Jump to content
Annons

nybörjare på dj:ing via dator, traktor osv, hjälp!


stein (oregistrerad)

Recommended Posts

stein (oregistrerad)

Jag har länge kört med cdskivor men vill börja köra via min mac (bärbar) istället. har traktor men vet inte hur jag ska koppla till mixer, vad behöver man för sladdar, inställningar i programmet osv? eller finns det nåt bättre djprogram för detta? behöver man andra ljudkort? (som sagt, noll koll..)

och är det bäst att använda crossfader osv på den "rikiga" mixern eller via programmet? hur gör folk?

jättetacksam för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Annons
Jag har länge kört med cdskivor men vill börja köra via min mac (bärbar) istället. har traktor men vet inte hur jag ska koppla till mixer, vad behöver man för sladdar, inställningar i programmet osv? eller finns det nåt bättre djprogram för detta? behöver man andra ljudkort? (som sagt, noll koll..)

och är det bäst att använda crossfader osv på den "rikiga" mixern eller via programmet? hur gör folk?

jättetacksam för alla svar!

Mm jag är också nyfiken på det! Vad ska man ha för bärbar dator som klarar hettan på dansgolvet 😳

Någon som kan svara på det!? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Själv skulle jag aldrig använda mac.. Visst är den bättre till musik och så men trivs inte med sån och eftersom det mesta är kompatibelt med Windows (PC) så borde det vara lättare att hitta mjukvara och hårdvara till PC eller hur? Är inte insatt men det är ju ljudkorten man kan köra in mixern i, eller via förstärkaren koppla mixern som går till datorn, eller direkt usb... Finns många lösningar:) Har dock inga länkar just nu tyvärr!

Link to comment
Dela på andra sajter

en mac book pro med ableton klarar det mesta 😕 är själv helt värdelös (och ointresserad) av att spela musik med datorn vid ett dj gig, men min setup skulle vara ableton och en midicontroller typ u-control uc-33 och mappa ut eqn och faderarna(stavning) på den. Då blir de tju nästan som en mixer (fast endå inte)

Link to comment
Dela på andra sajter

en mac book pro med ableton klarar det mesta 😕 är själv helt värdelös (och ointresserad) av att spela musik med datorn vid ett dj gig, men min setup skulle vara ableton och en midicontroller typ u-control uc-33 och mappa ut eqn och faderarna(stavning) på den. Då blir de tju nästan som en mixer (fast endå inte)

Är det nån större skillnad att köra med laptop än en riktig mixer och cd-spelare???

Link to comment
Dela på andra sajter

en mac book pro med ableton klarar det mesta 😕 är själv helt värdelös (och ointresserad) av att spela musik med datorn vid ett dj gig, men min setup skulle vara ableton och en midicontroller typ u-control uc-33 och mappa ut eqn och faderarna(stavning) på den. Då blir de tju nästan som en mixer (fast endå inte)

Är det nån större skillnad att köra med laptop än en riktig mixer och cd-spelare???

ja en hel del skulle jag säga.. tycker du inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

en mac book pro med ableton klarar det mesta 😕 är själv helt värdelös (och ointresserad) av att spela musik med datorn vid ett dj gig, men min setup skulle vara ableton och en midicontroller typ u-control uc-33 och mappa ut eqn och faderarna(stavning) på den. Då blir de tju nästan som en mixer (fast endå inte)

Är det nån större skillnad att köra med laptop än en riktig mixer och cd-spelare???

ja en hel del skulle jag säga.. tycker du inte?

Den enda skillnaden är ju "känslan" med vinyl eller cd-spelare... Man kan väl ha samma ljudkvalitet. Koppla in en midi-controller och kör med en programvara, så är du redo!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har länge kört med cdskivor men vill börja köra via min mac (bärbar) istället. har traktor men vet inte hur jag ska koppla till mixer, vad behöver man för sladdar, inställningar i programmet osv? eller finns det nåt bättre djprogram för detta? behöver man andra ljudkort? (som sagt, noll koll..)

och är det bäst att använda crossfader osv på den "rikiga" mixern eller via programmet? hur gör folk?

jättetacksam för alla svar!

Du behöver med största sannolikhet två stereoutgångar från ljudkortet (alt 2 ljudkort) för att kunna mixa. Jag kör med Serato Scratch Live. Suveränt, funkar med CD eller vinyl, och i version 1.8 som kommer när som helst kommer det även gå att styra med midi. Otroligt portabel lösning (1 låda, dator och ett par cd-skivor med tidskod) som funkar med alla mixers, cd och vinylspelare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...