Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag skall spela på en polares bröllop med gitarr och sång. Jag har hemma spelat in bas och trummor som MP3-låtar som jag skall spela till. Förra gången använde jag mig av Laptop med WinAmp där jag lagt 10 sekunders paus mellan låtarna, eller 1 minuts paus där jag "skulle säga något" mellan låtarna.

När jag har spelat hemma har jag kört igång Cubase och dragit sång-mikrofonen därigenom; så jag kan lägga VST-effekter på sången. Det blir ju ganska bra, men jag kan ju bara ha en set-up med effekter åt gången.

Under vissa låtar skulle jag vilja kunna ha lite andra effekter än de vanliga - lite mer eko, lite distortion eller annat. Det skulle dessutom vara roligt om man hade någon slags automation på VST-pluggarna så att bara delar av låten hade vissa effekter.

Detta gör man ju enkelt genom att lägga MP3-låten i till exempel Cubase och göra ett automations-track på effekterna i mikrofonkanalen; men såvitt jag vet går det inte att göra playlists i Cubase, och att öppna varje låt för sig tar ju effektivt bort eventuellt flyt man får upp i live-framträdandet.

Så min fråga är: finns det något program där man kan ha automatiserade VST-plugnivåer till en playlist?

(Dessutom funderar jag på om någon har en smartare idé hur man hoppar vidare till nästa låt än en statisk 10-sekunders paus. Finns det någon pedal man kan köpa som startar nästa låt, typ? Det är bökigt att börja fingra med muspekaren varje gång.)

Annons
Postat
(Dessutom funderar jag på om någon har en smartare idé hur man hoppar vidare till nästa låt än en statisk 10-sekunders paus. Finns det någon pedal man kan köpa som startar nästa låt, typ? Det är bökigt att börja fingra med muspekaren varje gång.)

Lägg en riktigt lång paus efter och använd winamps tangentbors-kortkommando för nästa låt. B tror jag den ligger på.

Postat

Jag brukar köra med en TranzPort när jag är ute och spelar med bakgrunder. Den går att montera på ett mikrofonstativ så man har den lätt tillgänglig på scenen och man ser alla titlar direkt i displayen. Kanske lite väl dyrt för att köpa in till bara EN spelning, men det fungerar bra. Ska du köra samma bakgrunder vid fler tillfällen så är det definitivt värt att köpa den.

Tyvärr så kan inte TranzPort styra Winamp så man måste köra Itunes istället, men eftersom dom programmen är ganska lika så var det inga problem för mig att använda det.

Om jag kör effekter så kör jag dom alltid i mixern eller med externa effekter kopplade till mixern. När det gäller automatiseringar på effekterna så undrar jag hur viktigt du tycker att det är. Vid en fest brukar inte publiken tänka på hur effekterna låter, jag tycker att det låter som du får jobba mycket med förarbetet och sedan är det ändå ingen som tänker på det du har gjort.

Postat
Jag brukar köra med en TranzPort när jag är ute och spelar med bakgrunder.

Jösses vilken pryl! Visst vore den kul att ha, men något av en overkill för mig tror jag!

Jag har slaktat ett USB-tangentbord och tänkte köpa en aluminiumburk och tre knappar på ELFA och vara lite kreativ med lödkolven. Då tror jag att jag kommer undan med en hundralapp totalt (plus tangentbordet, då); och får all den funktionalitet jag behöver.

Tack för svaret!

Vad gäller programvaran så är det ju inte *så* viktigt med automation, men om det funnits hade det varit kul! 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.