Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har Àn sÄ lÀnge mest arrat midi-spÄr och audio-sÄng-spÄr i Cubase SX, har inte jobbat nÄgot med loopar och samplingar Ànnu - men tÀnkte att nu Àr det dax. Dock vill jag kunna göra det frÄn Cubase SX via VST och inte behöva hoppa mellan olika program (om Àn sync skulle funka). SÄ min frÄga Àr; nÄgon av er som jobbar pÄ detta viset, och i sÄ fall mha vilket progg/vst?

edit: ja jag har sÄÄÄklart sökt pĂ„ forumet, men hittade inget rakt svar pĂ„ min frĂ„ga... 🙁

Redigerat av hackeman
Annons
Postat

Jag förestĂ€ller mig att Halion skall funka 99.5% integrerat med Cubase. Den har sĂ€kert gott om nackdelar, men man ser den ofta göra det du efterlyser hos folk. SjĂ€lv övar jag dock ĂŒbersnabba metalslingor pĂ„ gitarr med varierande resultat 🙁 Kanske inte Ă€r helt rĂ€tt person för att svara, men nĂ€r jag har kollat upp Halion för egen rĂ€kning har den verkat betydligt kraftfullare Ă€n vad som Ă€r nödvĂ€ndigt. Till följd av svag ekonomi lĂ€gger jag sjĂ€lv istĂ€llet ut hemmasnickarade samplingar direkt i arrangemanget nĂ€r det behövs 🙂

Tips: om du vill köra supersimpelt sÄ testa en gratis sample player. Jag har Cyber-Free. Den har lite filter och jox, och den funkar för att göra egna trumset, spela samplingar utan finesser Ä sÄ. Lite stenÄlder, men funkar utmÀrkt om man nöjer sig med att slippa betala för sÄdant man förr fick köpa hÄrdvarusampler för.

Postat
  hackeman sa:
Har Àn sÄ lÀnge mest arrat midi-spÄr och audio-sÄng-spÄr i Cubase SX, har inte jobbat nÄgot med loopar och samplingar Ànnu - men tÀnkte att nu Àr det dax. Dock vill jag kunna göra det frÄn Cubase SX via VST och inte behöva hoppa mellan olika program (om Àn sync skulle funka). SÄ min frÄga Àr; nÄgon av er som jobbar pÄ detta viset, och i sÄ fall mha vilket progg/vst?

edit: ja jag har sÄÄÄklart sökt pĂ„ forumet, men hittade inget rakt svar pĂ„ min frĂ„ga... 🙁

Min erfarenhet Àr att det fungerar aganska bra att jobba med loopar i cubase, förutsatt att man inte Àndrar för mycekt i tempo pÄ looparna (med det Àr vÀl samma överallt).

Om jag fattar rÀtt...

NÀr jag har anvÀnt nÄgon rythmloop, sÄ har jag först fÄtt definiera hitpoints (antingen för hand eller via autodetection) och det handlar ju vanligtvis bara om nÄgon takt. Den sÄ skapar man "slices" och sen sÄ fÄr man vÀlja close gaps för att fÄ loopen att anpassa sig till det önskade tempot. Sen sÄ Àr det ju bara att kopiera upp och göra som med vilken loop som helst.

Fast du kanske menade pÄ nÄgot annat sÀtt?!

Postat

Ok, det Àr vÀl inte helt sant att jag inte har jobbat med loopar och samplingar Ànnu, jag har jobbat med det sÄ pass att jag har kommit fram till att det inte Àr smidigt nog i Cubase SX. Helt ok för att peta in en sampling hÀr och var, om man vet exakt vad man vill ha och var man vill ha det... men att leta och lyssna fram alla de samplingar man vill ha... det tycker jag inte funkar alls smidigt i Cubase.

Som det Ă€r nu fĂ„r jag anvĂ€nda andra vĂ€gar för att leta upp de samplingar jag tror jag vill arbeta med, och sedan slĂ€nga in dem pĂ„ ett separat spĂ„r i Cubase och plocka dem dĂ€rifrĂ„n (a la buffĂ©). Men jag kan t.ex inte med ett enkelt klick höra en av dessa samplingar i taget, vilket jag vill kunna nĂ€r jag ska vĂ€lja frĂ„n buffĂ©n, utan dĂ„ fĂ„r jag göra solo pĂ„ det spĂ„ret och lĂ„ta Cubase rulla genom samplingarna sĂ„ jag vet hur de lĂ„ter och vilken jag ska vĂ€lja. Jag hoppas verkligen att jag bara gjort det svĂ„rt för mig, att det finns lĂ€ttare förfarande i Cubase...?? 😳

Halion ser ut att ligga kring 3,500 spĂ€nn. Lite mer Ă€n vad jag tĂ€nkt mig, men Ă€r det bĂ€sta alternativet fĂ„r jag kanske offra mig... 😄

Postat

Du ska kolla in Native Instruments INTAKT..det Àr en loop-player och en slicer å la Recycle.. du lÀgger upp en Loop som ett instrument, sen letar programmet upp alla enskilda slag ( eller hur hög slice-threshold du vÀljer ) sen mappar man om alla enskilda slag till varsin tangent... sen kan du vÀlja att exportera loopen som midiinformation till ett midispÄr i Cubase, sÄ att den spelar igenom hela loopen.. sen kan du Àven spela pÄ bara vissa av ljuden.. men intakt Àr mer komplicerad Àn sÄ..kolla ut den o se vad du tycker..det gÄr ju att skapa fler instanser av Intakt i Cubase sÄ du kan ha en hel drös med olika loopar..

Sen har du Phatmatic PRO som gör precis samma sak...

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat

Jag vet att det inte Àr vad du vill höra Hacke, men kombinationen Recycle/Reason Àr överlÀgset nÀr det gÀller loopar.

MisstÀnker att du sitter pÄ skaplig dator, sÄ det ska vÀl inte vara nÄt problem med rewire? SvÄrt eller krÄngligt Àr det definitivt inte.

TvÀrtom tror jag du skulle fÄ inspiration av Reasons hÄrdvarulayout och hands on-kÀnsla. Testa!

Postat (redigerat)

Upps..sjÀlvklart.. som Nattvakt sÀger kan du ju göra REX-filer av Loopar genom Recycle och lÀgga upp i Reason..jag tycker ocksÄ att Reason mÄnga gÄnger kan vara ett trevligt komplement, men jag gillar inte Sequencern..gillar inte heller Re-Wire..

Men testa den för allt i vĂ€rlden.. alla borde vĂ€l ha en Reason i datorn.. 🙂

Redigerat av demoniqus
Postat

Okidoki. Tack för tipsen, Recycle/Reason lÄter som det första jag ska titta nÀrmare pÄ. Hade vÀl mina aningar att nÄn av er skulle föreslÄ det... :rolleyes:

Men det fĂ„r bli tidigast nĂ€sta vecka. Flyger till Florens imorgon bitti, har gett min sambo en lyxhelg dĂ€r nere som 2-Ă„rs jubileumspresent. Och jag "fĂ„r" följa med, fast att jag fick en Xbox av henne som inte hon har nĂ„n glĂ€dje av. 😆 SĂ„ fick jag sagt det.. <hĂ€vda ego, hĂ€vda ego> đŸ˜±

e-Ses nĂ€sta vecka! 🙂

Danny Cort (oregistrerad)
Postat (redigerat)
  hackeman sa:
<hÀvda ego, hÀvda ego>

JassÄ?

Redigerat av Danny Cort
Postat
  hackeman sa:
Men det fĂ„r bli tidigast nĂ€sta vecka. Flyger till Florens imorgon bitti, har gett min sambo en lyxhelg dĂ€r nere som 2-Ă„rs jubileumspresent. Och jag "fĂ„r" följa med, fast att jag fick en Xbox av henne som inte hon har nĂ„n glĂ€dje av. 😆 SĂ„ fick jag sagt det.. <hĂ€vda ego, hĂ€vda ego> 😼

e-Ses nĂ€sta vecka! 🙂

Nu har du fĂ„tt det sagt och jag Ă€r absolut inte avis.. 🙂

finns vĂ€l ingen i hela vĂ€rlden som skulle tycka det var skitnajs att Ă„ka till florens, miljön, alla trevliga cafĂ©er, italiens mat, dricka vin... 🙁

MEEEEEEEEEEEEEEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ha det sĂ„ jĂ€vla kul dĂ„... 😆

Postat
  Danny Cort sa:
  hackeman sa:
<hÀvda ego, hÀvda ego>

JassÄ?

VÀntade mig att just du skulle kommentera det dÀr. ErkÀnner min nyfikenhet över vad du skrev innan du redigerade... speciellt om du kom hem full o kinkig efter jobbet.

Jag har förresten mer saker att skryta över om du finner det underhĂ„llande. đŸ˜±

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.