Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ja, titeln säger väl allt. I morse drog jag igång datorn, skulle lyssna på ett projekt som kom iform av MP3 via ett email. Till att börja med lät musiken skum, som en doppler/flangereffekt på rubbet. Hörde ingen som helst sång. Hmm, tänkte jag och ksickade tillbaks ett mail och skrev att "du har nog gjort något fel vid konverteringen till MP3 för det finns ingen sång". Så laddade jag ner ett par demos här på Studio... och på t ex Larssons LedZep hörde jag svag svag svag sång långt bak någonstans. Läste kommentarerna och fattade inte hur folk kunde berömma sången när den inte hördes. Aha... startade om datorn och så var allt som det skulle vara igen, med sång.

Är det någon här levande varelse som kan förklara detta? Jag tycker det är rätt mysko men det borde ju finnas en vetenskaplig förklaring på detta fenomen. 😛

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Det låter som fasfel.

Men hur datorn kan spela upp grejer i fasfel för att sedan efter omstart få det rätt igen det vet nog endast Jobs och Gates 😛

Postat

Jag har faktiskt liknande problem när jag kopplar in min handdator i mixern på jobbet.

För mig beror det helt enkelt på att jag satt en stereoplugg i monoteleingången på bordet...

Det som händer är att sången försvinner in i bakgrunden av någon anledning (?)

Inget glapp nånstans eller bytt ut några kablar på sistone? =)

/S

Postat

Jo, faktiskt är det lite glapp i hörlursingången på ljudkortet, det skulle kunna vara det. Aldrig mer M-audio! Så fick jag det sagt också. 😆

Postat
Hur mycket av sången försvan... så mycket att man skulle kunna använda det som ett karaokefilter?

I fallet med min låt, ja man skulle kunna använt det till karaoke fast musiken lät ju lite spaceig med chorus/flangereffekt över alltihopa. Men sången hördes inte alls. I fallet med Larssons låt hördes sången men väldigt svagt...

Postat
Jo, faktiskt är det lite glapp i hörlursingången på ljudkortet, det skulle kunna vara det. Aldrig mer M-audio! Så fick jag det sagt också. 😆

Hehe, glapp hör till! Vart skulle annars utmaningen ligga 🙁

Själv kör jag Delta 1010LT, funkar fint...Oftast...Ibland...Ja.

Postat

Jag har lite glapp i min hörlursutgång på min Apple G5'a.. så ibland låter det sjukt konstigt, precis så som du beskriver, men så vickar man lite på kontakten och så blir allt bra igen 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.