Jump to content
Annons

Mixerbord vid repning?


Isaz

Recommended Posts

Tjenare!

Det är så att brorsan har köpt ett Roland V-drums trumset, och vi är sugna på att lira lite tillsammans. Jag på gitarren, han på trummor. Vi vill eventuellt koppla upp en elbas också. Vi bor i lägenhet så vi tänkte "repa" med hörlurar på, men då behöver vi väl ett mixerbord? Vi är helt rookie på detta så vi har ingen aning vad vi letar efter.

Vore tacksam för svar,

TG

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ni behöver ett mixerbord och någon sorts hörlursförstärkare om ni ska ha flera hörlurar inkopplade, de flesta mixerbord brukar bara ha en utgång för hörlurar. Hur stor mixer du behöver beror ju på var du mixar trummorna, om du mixar dem på modulen på trumsetet så behöver du inte så många ingångar.

Hur har du tänkt att koppla gitarren och basen? Att koppla dem direkt in mixerbordet är ingen höjdare. Du bör koppla en förstärkarsimulator emellan (om du inte ska micka upp en stärkare då).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni behöver ett mixerbord och någon sorts hörlursförstärkare om ni ska ha flera hörlurar inkopplade, de flesta mixerbord brukar bara ha en utgång för hörlurar. Hur stor mixer du behöver beror ju på var du mixar trummorna, om du mixar dem på modulen på trumsetet så behöver du inte så många ingångar.

Hur har du tänkt att koppla gitarren och basen? Att koppla dem direkt in mixerbordet är ingen höjdare. Du bör koppla en förstärkarsimulator emellan (om du inte ska micka upp en stärkare då).

Vi mixar trumorna direkt i modulen såvitt jag vet. Med förstärkarsimulator, menar du då t.ex en Line 6 Pod? Har ingen tidigare erfarenhet av sådana. Jag har hittills bara kopplad genom gitarrförtärkaren, men det låter ganska illa.

Vi har tänkt på det där med hörlursförstärkare... Finns det inbyggt i nån modell som inte kostar flera miljarder? Vore väldigt tacksam om du eller nån annan kunde ge lite tips och förslag på vad det är vi behöver, vad det gäller märken och modeller. Gitarr/basförstärkarmoduler, mixerbord etc. Vi är helt nya på detta, men önskar lära oss.

Tack för svaret,

TG

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer att jag menar något liknande Line 6 pod. Om du ska köra vi förstärkaren så är det bästa setet att micka upp den med tex en Shure SM 57. På förstärkarsimulatorer så är ju Line 6 ett hett altenativ, jag kör själv med Line 6 där. Jag kör simuleringen i dator och Line 6 mjukvara Gear Box som följer med då man köper en Tone Port (USB-ljudkort). Om du inte vill ha en som är så farligt dyr så finns ju den nya pocket pod. Ta också en titt på Vox tonelab har hör mycket positivt om dem också.

Har rätt dålig koll vad som finns på marknanden angåeende mixerbord med flera hörlursutgångar/hörlursförstärkare. Men det är något som Claes säkert har bättre koll på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer att jag menar något liknande Line 6 pod. Om du ska köra vi förstärkaren så är det bästa setet att micka upp den med tex en Shure SM 57. På förstärkarsimulatorer så är ju Line 6 ett hett altenativ, jag kör själv med Line 6 där. Jag kör simuleringen i dator och Line 6 mjukvara Gear Box som följer med då man köper en Tone Port (USB-ljudkort). Om du inte vill ha en som är så farligt dyr så finns ju den nya pocket pod. Ta också en titt på Vox tonelab har hör mycket positivt om dem också.

Har rätt dålig koll vad som finns på marknanden angåeende mixerbord med flera hörlursutgångar/hörlursförstärkare. Men det är något som Claes säkert har bättre koll på.

Vi har nog löst det mesta nu. Vi har beställt en hörlursförstärkare med 6 ingångar, och ett 6-kanaligt mixerbord. Nu återstår bara en förstärkaremulator. Vet du/ni om man måste koppla en gitarrförstärkare emellan, eller kan jag koppla in t.ex POD:en direkt i hörlurarna/mixerbordet?

Vore tacksam för svar,

Tommy

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade kopplat Vdrums och gittarrer(pods, zoomar osv) och bas till mixern, sen

hörlursförstärkaren till mixerns main out eller alt out alternativt

till mixerns phones/hörlurs uttag.

Vill du spela in med hjälp av datorn så koppla mixerns Main Out till dator/ljudkortets

1/2 in eller vad det heter hos er. Sen hörlursförstärkaren till datorns/ljudkortets

1/2 out eller phones out om det finns...

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...