Jump to content
Annons

Hur många kanaler på FW

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Det står så mycket bra om Firewire kort så jag börjar undra hur det ligger till på riktigt, kommer ju att behöva ett snart. Låt oss säga att kortet har 10 kanaler och mitt projekt på datorn har i nuläget runt 25 spår, mest wav med effekter pluggar och EQ men även ett par midi med syntar. Några spår slangas även ut till externa enheter. Nu vill jag spela in 8 kanaler trummor till varsitt spår samtidigt + upp två som då loopas tillbaka från dom externa enheterna + att hela projektet spelar samtidigt. Kort sagt hur många kanaler kan man spela in och upp samtidigt med ett Firewirekort jag menar en del säger köp tre enheter (8 kanaler i varje med inbyggda preamps) så får du 24 kanaler till typ liveinspelning. Det känns som det skulle kunna bli trångt i den där smala sladden hehe.

Göran

Annons
Elof (oregistrerad)
Postat
Det står så mycket bra om Firewire kort så jag börjar undra hur det ligger till på riktigt, kommer ju att behöva ett snart. Låt oss säga att kortet har 10 kanaler och mitt projekt på datorn har i nuläget runt 25 spår, mest wav med effekter pluggar och EQ men även ett par midi med syntar. Några spår slangas även ut till externa enheter. Nu vill jag spela in 8 kanaler trummor till varsitt spår samtidigt + upp två som då loopas tillbaka från dom externa enheterna + att hela projektet spelar samtidigt. Kort sagt hur många kanaler kan man spela in och upp samtidigt med ett Firewirekort jag menar en del säger köp tre enheter (8 kanaler i varje med inbyggda preamps) så får du 24 kanaler till typ liveinspelning. Det känns som det skulle kunna bli trångt i den där smala sladden hehe.

Göran

Hur mycket du kan spela upp har inte med FW-ljudkortet att göra, utan datorn, som du säkert vet.

Om ditt fwljudkort har till exempel 24 in och 24 ut så ska det inte vara några problem alls att köra full macka både in och ut genom kortet, men sen om datorn och disken klarar av att spela upp 24 spår (eller fler, bara att de går ut genom samtliga 24 utgångar samtidigt) och spela in 24 spår samtidigt är en annan femma. Det hänger alltså på datorn om ljudkortet kan utnyttjas till fullo.

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Oojojojoj, jag råkade citera mig själv, skulle bara säga, att ingen tillverkare bygger ett ljudkort som inte kan utnyttja alla kanaler samtidigt.

Redigerat av Elof
Postat

Tack för svar. Det låter ju otroligt bra och samtidigt lite konstigt för det var väl knappt möjligt ens med PCI korten iofs. kanske mest beroende på bromsar i datorn (bussar och sånt) men Firewire gränssnittet har jag alltid trott är långsammare än PCI så jag fattar ingenting 😄 .

Göran

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Tack för svar. Det låter ju otroligt bra och samtidigt lite konstigt för det var väl knappt möjligt ens med PCI korten iofs. kanske mest beroende på bromsar i datorn (bussar och sånt) men Firewire gränssnittet har jag alltid trott är långsammare än PCI så jag fattar ingenting 😄 .

Göran

Oj jo, det är möjligt med PCI. Jag har ett motu 424-kort, 96 kanaler I/O i 96kHz (eller 48 kanaler i 192kHz) kan man banka in om man vill, då hänger det verkligen på datorn. 🙂 Du kan vara lugn angående hela FW-dealen.

Redigerat av Elof
Postat
Oojojojoj, jag råkade citera mig själv, skulle bara säga, att ingen tillverkare bygger ett ljudkort som inte kan utnyttja alla kanaler samtidigt.

Köpte ett presonus inspire 1394 fw kort funkar inte överhuvudtaget på min mac mini och ändå så på presounus video så installerar dom det på just en mac mini hmm konstigt. Macen blev helkonstig när jag meckade med installationen som då var skitenkel att göra men vad hjälpte det det funkade inte ändå. Jag är nog lite tveksam tilll det där med FW ändå nja, hur ska det räcka till att strömförsörja med fantom matning och allt till typ åtta micpreampar som en del kort har nä det vill jag nog se först. Sticker in till stan och lämnar tillbaka skiten nu.

Göran

Postat

Köpte ett presonus inspire 1394 fw kort funkar inte överhuvudtaget på min mac mini och ändå så på presounus video så installerar dom det på just en mac mini hmm konstigt. Macen blev helkonstig när jag meckade med installationen som då var skitenkel att göra men vad hjälpte det det funkade inte ändå. Jag är nog lite tveksam tilll det där med FW ändå nja, hur ska det räcka till att strömförsörja med fantom matning och allt till typ åtta micpreampar som en del kort har nä det vill jag nog se först. Sticker in till stan och lämnar tillbaka skiten nu.

Göran

Eller lämna tebaka Macen 😉

Postat

Göran

Eller lämna tebaka Macen 😉

Schyyyyy Säg inte att jag har sagt det 🙂 men den är skitbra det är nästan så man skäms med tanke så många gånger jag har kastat skit på mac hehe. Fan den är bra alltså kort sagt, när jag väl fick tag på ett ljudkort som funkade så då jävlar rent ut sagt.

Installationen om man nu kan kalla det för installation bestod i att sätta i FW kabeln och sen var det klart hehe snacka om smidigt. Sen var det bara in i systeminställningarna och välja kortet och åka på. Heheheheheheheh köp dig en Mac Biran här händer det saker alltså.

Göran

Postat

Göran

Eller lämna tebaka Macen 😛

Schyyyyy Säg inte att jag har sagt det 😄 men den är skitbra det är nästan så man skäms med tanke så många gånger jag har kastat skit på mac hehe. Fan den är bra alltså kort sagt, när jag väl fick tag på ett ljudkort som funkade så då jävlar rent ut sagt.

Installationen om man nu kan kalla det för installation bestod i att sätta i FW kabeln och sen var det klart hehe snacka om smidigt. Sen var det bara in i systeminställningarna och välja kortet och åka på. Heheheheheheheh köp dig en Mac Biran här händer det saker alltså.

Göran

Kanske jag kommer att köpa en Mac i framtiden,

när jag tröttnat på att ha full koll på config och delarna i en PC..

Hoppas bara det dröjjer lääääääääääääääääänge tills jag tröttnar 🙂

Postat

Göran

Eller lämna tebaka Macen 🤪

Schyyyyy Säg inte att jag har sagt det 😄 men den är skitbra det är nästan så man skäms med tanke så många gånger jag har kastat skit på mac hehe. Fan den är bra alltså kort sagt, när jag väl fick tag på ett ljudkort som funkade så då jävlar rent ut sagt.

Göran

Kanske jag kommer att köpa en Mac i framtiden,

när jag tröttnat på att ha full koll på config och delarna i en PC..

Hoppas bara det dröjjer lääääääääääääääääänge tills jag tröttnar 🙂

Absolut kör på det som du trivs med jag körde lääääääääääänge jag mä. Nä jag bara skojar men det blev faktiskt från runt slutet/början av 90 talet fram till nu. Började med en Amiga runt 84 och då var PC piss kasst om man ska vara ärlig men det tog sig undan för undan. Men beroende på bristande ekonomiska resurser så så tog det väl till senare hälften av 90 talet innan jag kunde skaffa en dator som man i alla fall kunde fantisera att den kunde fixa lite musik. Min första musikdator var en 233 Mhz Pentium kostade 11 000 spänn den funkade ärligt talat inget vidare till musikinspelning. Ja och på den vägen är det. Min första som fixade läget på riktigt så att säga byggde jag själv för runt 7000 spänn för tre fyra år sen. Den här macen kostar precis under och som det ser ut i dagsläget så kickar den rumpa på min PC big time på alla områden som jag använder en dator till. Jag kan fylla mitt PC chassi med runt 20 såna här Mac minis den är inte större och i princip helt ljudlös. Det funkade som sagt till och med ganska skapligt att spela in med datorns eget ljudkort. Men det är klart det kommer ju merkostnader för min del som nytt ljudkort för man vill ju ha ett riktigt och uppdatering av programvara och ev. lite annat om macen ska få ta över allt datorjobb här hemma.

Nåväl ha det bra och bor du i närheten av Sya så hör av dig får du komma och kolla på den.

Göran

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Senaste foruminläggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.