Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan! Jag funderar på att skaffa mig en bättre keyboard såsmåningom, och jag hört och läst en hel del om denna Kurzweil k2500. Men vad jag vet så säljs den inte i Sverige, men typ i USA. Sedan har jag kollat runt lite på blocket och andra annonssajter och forum där folk säljer sin begagnade kurzweil k2500. Men frågan är då, hur gör jag om den skulle gå sönder? Det finns väl inga reparatörer som lagar sånt? och den är ju inte försäkrad heller, så hur fungerar detta? Och hur gör annat folk som äger dessa instrument, även dom måste ju ha tänkt på det här innan köpet. Hoppas att någon av er har mer erfarenhet av det här än vad jag har 😆, tack på förhand ^^...

P.S: Om denna produkt nu även säljs i Sverige. Låt mig veta var! ^^

Annons
Postat

Kurzweil K2500 är ersatt av den nyare modellen K2600, och tillverkas alltså inte längre. Vill du ha en sådan får du leta begagnat, vilket du lär kunna göra både i sverige och internationellt... (Kolla http://www.kurzweilmusicsystems.com för att hitta närmsta europeiska distributör om du är intresserad av K2600.)

Och jo, det finns visst folk/firmor som lagar trasiga synthar. Musikaffären JAM(.se) har t.ex. egen verkstad...

När det gäller det där med försäkring så förstår jag inte riktigt vad du menar. Är du ute efter en försäkring under frakten till Sverige vid ett eventuellt utlandsköp, eller funderar du på hur man rent allmänt försäkrar en synth?

Postat

Jo jag förstod nästan att K2500 hade slutats tillverkas men ville ha den eftersom att den är billigare och fortfarande finns till hand. Så jag hade gärna köpt en begagnad K2500 här i Sverige, men det finns väl ingen reparatör som reparerar kurzweil i Sverige? Jag känner ju till ”Jam” och alla dom, men reparerar sånna affärer även keyboards/synthar som dom inte säljer? Alltså, har dom tillräcklig erfarenhet av hur man reparerar en kurzweil keyboard?

Angående försäkringen så vet jag inte exakt, men att försäkra en keyboard verkar med närmare eftertanke lite onödigt.

Men som sagt. Det jag är mest ute efter är i fall kurzweil reparationer är möjliga i Sverige... annars ser jag att ett bagagnat kurzweil keyboard köp i Sverige är för riskabelt med tanke på att det ändå handlar om ett antal tusen kronor. Så om den skulle gå sönder så blir det ju liksom bara till att slänga den...

Postat

Jag skulle absolut tro att JAM reparerar även synthar som de själva inte säljer. Maila och fråga!

Annars kan du säkert skicka synthen på reparation till nån officiell Kurzweli-verkstad utomlands om det skulle behövas. Det kan du ju maila Kurzweil om... :rolleyes:

Men jag har svårt att se att du ska behöva vara alltför orolig. Synthar håller för det mesta! Och de vanligaste felen (såsom glappande knappar eller tröga tangenter eller dåliga displayer) brukar vara enkelt åtgärdade för en kunnig person.

Om det inte är nån riktig dyrgrip det handlar om, så täcker hemförsäkringen även musikinstrument. Men det kan ju vara värt att kolla upp om du är fundersam.

Lycka till!

Postat

okaj då! Jag ska kolla runt hos Jam m.fl... Jag tackar så mycket för de fina svaren!

Du har varit till stor hjälp :rolleyes: Så får vi se vad som händer, för det hade varit så kul att ha en egen kurzweil och inte bara sitta o glo när Jordan Rudess leker sönder med sin ^^

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.