ekur Postat 9 september 2007 Postat 9 september 2007 Jag har ett E-MU 0404 ljudkort med två line-in och två-out. Dock saknar ljudkortet uttag för hörlurar vilket jag tog för givet att det hade 😛 Vad jag hört så är det inte så bra att koppla hörlurar direkt på line-out utgångarna för att man kan skada ljudkortet. Och i Cubase går det inte att ha två parallella ljudkort samtidigt (jag har ett internt som sitter på moderkortet som jag tänkte använda som uppspelningsljudkort i Cubase). Vet någon om det finns någon säkerhetspryl man kan köpa lite billigt för att koppla hörlurar direkt på line-out utgångarna så man slipper skada ljudkortet? Eftersom jag endast spelar in via datorn och inte använder utgångarna så känns det onödigt att köpa en mixer bara för att kunna koppla in hörlurar. Mvh Erik
Eternal Postat 9 september 2007 Postat 9 september 2007 Jag har aldrig hört att man skulle kunna skada ljudkortet genom att koppla in hörlurar på Line-out. Men det finns mycket som jag inte har hört. 😛 Däremot kommer signalen troligtvis vara för svag. Och ljudet i lurarna därefter. Fixa en mixer med hörlursstärkare eller en renodlad stärkare.
AssOwL™ Postat 9 september 2007 Postat 9 september 2007 jag har ett internt som sitter på moderkortet som jag tänkte använda som uppspelningsljudkort i Cubase Det interna har väl uttag för hörlurar? Ska du ha EMU kortet till Windows ljud och sånt? Jag skulle nog göra tvärtom om jag vore dig... EMU till Cubase och det interna till annat. Jag kanske missuppfattade det hela...
Claes Holmerup Postat 9 september 2007 Postat 9 september 2007 Det finns annars hörlursförstärkare som fixar jobbet med att förstärka från linesignal till hörlurar. Jag har för mig att Behringer har någon sådan för bara ett par hundringar - och vill man ha bättre ljudkvalitet så får man gå upp lite i pris, men det är kanske inte ljudkvaliteten som är det primära...?
ekur Postat 12 september 2007 Trådstartare Postat 12 september 2007 Just nu har jag ingen adapter så jag kan inte koppla in både left och right från ljudkortet till hörlurarna. Men när jag endast kör med en av dem så blir ljud klart och tydligt och inte alls för svagt så någon micförstärkare borde inte behövas. Det jag har hört är att det kan skada ljudkortet om motståndet ut från kortet är för litet (alltså signalen är för stark), kan det stämma?
berra_- Postat 13 september 2007 Postat 13 september 2007 Jag kopplade lurarna på mitt gamla ljudkort direkt in i ett års tid ungefär. Jag har då inte märkt att det blivit skadat på någotvis. 😉 Låter konstigt tycker jag.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.