Jump to content
Annons

Funderar på att köpa Focusrite Saffire Pro 10 I/O

Recommended Posts

Fredahead (oregistrerad)
Postat

Hejsan

Jag håller på bygga ett musikrum/studio. Jag funderar att skaffa ett Focusrite saffire pro 10-kort. Några frågor:

1. Är det ett bra kort?

2. Finns det något bättre alternativ för 6000 kr med samma bestyckning

Tacksam för svar.

Mvh Fredrik

• 4 veckor senare...
Annons
Postat (redigerat)

Hej!

Jag har sedan jag blev med bärbar dator gått och funderat på externa ljudkort. Nu när jag har lite pengar över har jag blivit allt sugnare på Focusrite Saffire Pro 10. Jag har fått intrycket av att ni här på forumet anser att det är bra preamps i Focusritekorten, och det är första prio för mig. Dessutom följer det med ett plug-in-paket med kompressor, eq och reverb, vilka jag har fått för mig är bra pluggar. Stämmer det?

Jag tänkte komma igång med att spela in lite musik hemma och i replokalen och kommer väl egentligen oftast spela in en eller ett par spår åt gången, så på så sätt kan jag känna att det kanske är lite overkill. Dessutom är jag inte säker på att jag i dagsläget skulle höra skillnaden mellan preampsen på det här kortet och exv. Presonus Firepod. Å andra sidan vill jag ha möjligheten att spela in "live" och micka upp trumset och när jag nu faktiskt har råd tänker jag att jag lika gärna kan köpa Focusritekortet direkt (ist. för exv. Firpod) och inte behöva bli besviken och uppgradera mig sen. Vad säger ni, är det värt det? Jag tänkte köpa det från Thomann där det kostar 4600:- och det låter iaf i mina öron ganska prisvärt.

Sen funderar jag också på om det kommer att vara kompatibelt med min dator. Jag har en HP Pavilion dv2351 och hoppas på att de ska funka ihop, men man vet ju aldrig. Jag kör vista och det finns vistadrivers till kortet, så man hoppas ju att det borde fungera. I värsta fall kan jag byta till xp, då jag har tillgång till det också. Sedan funderar jag på om prestandan på min dator (1.7 Ghz core 2 duo, 1 Gig RAM) öht räcker till att spela in en massa kanaler samtidigt. Om det inte gör det kan jag ju lika gärna skaffa vanliga Saffire eller Saffire LE, så vad tror ni?

Det jag är mest orolig för är dock firewireporten. På focusrites hemsida står det "Firewire chipsets from TI (Texas Instruments), VIA, and NEC are recommended". Det verkar som om mitt firewirekort är tillverkat av "Ricoh" eller något liknande, vilket är ett företag som jag inte känner till. Är det någon som har några erfarenheter? Dock har jag ju som backup expresscardingången, där man väl borde kunna sätta in en firewirekonverterare om det andra skiter sig. Är det någon som har någon erfarenhet av detta, och isf någon sådan konverterare att rekommendera?

Jag ber om ursäkt för mitt milslånga inlägg, men ville bara vara noggrann och ta del av studio forums oändliga kunskap innan jag bränner femtusen kronor. Så vad tror ni, passar det mig och kommer det att funka med min dator? Om någon har något annat att rekommendera så shoot! Mycket tacksam för svar.

Mvh

Pontus

Redigerat av Olsberg
Slår samman med tidigare tråd i ämnet
Postat

Passar på att bumpa denna fråga genom att också lägga till att jag är lite orolig för det här med at jag bara har 5400 varv per minut på min hårddisk, och att detta då eventuellt skulle kunna göra att jag ändå inte kan köra åtta kanaler in samtidigt. Läste dock i någon annan tråd att man inte ska stirra sig blind på varvtalen och att det fungerar med vissa datorer/hårddiskar. Är det någon som har erfarenhet av just HP pavilion och många kanaler in samtidigt? Och hur fungerar det egentligen med externa hårddiskar? Blir det alltså snabbare med en extern hårddisk som är snabbare än sin interna? Blir det inte slött iom USB eller firewire?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.