Jump to content
Annons

Ljudkort?


matte85

Recommended Posts

Hej hej jag har en fråga angående ljudkort.

hur stor betydelse har ett ljudkort?

jag spelar bara in röst eftersom jag gör musiken

själv på datorn. hur mycke pengar är de värt att lägga ut

har de mest som en hobby? nått jag ska tänka ¨på om jag

köper ett ljudkort?något ljudkort ni kan rekomendera?

Tack på förhand

Matte

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

De ljudkort tuzzi har gett som alternativ funkar alldeles utmärkt och är inte så dyra.

Men om du vill kunna använda en kondensatormikrofon som är mycket känsligare än en dynamisk så behöver du något som kallas fantommatning. Om du vill ha det så kan du antingen köpa ett av de ljudkort som tuzzi rekommenderat och köpa till en extern mikrofonförstärkare (exempelvis Studio Projects VTB1) eller köpa ett ljudkort med fantommatning. Om man ska generalisera lite så skulle jag tippa på att, i de flesta fall, så kan det bli lite bättre kvalité på sakerna om du köper en extern förförstärkare. Men det blir enklare, smidigare och ofta billigare om man köper ett ljudkort med fantommatning inbyggt.

Om du tänker köpa ett ljudkort som har fantommatning så finns det ett par extra frågor att ställa. Behöver det ljudkortet ha midi in- och utgångar (där man kan koppla in ex ett midi-klaviatur)? Eller räcker det med att du kan koppla in en alternativt två kondensator och/eller dynamiskamikrofoner? Vill du att ljudkortet ska vara internt (alltså i på en pci-plats) eller externt (antingen firewire eller USB).

Vet inte om jag gav dig mer frågor och problem än hjälp här 😉

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...