Jump to content
Annons

Gitarrpluggar låter "sämre" i Cubase än standalone!?


Frank Zappa

Recommended Posts

Jag har kört Revalver II (förstärkarsimulering) i Cubase och märkt att Cubase verkar göra något med signalen så att det låter sämre än när man kör pluggen i standalone mode. Jag har gjort presets i standalone, och det finns mycket mindre dist när man kör Cubase än i standalone mode, trots att det finns en "learn" knapp för inputsignalen. Finns det nån inställning man kan göra i Cubase så att den inte gör nåt med signalen innan den skickar den till pluggarna? Kan man routa på nåt sätt så att Cubase spelar in från standalone mode?

Obs! Jag har märkt det här med Aplitube 2 också så det har inget att göra med pluggen.

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kan det vara så att du har satt insignalen lågt i Cubase?

Vet inte vad du menar, förresten så finns det en "input gain makeup" på pluggen som normaliserar innivån i pluggen, men det är det som är grejen, det är liksom mindre headroom eller nåt så även om innivån i pluggen är normaliserad så blir det mindre dist. Jag kan ju höja disten på förstärkaren men det låter inte bra heller, så det är nånting so Cubase gör.

Använder du samma ljudkort standalone som i Cubase?

Ja det är klart. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft samma problem som du fast med hårdvara (!). Jag fick aldrig samma tryck med min PodXT när jag spelade in via ljudkortet så jag fick köra den via USB, vilket blir lite krångligare vid inspelning. Så fort det är dags för gitarrpålägg får man ställa om till Poden som ljudkort osv. Jag vet... det här hjälper inte dig och det är bara halvrelaterat men kudne inte låta bli att skriva en rad om det i alla fall. I mitt fall låg nog problemet med ljudkortet (om man får tro svenska generalagentens representant så är det dåliga AD-konverterare i Maudio fw410, om ngn vill veta) så det ... ja. Se det här som en bump om inte annat. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kunde ju ha ett internt i datorn och ett externt ...

EDIT: Fast då kanske du inte skulle kunnat lyssna på dem i samma högtalare förstås.

Redigerat av Assar
Link to comment
Dela på andra sajter

Och ännu en fråga, kör standalone programmet på samma drivrutiner som Cubase? Eller skiljer det mellan programmen, exempelvis WDM och ASIO.

Det är ASIO på båda, jag hade nämnt det annars. (Har försökt lösa det här i två dagar nu) Tror inte det har nåt med pluggen att göra eftersom det är så med flera pluggar, antingen så är Cubase skräp eller så är det nån inställning jag har gjort nånstans. Aja verkar inte som att jag kommer nån vart med det här idag, är det nån som vet om det går att på nåt sätt spela in standalone versionen i Cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...