Jump to content
Annons

Licensavtal

gardenia71 (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag har en trickig fråga. För ett tag sedan så separerade vi med vår basist av olika anledningar. Vi har varit samma konstellation sedan starten 2004 och vi har släppt en skiva på licens via skivbolag i Tyskland och den är på gång att släppas i fler länder i Europa som det ser ut. Vi har alltså betalat alla inspelningskostnader plus mastertaper själva.

Vad gäller upphovsbiten så har vi har alltid kört med fri fördelning, dvs stimmat låtarna till en fjärdedel var.

Nu vill ex-basisten att vi köper ut honom från mastertaperna till en fjärdedel av priset för ett rullband (det handlar om fyra rullband totalt). Han vill också att vi köper ut honom ur bandnamnet (som inte är skyddat) samt albumtiteln genom att vi betalar en fjärdedel av totala studiokostnaden. Jag undrar om detta är rätt tillvägagångssätt då jag aldrig hört talas om detta tidigare? Om vi skulle lösa ut honom ur både mastertaper samt bandnamn/album så kan han ju inte ha rätt till några royalties (förutom upphovsbiten då), eller? Det normala vore väl att man fortsätter äga mastertaper samt inspelning tillsammans och att alla får lika stor del av kakan i framtiden?

Detta är en svår situation, samt kan innebära en stor kostnad för oss, så får ni gärna svara så utförligt ni kan. All hjälp är uppskattad!

Tack på förhand!

/ Tbone

Annons
Postat

Hej

Första gången jag hör nåt sånt. Det värkar att snubben vill dra ut några sista slantar.

Man kan se "Bandet" som nån slags "firma/företag" och nu jobbar han där inte längre så vad vill han!

Vet inte när ni spelade in den skivan som släpptes. 2004? kanske, det är ju inget nytt så... vet inte hur mycke pengar det rör sig om nu och vad har ni av det att köpa ut han. Det kanske finns nåt. Mer pengar till er sen av försäljningen, för det har han inget med att göra då. Av STIM får han alltid sin del för upphovsrätt. Men om albumet är nåt ni gjort på den senaste tiden då kanske man kan fixa nåt.

Det där med bandnamn och album titel, det är ju bandets och han är inte med där längre.

TIPS: kolla upp med musik rådgivare/jurister det är bäst.

du hittar några här.

http://www.mbin.net/96.aspx?location=1&amp...&category=7

lycka till

eterno

Postat

Tack för svaret! Jag ska höra av mig till Musikerförbundets jurister, men jag misstänker att dom kommer säga samma som du. Låter ju mest logiskt!

/ T

eterno sa:
Hej

Första gången jag hör nåt sånt. Det värkar att snubben vill dra ut några sista slantar.

Man kan se "Bandet" som nån slags "firma/företag" och nu jobbar han där inte längre så vad vill han!

Vet inte när ni spelade in den skivan som släpptes. 2004? kanske, det är ju inget nytt så... vet inte hur mycke pengar det rör sig om nu och vad har ni av det att köpa ut han. Det kanske finns nåt. Mer pengar till er sen av försäljningen, för det har han inget med att göra då. Av STIM får han alltid sin del för upphovsrätt. Men om albumet är nåt ni gjort på den senaste tiden då kanske man kan fixa nåt.

Det där med bandnamn och album titel, det är ju bandets och han är inte med där längre.

TIPS: kolla upp med musik rådgivare/jurister det är bäst.

du hittar några här.

http://www.mbin.net/96.aspx?location=1&amp...&category=7

lycka till

eterno

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.