 oktober 2007 TrÄdstartare Postat 27 oktober 2007 Jo, men oftast Àr det ju att man vill ha att det stegrar inför en refrÀng t.ex... Ja, och dÄ Àr det ju bara att göra det sÄ pÄ det viset som din bild visar om du inte spelar in det som du vill ha det redan frÄn början. Det Àr inte sÄ bra nÀr man vill ha en stegrande styrka pÄ velocityn, nej... pÄ bilden ökas ju alla markerade noters velocity med ett fast procentuellt vÀrde. SÀg att jag vill stegra velocityn över en minut, ska jag sitta och öka noterna med 1 % i taget över kanske 100 takter? LÄter som att jag fÄr ta fram minirÀknaren isf nÀr det Àr 17 takter och en ökning med 9 procent...
aburman Postat 28 oktober 2007 Postat 28 oktober 2007 (redigerat) Varför inte spela in det med en anslagskÀnslig klaviatur dÄ frÄn första början? Eller sÄ markerar du de noter du vill Àndra anslaget pÄ och bara ritar hur du vill att det ska se ut. Redigerat 28 oktober 2007 av aburman
azoapes Postat 28 oktober 2007 TrÄdstartare Postat 28 oktober 2007 (redigerat) Varför inte spela in det med en anslagskÀnslig klaviatur dÄ frÄn första början? För att jag har fÀrdiga loopar att jobba med, inte kan trummor och inte har den utrustningen (trumpad). En annan anledning Àr ju att man annars mÄste sitta och spela om hela tiden nÀr man ska testa lite olika grejer, Àven om jag kunnat och haft utrustning... Eller sÄ markerar du de noter du vill Àndra anslaget pÄ och bara ritar hur du vill att det ska se ut. Kolla pÄ min bild igen och notera skillnaderna i velocityn. Jag vill kunna Àndra instrumentets övergripande velocity, du Àndrar ju alla noters velocity... poÀngen Àr att jag inte vill sitta och Àndra not för not i sju timmar. Det du visar Àr ju ett minimalt exempel och funkar för ett par takter, men inte över en lÄt. Dessutom, om jag ökar velocityn sÄ att alla noter gÄr pÄ max har jag förlorat informationen om noternas velocity i förhÄllande till varandra... Jag uppskattar att du försöker hjÀlpa, men jag vet inte om du förstÄtt mitt problem riktigt. Det jag Àr ute efter Àr ett sÀtt att kunna automatisera den övergripande velocityn, alltsÄ skapa ett automation clip och kunna sitta och testa lite olika grejer. Det Àr inte bara en liten takt som jag mÄste fixa just nu. Detta vore himlen: Channel velocity -> Create automation clip Redigerat 28 oktober 2007 av azoapes
Lonian Postat 29 oktober 2007 Postat 29 oktober 2007 (redigerat) Varför inte spela in det med en anslagskÀnslig klaviatur dÄ frÄn första början? För att jag har fÀrdiga loopar att jobba med, inte kan trummor och inte har den utrustningen (trumpad). En annan anledning Àr ju att man annars mÄste sitta och spela om hela tiden nÀr man ska testa lite olika grejer, Àven om jag kunnat och haft utrustning... Eller sÄ markerar du de noter du vill Àndra anslaget pÄ och bara ritar hur du vill att det ska se ut. Kolla pÄ min bild igen och notera skillnaderna i velocityn. Jag vill kunna Àndra instrumentets övergripande velocity, du Àndrar ju alla noters velocity... poÀngen Àr att jag inte vill sitta och Àndra not för not i sju timmar. Det du visar Àr ju ett minimalt exempel och funkar för ett par takter, men inte över en lÄt. Dessutom, om jag ökar velocityn sÄ att alla noter gÄr pÄ max har jag förlorat informationen om noternas velocity i förhÄllande till varandra... Jag uppskattar att du försöker hjÀlpa, men jag vet inte om du förstÄtt mitt problem riktigt. Det jag Àr ute efter Àr ett sÀtt att kunna automatisera den övergripande velocityn, alltsÄ skapa ett automation clip och kunna sitta och testa lite olika grejer. Det Àr inte bara en liten takt som jag mÄste fixa just nu. Detta vore himlen: Channel velocity -> Create automation clip Högerklicka pÄ volymen eller den kontroll du vill Àndra pÄ och vÀlj create autumatition clip. Prova sök i hjÀlp efter autumatitionclip i FL studio sÄ fÄr du nog upp nÄgot liknande. Redigerat 29 oktober 2007 av Lonian
azoapes Postat 29 oktober 2007 TrÄdstartare Postat 29 oktober 2007 Detta vore himlen: Channel velocity -> Create automation clip Högerklicka pÄ volymen eller den kontroll du vill Àndra pÄ och vÀlj create autumatition clip. Prova sök i hjÀlp efter autumatitionclip i FL studio sÄ fÄr du nog upp nÄgot liknande. Jo, jag vet hur man skapar automation clips för volym etc., men inte för instrumentets velocity!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.