Eklind Postat 25 juni 2007 Postat 25 juni 2007 jag behöver höja volymen på mina låtar för när jag spelar dom i winamp t.ex. så har dom mycket lägre volym än alla andra låtar. det måste väl finnas nåt program för att bara höja volymen något snäpp eller så??. för höjer man för mkt i mixen i cubase så sprakar ju hela skiten bara..? tacksam för bra tips
Gubben i Kalmar Postat 25 juni 2007 Postat 25 juni 2007 jag behöver höja volymen på mina låtar för när jag spelar dom i winamp t.ex. så har dom mycket lägre volym än alla andra låtar. det måste väl finnas nåt program för att bara höja volymen något snäpp eller så??. för höjer man för mkt i mixen i cubase så sprakar ju hela skiten bara..?tacksam för bra tips Hej Eklind Masterregeln på 0. Sätt en Limiter efter masterregeln (dom sista insert) tex Limiter BuzMaxi3. Om det finns "headroom" på kanalreglarna när dom står på 0, brukar jag använda "GGain" för att minska "headroom:et". Det finns säkert andra alternativ också men så har jag fått lära mig att fixa det. Vänligen Gubben i Kalmar
Larsson Postat 25 juni 2007 Postat 25 juni 2007 (redigerat) du kan testa att normalisera dina låtar,men jag är skeptisk till att göra det i cubase wavelab är ett bättre alternativ när det kommer till normalisering.. om inte det räcker så borde du testa pluggen waves L3 utramaximizer lycka till:) Redigerat 25 juni 2007 av Larsson
Claes Holmerup Postat 25 juni 2007 Postat 25 juni 2007 Misstänker som tidigare inlägg, att du jämför med kommersiella skivor - och då är det kompressor och limiter som behövs för att dra upp den upplevda volymen. Var lite försiktig - för om du drar på för mycket, så blir det ingen dynamik alls kvar - och då låter det bara skit, men högt... 😕
Gubben i Kalmar Postat 25 juni 2007 Postat 25 juni 2007 🙁 Jag glömde att tillägga att pluggarna;GGain och Limiter BuzMaxi3 är gratis. Du kan ladda ner dom från: www.kvraudio.com. 😆 Kör hårt! Gubben i sommarstaden Kalmar
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.