Jump to content
Annons

Problem med MIDI på OB-12


AIY

Recommended Posts

Hej på er!

Jag har en Oberheim OB12 som midin inte verkar fungera på, så jag frågar här.

Det verkar inte som om synthen tar emot eller skickar nån MIDI.

Jag har den kopplad till mina Creamware-kort och använder den som klaviatur/synth.

Jag har provat att koppla ur den och provat med ett annat klav, inga problem där => synthens MIDI-out är trasig/avstängd.

Jag har också provat att koppla klaviaturet som jag vet fungerar till synthens midi in, men inget där heller => synthens MIDI-in är trasig/avstängd.

Om det är någon annan som har haft samma eller liknande problem med den här sortens maskin så vill jag gärna veta hur ni löste det.

Tack på förhand

//AIY

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag ägde en sådan för ett par år sedan, men den blev väldigt lätt "överbelastad" när jag körde med alla syntar och en massa midi-information. Den fungerade rätt bra "alone". Dock så blev det problem när det var 5-6 syntar till som snackade midi. Så jag sålde den. Det som hände var att OB-12'an slutade svara på midi och den hängde sig. Det räckte ju iofs med en om-boot så var den ok igen.

Jag snackade med Viscount om detta och de hade inga lösningar på hyllan. Inga uppdateringar var planerade och de var medvetna om att syntens kapacitet var underdimensionerad.

Kommer inte ihåg om man kunde uppgradera os? Har för mig det. Har du testat? Kan ju vara bra att testa även om det är samma?

Good luck! En snygg och rätt välljudande synt är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Har nu lyckats lösa problemet.

Midi ut var avstängd/bortfiltrerad.

Manualen är inte direkt tydlig på dom sakerna :/

//AIY

vanligt "problem" för tidigt nittiotalssynthar att man måste starta MIDI:n via massa skumma menyer.. personligen tycker jag nästan alltid det är krångligt.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...