Jump to content
Annons

Hur spelar jag in audio spår?

Recommended Posts

GIGAN (oregistrerad)
Postat

Har cubase sx3 och har bara spelat in midi från vst pluggar. Vill nu lägga sång, men vet inte hur jag ska göra. Använder mackie onyx 1602 och mackies fw kort. Behöver jag koppla ngn sladd från utgången på mixern tillbaka, eller vad? Har skapat audiospår, men inte konfigurerat ut/ingångar. Behövs det?

Tacksam för hjälp![/size][/size]

Annons
Postat

vadå menar du att du inte kopplat alla sladdar från och till ljudkortet in i mixern? svara på min fråga så ska ja se vad ja kan göra

GIGAN (oregistrerad)
Postat
  tuzzi sa:
vadå menar du att du inte kopplat alla sladdar från och till ljudkortet in i mixern? svara på min fråga så ska ja se vad ja kan göra
GIGAN (oregistrerad)
Postat
  GIGAN sa:
  tuzzi sa:

:rolleyes: Tack för ditt svar på min fråga!

Jag vet inte om det ska kopplas ngn mer sladd mellan ngn in/utgång på mixern. Hittills har det funkat med den firewire kabel som går mellan ljudkortet i mixern och datorn, men då har jag bara kört vst.

Ska det kopplas ngt mer för att audio att fungera, eller kan det vara inställningari cubase som jag misssat?

GIGAN (oregistrerad)
Postat
  Claes sa:
För att få in ljud i Cubase, så måste du konfigurera ingångarna, under Device Setup. Sedan väljer du vilken ingång du ska spela in från, i Inspectorn på ett audiospår - och så är det bara att köra...

Tack Claes!

En korkad fråga till!

Inspectorn på ett audiospår vad är det?

GIGAN (oregistrerad)
Postat
  GIGAN sa:
  Claes sa:
För att få in ljud i Cubase, så måste du konfigurera ingångarna, under Device Setup. Sedan väljer du vilken ingång du ska spela in från, i Inspectorn på ett audiospår - och så är det bara att köra...

Tack Claes!

En korkad fråga till!

HEJ CLAES.

🙂

Jag fick det att funka till viss del. Valde ingång när menyn med kanalerna och "pending" dök upp. Fick mickljudet att funka med 24 kanals monosequenser, men då fick jag inget ljud från vst pluggarrna istället. Har du ngn idé om varför? Jag lade till midispår och fick ljud när jag klickade med musen på pianopluggen, men inte när jag lirade från keyboarden, jag ställde midikanal, men hajjar inte riktigt vad som ska stå på out?

Så något midi fel verkar det vara.

Anders

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag antar att du fick med Tracktion till ditt Mackie FW?

Om jag får komma med ett tips så kan det vara värt att titta på Tracktion istället för Cubase.

Du kommer att komma igång fortare och själv personligen fokuserar jag på musiken och inte tekniken när jag kör Tracktion.

Tracktion fixar VST pluggar och Instrument precis som Cubase, med den enkla skillnaden att man ser allt man håller på med utan en massa mixtrande mellan fönster.

Och eftersom du har Cubase så kan du ju om du vill spela in i Tracktion och sedan mixa i Cubase... för mix är Cubase ok tycker jag.

Bara en tanke...

Jag har både Cubase och Tracktion och det är allt mer sällan jag slår igång Cubase.

Postat
  GIGAN sa:
  Claes sa:

Tack Claes!

En korkad fråga till!

Det är ganska bra att läsa lite i "getting started"-manualen när det gäller så grundläggande saker, så slipper man fråga om alla detaljer...

Inspectorn är delen till vänster om arrange-fönstret, där du kan ställa in olika kanaler, volym och mycket annat.

Postat
  drloop sa:

Om jag får komma med ett tips så kan det vara värt att titta på Tracktion istället för Cubase.

Du kommer att komma igång fortare och själv personligen fokuserar jag på musiken och inte tekniken när jag kör Tracktion.

Tracktion fixar VST pluggar och Instrument precis som Cubase, med den enkla skillnaden att man ser allt man håller på med utan en massa mixtrande mellan fönster.

Och eftersom du har Cubase så kan du ju om du vill spela in i Tracktion och sedan mixa i Cubase... för mix är Cubase ok tycker jag.

Bara en tanke...

Jag har både Cubase och Tracktion och det är allt mer sällan jag slår igång Cubase.

Det är mycket jobbigare att behöva lära sig använda två program, än att bara ha ett att sätta sig in i - så det är inget jag skulle rekommendera, men man kan säkert göra så också... :rolleyes:

GIGAN (oregistrerad)
Postat
  Claes sa:
  GIGAN sa:
  Claes sa:

Tack Claes!

En korkad fråga till!

Det är ganska bra att läsa lite i "getting started"-manualen när det gäller så grundläggande saker, så slipper man fråga om alla detaljer...

Inspectorn är delen till vänster om arrange-fönstret, där du kan ställa in olika kanaler, volym och mycket annat.

Jo jag hajjade det!

drloop (oregistrerad)
Postat
  Claes sa:
  drloop sa:

Bara en tanke...

Det är mycket jobbigare att behöva lära sig använda två program, än att bara ha ett att sätta sig in i - så det är inget jag skulle rekommendera, men man kan säkert göra så också... :rolleyes:

Nä är man inkörd på ett program så kan det vara besvärligt att byta.

Men man kan passa på att titta på annat när man ändå inte är så inkörd.

Jag har kört Cubase precis som du Claes sedan Hedenhös, och PRo 24 med.

Men eftersom jag tycker Cubase är milt uttryckt gjord för tekniker och inte för musiker så gav jag mig hän och testade flera DAWs. Och i mitt fall så går det fortare och blev roligare med musik efter bytet från Cubase till Tracktion.

Cubase kan massvis och kör man snett så tillbringar man timmar med felsökning. Tracktion kan inte lika mycket men de få gånger jag behöver dra igång Cubase för att det är nåt jag saknar i Tracktion är allt mer sällan.

Det handlar om att hitta sitt "workflow", och i mitt workflow finns inte längre Cubase.

Postat
  drloop sa:
  Claes sa:
  drloop sa:

Bara en tanke...

Men eftersom jag tycker Cubase är milt uttryckt gjord för tekniker och inte för musiker så gav jag mig hän och testade flera DAWs. Och i mitt fall så går det fortare och blev roligare med musik efter bytet från Cubase till Tracktion.

Cubase kan massvis och kör man snett så tillbringar man timmar med felsökning. Tracktion kan inte lika mycket men de få gånger jag behöver dra igång Cubase för att det är nåt jag saknar i Tracktion är allt mer sällan.

Det handlar om att hitta sitt "workflow", och i mitt workflow finns inte längre Cubase.

Då är det en helt annan femma...

Om man inte trivs i användargränssnittet, så är det förstås fel program. Jag har dock aldrig någonsin upplevt vad du beskriver, att behöva tillbringa timmar med felsökning o dyl i Cubase. Det bara fungerar och fungerar, hur man än gör (åtminstone hos mig... 🙁 ).

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
  Claes sa:
  drloop sa:
  Claes sa:
  drloop sa:

Bara en tanke...

Det är mycket jobbigare att behöva lära sig använda två program, än att bara ha ett att sätta sig in i - så det är inget jag skulle rekommendera, men man kan säkert göra så också... 🙂

Då är det en helt annan femma...

Om man inte trivs i användargränssnittet, så är det förstås fel program. Jag har dock aldrig någonsin upplevt vad du beskriver, att behöva tillbringa timmar med felsökning o dyl i Cubase. Det bara fungerar och fungerar, hur man än gör (åtminstone hos mig... 😉 ).

När du väl fått igång Cubase går det som en charm, men vägen dit...

Dessutom är min uppfattning att så fort du gör några ändringar i inställningarna på Cubase så är det besvärligt att hitta tillbaka...

Nu vet jag inte hur det är i C4 men hur SX3 hanterar virtuella instrument är inte användarvänligt. Steinberg hyr in någon som vet hur man gör användarvänliga grejer! (Kanske bättre i C4... vad vet jag)

Redigerat av drloop

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.