Jump to content
Annons

Hur skapa "gateliknande" effekter?


Grendel

Recommended Posts

Hej! Jag är osäker på rubriken och om detta ska ligga här eller under arrangemang eller rentav någon annanstans, men här är i alla fall några frågor som jag hoppas kunna få konkreta och användbara svar på. Ni brukar ju vara så duktiga och själv är jag lite av en ivrig nybörjare som inte riktigt känner att jag har tid att hitta lösningarna på alla problem själv:

1) Kenna, "Love/Hate Sensation" --

-- effekten vid ca 1:16. Det låter som om ljudet saktar ner och nästan avstannar innan det drar igång igen. Hur får man till en sådan effekt? Jag hittade något som det eventuellt går att åstadkomma något liknande med i gratispluggen Glitch som ni tipsade om i senaste numret, effekten Tape Stop. Men det låter ju inte riktigt likadant, och finns det något sätt man kan göra det på utan att först sakta ner och sedan öka farten igen? Alltså, separera de två delarna av effekten. Det känns som om det borde finnas ett enkelt svar på den här frågan...

2) All Saints, "Black Coffee" --

-- vad jag förstått en typisk William Orbit-produktion med en typisk William Orbit-effekt vid ca 1:07, där det låter som om tonen glider neråt samtidigt som den hackas upp mer och mer. Jag antar att man kan göra det med en synt med "glide" och steglös trancegate/LFO...? Men om man vill göra det på ett befintligt ljudspår? Finns det ett enkelt och smart sätt att skapa sådana effekter mångsidigt?

3) Den verkar inte finnas på Youtube, men om det är någon som har eller kommer ihåg gruppen D'lays Coca-Colareklamhit "Going Wild" så finns det en del olika hack-effekter i den som jag också är nyfiken på. Det låter akustiskt/analogt i grunden, men effekterna ger låten en snygg kontrast och en mer futuristisk nyans. Jag tror mig känna igen ett autofilter i början, men det är ju en annan sak, och egentligen vet jag inte vad ett sådant gör, bara hur det låter. Vid närmare eftertanke kan det vara en flanger. En sådan vet jag *ungefär* vad den gör, men inte hur det skiljer sig från autofiltrets funktion. 🙂

Det ska bli spännande att se vad det kommer för svar på detta!

Redigerat av Grendel
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Första ljudet kan du ju återskapa genom att lägga in ett ljud i en sampler och spela ljudet medan du höjer/sänker pitchen.

Det andra ljudet är bara en sågtandsvåg eller liknande med låg cutoff som pitchas långt neråt så man i slutet hör individuella oscillator-cycler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Första ljudet kan du ju återskapa genom att lägga in ett ljud i en sampler och spela ljudet medan du höjer/sänker pitchen.

Det andra ljudet är bara en sågtandsvåg eller liknande med låg cutoff som pitchas långt neråt så man i slutet hör individuella oscillator-cycler.

1) Och det kommer att låta (i princip) exakt så? Måste man inte timestretcha eller något också?

2) Är du säker? För jag tycker mig ha märkt att han gör liknande saker vid helt andra frekvenser. Och om man inte vill att det ska vara just en sågtand utan ett förinspelat ljud? Ladda in i en sampler då också?

Förslag på en bra lättvikts-sampler (gärna gratis) som klarar det utan att dra en massa systemresurser i onödan?

Ber om ursäkt om det här låter lite virrigt, jag har varit uppe hela natten och är inte riktigt i mitt livs form för närvarande. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Och det kommer att låta (i princip) exakt så? Måste man inte timestretcha eller något också?

2) Är du säker? För jag tycker mig ha märkt att han gör liknande saker vid helt andra frekvenser. Och om man inte vill att det ska vara just en sågtand utan ett förinspelat ljud? Ladda in i en sampler då också?

Förslag på en bra lättvikts-sampler (gärna gratis) som klarar det utan att dra en massa systemresurser i onödan?

Ber om ursäkt om det här låter lite virrigt, jag har varit uppe hela natten och är inte riktigt i mitt livs form för närvarande. 🙂

1) Ja, det är samma sorts effekt du får, men sen beror det ju på vad det är för ljud du använder.

2) Har du nåt exempel? I just det du postade så är det iaf oscillatorn som "puttrar".

Känner inte till några bra samplers, jag kör iaf EXS24 och Kontant 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Och det kommer att låta (i princip) exakt så? Måste man inte timestretcha eller något också?

2) Är du säker? För jag tycker mig ha märkt att han gör liknande saker vid helt andra frekvenser. Och om man inte vill att det ska vara just en sågtand utan ett förinspelat ljud? Ladda in i en sampler då också?

Förslag på en bra lättvikts-sampler (gärna gratis) som klarar det utan att dra en massa systemresurser i onödan?

Ber om ursäkt om det här låter lite virrigt, jag har varit uppe hela natten och är inte riktigt i mitt livs form för närvarande. 🙂

1) Ja, det är samma sorts effekt du får, men sen beror det ju på vad det är för ljud du använder.

2) Har du nåt exempel? I just det du postade så är det iaf oscillatorn som "puttrar".

Känner inte till några bra samplers, jag kör iaf EXS24 och Kontant 😆

1) Men då gäller det också att samplern har förmågan att dra ner pitchen (och tempot, för det är väl det man gör i det här fallet, drar ner både pitch och tempo simultant?) såpass radikalt. Det verkar inte som om alla samplers har den förmågan...?

2) Inga exempel i huvudet just nu, tyvärr. Men lyssnar man på All Saints-skivan "Saints & Sinners" så hör man nog en hel del sådana.

Kontant är säkert bättre än Kredit. 😆 EXS finns väl bara till Mac? Men Kontakt skulle väl kunna funka då. Eller Intakt kanske. Jag får testa lite, om det inte kommer svar som säger något intressantare. Tack för hjälpen så länge!

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Men då gäller det också att samplern har förmågan att dra ner pitchen (och tempot, för det är väl det man gör i det här fallet, drar ner både pitch och tempo simultant?) såpass radikalt. Det verkar inte som om alla samplers har den förmågan...?

2) Inga exempel i huvudet just nu, tyvärr. Men lyssnar man på All Saints-skivan "Saints & Sinners" så hör man nog en hel del sådana.

Kontant är säkert bättre än Kredit. ☺️ EXS finns väl bara till Mac? Men Kontakt skulle väl kunna funka då. Eller Intakt kanske. Jag får testa lite, om det inte kommer svar som säger något intressantare. Tack för hjälpen så länge!

1) Samplers ändrar pitch genom att spela samplingarna olika snabbt. Om du bromsar en vinylspelare så att plattan snurrar långsammare så kommer ju ljudet gå långsammare samtidigt som det pitchas nedåt, för att göra en förenklad liknelse.

2) Okej, du får återkomma när du har fler ljud, då 😄 Om du vill testa att göra ett liknande ljud själv så gör följande:

Ta en relativt enkel synth och använd bara en sågtands-osc. Se till att pitch bend-omfånget (range på engelska) är stort, t ex 24 halvnoter eller mer. Sen tar du ett C1 och pitchar så långt ner du kan, så kommer du höra att oscillatorns långsamma svängningar gör så att ljudet nästan "puttrar".

EXS24 är den samplern som kommer med Logic. Men testa Kontakt, det är den bästa samplern i mitt tycke.

Det finns säkert enklare och resurssnålare grejer, men jag har inte så stor koll där. Kanske nån annan kan hjälpa dig.

Lycka till 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...