dallen Postat 11 oktober 2007 Postat 11 oktober 2007 Hej! Jag har spelat in mkt med Alesis ADAT blackface. Brukade köra preamp på mitt Mackie 1202 in i ADAT:en. Det funkade kanon och AD-omvandlarna var otroligt förlåtande, dvs det klippte nästan aldrig! Det var lika lätt att ställa gainen som på den gamla goa tiden med rullbandspelare. Nu vill jag ha ett ljudkort som är lika förlåtande men det verkar inte vara lätt att hitta. Provade ett Saffire LE häromdan men AD-omvandlarna när man körde via micpreamparna var inte förlåtande och klippte väldigt lätt. Dessutom tyckte jag att all gain kom precis på sista millimetrarna på potentiometern. Det gillade jag inte. Dock var latencyn bara 2.9 ms. Varför funkade det så bra på ADAT:en men inte på ljudkortet? 1202:ans preampar som dessutom bara hade 50dB gain ökade mjukt och fint och när man ökade gainen lät det bra. Körde en del med Art tube preamp också och det lät också mkt bra. Hade ADAT:en nån slags inbyggd limiter? Dvs har ni nåt tips på ljudkort som har förlåtande micpreampar/AD-omvandlare eller kanske externa preamps? Man kanske skulle fortsätta köra via ADATen istället...och in via lightpipe? Tacksam för synpunkter och tips. /dallen
pudas Postat 11 oktober 2007 Postat 11 oktober 2007 Jag har för mig att Alesis utstyrningsmätare är snällt kalibrerade,alltså att signalen inte är så hög som den visar! Kör man in i rött så är signalen i verkligheten ändå på den gröna sidan.
Claes Holmerup Postat 11 oktober 2007 Postat 11 oktober 2007 Förlåtande omvandlare finns inte. Jag skulle i stället misstänka att de har kalibrerat om mätarna på ADAT:en, så att 0dB egentligen är lägre än 0dB och att du därför aldrig har använt hela bitdjupet på tidigare inspelningar - för så fort du går över nollan på en omvandlare, så är det kört och låter för dj-t direkt med alla omvandlare. Du kan göra samma sak om du spelar in i 24-bits upplösning. Då får du nämligen bra marginal, men ändå mycket lågt brus, även om du siktar någonstans vid -6 - -10dB, i stället för att sikta på 0dB. 😄 Vill du ha en lite speciell lösning, som är väldigt svår att överstyra, så kolla exempelvis på Aphex 207D, med deras MicLimT. 😕
henrik.brunzell Postat 14 oktober 2007 Postat 14 oktober 2007 Apogee har jag för mig gör väldigt bra omvandlare, Cranesong också. Det är dock i den riktigt lyxiga prisklassen, men antagligen bland det bästa som finns. Annars är kalibrering av 0-nivån det som låter vettigast; 0 dbFs (absolut maxnivå i digitalt sammanhang) finns ingen anledning komma närmare ett visst antal decibel, oavsett bitdjup. För 24-bitars upplösning, och med bra mätare, varför inte använda en testton och bestämma att 0 db motsvarar t.ex -20 i stället?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.