Jump to content
Annons

Noll koll. Vilka pluggar bör jag kolla in?


menvafaan (oregistrerad)

Recommended Posts

menvafaan (oregistrerad)

Har precis snickrat ihop en liten hemstudio och införskaffat mitt första midiklaviatur, och är på jakt efter lite bra instrumentpluggar. Pris spelar ingen roll, vill bara ha tips om det bästa på marknaden.

Jag använder studion främst till att spela in rock/pop-demos (med "akustiska" instrument, as opposed to elektronisk musik). Jag är därför på jakt efter bra pluggar för piano, olika typer av orglar o.s.v., stråk, blås.

Just nu använder jag EZDrummer och Addictive Drums, och spelar in bas, gitarr och sång manuellt/analogt.

Vad är det som gäller, och vilka alternativ finns det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har precis snickrat ihop en liten hemstudio och införskaffat mitt första midiklaviatur, och är på jakt efter lite bra instrumentpluggar. Pris spelar ingen roll, vill bara ha tips om det bästa på marknaden.

Jag använder studion främst till att spela in rock/pop-demos (med "akustiska" instrument, as opposed to elektronisk musik). Jag är därför på jakt efter bra pluggar för piano, olika typer av orglar o.s.v., stråk, blås.

Just nu använder jag EZDrummer och Addictive Drums, och spelar in bas, gitarr och sång manuellt/analogt.

Vad är det som gäller, och vilka alternativ finns det?

Ja.. B4 I eller II funkar, bra hamnond plugg, sen är ju alltid Superior alltid bättre än EZ då du har mer kontroll över leckage från mickar och sånt i programet.

/Nyberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du ute efter elpianon, så titta på de suveräna samplingsbiblioteken från Scarbee. 😛

För stråkar o dyl, så kolla på EWQLSO Silver eller ännu hellre Gold.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är att investera i Kontakt-samplern (nu version 3) från NI. Då har du ett fantastiskt utbud av helt suveräna samplingsbibliotek sen! (Det är stödet för script som gör Kontakt till den mest intressanta sample-spelaren). Kolla in www.northernsounds.com t.ex. Där kör Bela D en "group buy" just nu. Deras produkter är fantastiskt bra!

Andra företag/produkter jag skulle kolla in:

Sampletekk, för samplade pianon av olika slag.

Precisionsound, för alla möjliga coola och ovanliga instrument.

Scarbee, bäst av alla på E-pianon och deras Black Bass är grym! (Snart kommer Red Bass oxå...).

Pettinhouse, som snart släpper DirectGuitar 2! DirectBass är grym!

Vintaudio, schyssta uprights och gitarrer.

KirkHunter, orkesterinstrument.

Om du är intresserad av virtuella gitarrer, så är Musiclabs RealGuitar och RealStrat ett måste. De är lite utöver det vanliga!

Ja och förresten: IKs Amplitube2 och Ampeg SVX är helt underbara effekter!

Redigerat av pekadan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...