Jump to content
Annons

KOlla hit 2 sekunder "need help"


tuzzi

Recommended Posts

Shena jag Àr en kille som hÄller pÄ o rappar. Har börjat lite lÀtt med lite mellan rum igenom, och jag köpte ett nytt ljudkort hÀrom dag sen och ljudet ja fÄr fram nu Àr ja inte nöjd med sÄ min frÄga Àr om ni har nÄrra tips till mig, skulle uppskatta dom riktigt mycket

Ett klipp dÀr jag rappar med melodi

Rösten utan Melodi

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

det skulle hjÀlpa en hel del om du berÀttar vad det Àr för utrustning du anvÀnder

*pc/mac?

*ljudkort?

*mikrofon ?

*sequenser(inspelningsprogram?)

nĂ€mner men dessa prylar i frĂ„gan brukar man fĂ„ bra svar ganska snabbt 😑

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det lÄter vÀldigt "runt vilket som", testa att skÀra botten och lyft lite i toppen , en compressor pÄ detta sÄ ska du se att det löser sig (glöm fortf inte att berÀtta vad du har för prylar!!!)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Windowns xp, ADK vienna, ESI Juli@ och Ett Soundcraft EPM8 Mixerbord.. Sen en frÄga..

MikbĂ„s?, hade det höjt upp kvalitĂ©n? Uppskattar era tips 😏😆😄:D Tack

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Som sagt Ă€r nybörjare, Och glömde nĂ€mna att ja anvĂ€nder cubase.. Ehm! Compressor har ja testat Och jag tro med erfarenhet att jag har compressor pĂ„ detta klipp ja lagt upp, Ha dt bra MVH Pontus.. Uppskattar svaren 😏😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

hm...Lite tips till dig. Har du Eq pĂ„ ljudet som jag hörde? I sĂ„ fall skulle jag vilja att du la upp en version utan det för att kunna höra ordentligt. Det lĂ€t som sĂ„ngen peakade ibland, va noga med nivĂ„erna. Försök att hitta ett bra ljud för sĂ„ngen utan eq och kompressor eller nĂ„gra effekter. Testa att flytta micken i rummet och ha olika avstĂ„nd till micken och vĂ€lj sedan det du tyckte lĂ€t bĂ€st. I ljudteknik rĂ„der ordsprĂ„ket, skit in ger skit ut 😏 Du förstĂ„r vad jag menar. LĂ€gg ner mycket tid pĂ„ grundljudet!!! Om du fĂ„r ett riktigt bra grundljud sĂ„ kan det bara bli kanon vid mix. Ett annat tips Ă€r att du försöker styra dynamik och liknande med din mickteknik sĂ„ att du inte fixar allt med kompressor efterĂ„t.

MVH

Anders

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ett bra mickbĂ„s hjĂ€lper ju alltid 😏. Som sagt sĂ„ tycker jag att du ska skĂ€ra lite i botten och ge den lite luft (höj toppen), testa och lĂ€gg upp ett ex.

skÀr vid 80-120 Hz och lyft lite vid 4 KHz.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

hm...Lite tips till dig. Har du Eq pĂ„ ljudet som jag hörde? I sĂ„ fall skulle jag vilja att du la upp en version utan det för att kunna höra ordentligt. Det lĂ€t som sĂ„ngen peakade ibland, va noga med nivĂ„erna. Försök att hitta ett bra ljud för sĂ„ngen utan eq och kompressor eller nĂ„gra effekter. Testa att flytta micken i rummet och ha olika avstĂ„nd till micken och vĂ€lj sedan det du tyckte lĂ€t bĂ€st. I ljudteknik rĂ„der ordsprĂ„ket, skit in ger skit ut 😆 Du förstĂ„r vad jag menar. LĂ€gg ner mycket tid pĂ„ grundljudet!!! Om du fĂ„r ett riktigt bra grundljud sĂ„ kan det bara bli kanon vid mix. Ett annat tips Ă€r att du försöker styra dynamik och liknande med din mickteknik sĂ„ att du inte fixar allt med kompressor efterĂ„t.

MVH

Anders

Mycket bra tips ^^. LĂ„ter det bra sĂ„ Ă€r det bra, gör det lĂ€tt för dig redan i början 😏.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ett ord pĂ„ vĂ€gen till dig som nybörjare. LĂ„t dig inte slĂ„s ner av att du inte fĂ„r till det nu pĂ„ direkten. Ljudteknik Ă€r en konstform och en evig strĂ€van av att utveckla sig sjĂ€lv. Du kommer aldrig bli fullĂ€rd, utan se detta som början pĂ„ en oerhört spĂ€nnande och bĂ„de frustrerande ibland som glĂ€djande resa. GE DIG SJÄLV TID ATT MISSLYCKAS!!

MVH

Anders

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ett ord pĂ„ vĂ€gen till dig som nybörjare. LĂ„t dig inte slĂ„s ner av att du inte fĂ„r till det nu pĂ„ direkten. Ljudteknik Ă€r en konstform och en evig strĂ€van av att utveckla sig sjĂ€lv. Du kommer aldrig bli fullĂ€rd, utan se detta som början pĂ„ en oerhört spĂ€nnande och bĂ„de frustrerande ibland som glĂ€djande resa. GE DIG SJÄLV TID ATT MISSLYCKAS!!

MVH

Anders

Det var vackert sagt :')

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ett bra mickbĂ„s hjĂ€lper ju alltid 😄. Som sagt sĂ„ tycker jag att du ska skĂ€ra lite i botten och ge den lite luft (höj toppen), testa och lĂ€gg upp ett ex.

skÀr vid 80-120 Hz och lyft lite vid 4 KHz.

Det dĂ€ra med skĂ€r vid 80 - 120 Hz och lyft kute vid 4 khz fattar ja inget om. Och nybörjare Ă€r ja inte pĂ„ det sĂ€ttet har hĂ„llt pĂ„ med musik kanske 1 Ă„r. men assĂ„ det har gĂ„tt med mellanrum. Ibland har man gjort massa instĂ€llningar som bara sĂ€nker kvaliĂ©n och dĂ„ lĂ€gger man ner det ett tag sĂ„ e man igĂ„ng igen "ahh du fattar iaf" och ja har gjort drygt 20 lĂ„tar.. i olika studios och nu sista tiden gjorde ja massa lĂ„tar och sen efter det sĂ„ tapitserade vi i vĂ„rt rum och dĂ„ var ja tvungen och flytta micken te ett annat stĂ€lle och dĂ€r upptĂ€ckte ja dĂ„lit ljud.. och det ligger lite i vad du sa om att flytta runt micken.. men tyvĂ€r har ja inte plats för det 😕 kan lĂ€gga ut en video pĂ„ det hur dt ser ut.. och jag Ă€r ute efter grundljudet som du sĂ€ger.. det Ă€r det ja lĂ€gger ner tiden pĂ„.. t.ex att skruva pĂ„ Mixern OCH dra reglarna lite upp bla bla ahh iaf testa mig fram men jag kommer aldrig fram te det mĂ„let och dĂ€rför skriver ja i forumet för o fram grundljudet 🙂 men ja uppskattar era tips jĂ€vligt mkt (L) ha dt bra boys 😄

Ett klipp inspelat i studion "KOLLA"

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det dÀra med skÀr vid 80 - 120 Hz och lyft kute vid 4 khz fattar ja inget om.

Det menas att du gör en Low cut pĂ„ frekvensen mellan 80 - 120 HZ och höjer den i db vid 4Khz pĂ„ din EQ 😕 (om jag tolkar talaren fel sĂ„ fĂ„r han rĂ€tta mig)

MVH

Anders

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det dÀra med skÀr vid 80 - 120 Hz och lyft kute vid 4 khz fattar ja inget om.

Det menas att du gör en Low cut pĂ„ frekvensen mellan 80 - 120 HZ och höjer den i db vid 4Khz pĂ„ din EQ 🙂 (om jag tolkar talaren fel sĂ„ fĂ„r han rĂ€tta mig)

MVH

Anders

stÀmmer ^^.

Om du inte vad en eq Ă€r sĂ„ (stryper jag dig), googla pĂ„ bilder efter EQ sĂ„ fattar du snabbt ^^, lr varför inte lĂ€sa lite studio-tidningar 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det dÀra med skÀr vid 80 - 120 Hz och lyft kute vid 4 khz fattar ja inget om.

Det menas att du gör en Low cut pĂ„ frekvensen mellan 80 - 120 HZ och höjer den i db vid 4Khz pĂ„ din EQ 😉 (om jag tolkar talaren fel sĂ„ fĂ„r han rĂ€tta mig)

MVH

Anders

stÀmmer ^^.

"Om du inte vad en eq Àr sÄ (stryper jag dig)"

Ja vet hur man lÀgger eq.. assÄ vill inte göra er förbannade o fÄ ert tÄlamord out.. för ja förstÄr inte vad

Det menas att du gör en Low cut pĂ„ frekvensen mellan 80 - 120 HZ och höjer den i db vid 4Khz pĂ„ din EQ 🙂 (om jag tolkar talaren fel sĂ„ fĂ„r han rĂ€tta mig)quote]
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Blir inte förbannade 😉. Low Cut innebĂ€r att du verkligen skĂ€r i frekvensen. Tar vĂ€ck frekvenserna frĂ„n cutten och bakom helt och hĂ„llet. VĂ€ldigt anvĂ€ndbart ibland ocksĂ„ om du rĂ„kat fĂ„ med ett flĂ€ktbrum eller liknande som ligger pĂ„ vĂ€ldigt lĂ„ga frekvenser. Om du har frĂ„gor sĂ„ Ă€r det bara att stĂ€lla dom. Vi hjĂ€lper dig sĂ„ gott vi kan.

MVH

Anders

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

AssÄ vill inte lÄta riktit sjuk i huvet för nÀr man lÀser allt ni skrivit sÄ tÀnker ja bara att ja skÀmmer ut mig

för att hade det varit nĂ„n annan sĂ„ hadde han redan förstĂ„rt v ani börja frĂ„n början 😉 Det dĂ€r med frekvenserna? Om vi snacka ren svenska elr ett normalt sprĂ„k va sĂ€ger vi dĂ„? och cutten och sĂ„.. assĂ„ kĂ€nns som ni flippa vilken sek som helst 🙂 Jag kĂ€nner mig jobbig 😄 Men har ni chekat FIlmen ja la upp? SĂ„g ni nĂ„t fel? ha dt bra MVH PONTUS

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

AssÄ vill inte lÄta riktit sjuk i huvet för nÀr man lÀser allt ni skrivit sÄ tÀnker ja bara att ja skÀmmer ut mig

för att hade det varit nĂ„n annan sĂ„ hadde han redan förstĂ„rt v ani börja frĂ„n början 😉 Det dĂ€r med frekvenserna? Om vi snacka ren svenska elr ett normalt sprĂ„k va sĂ€ger vi dĂ„? och cutten och sĂ„.. assĂ„ kĂ€nns som ni flippa vilken sek som helst 🙂 Jag kĂ€nner mig jobbig 😄 Men har ni chekat FIlmen ja la upp? SĂ„g ni nĂ„t fel? ha dt bra MVH PONTUS

Jag kan inte kolla WMV filer i min mack. Men om vi sÀger sÄhÀr. I din EQ sÄ stÄr det ju massa siffror. Detta Àr frekvenserna. Det ser olika ut i olika EQ men du har nog iaf bass, mid och treble. Sen finns det dÄ Àven nÄtt som heter Low Cut och High cut. Om du stÀller din treble Eq pÄ 4Khz eller i vissa fall stÄr det 4000Hz och höjer den lite. Sedan tar du din low cut och stÀller mellan 80 till 120 HZ. Jag vet inte nÄtt enklare sÀtt att förklara det pÄ. Sitt lite med din EQ och kolla och testa.

MVH

Anders

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ahh nu har ja kollat lite men det stĂ„r ej low cut utan low mid and hi mid .. har screenat en bild pĂ„ detta hur ja ha dt i mitt program sen kan ni la kolla lite o ladda ner bilden o sedan Ă€ndra pĂ„ paint hur ja ska göra 😉 ha dt boys ni e rikti

Bilden pÄ Eqnt shyssta(L)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ahh nu har ja kollat lite och det stĂ„r liksom Low Mid and high Mid.. ni kan vĂ€l kolla pĂ„ bilden ja lĂ€gger ut hÀÀr sĂ„ kanske ni fĂ„r en klarare bild.. ha dt bra boys lova yah(L) 😉

Bilden PĂ„ EQn

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ahh nu har ja kollat lite men det stĂ„r ej low cut utan low mid and hi mid .. har screenat en bild pĂ„ detta hur ja ha dt i mitt program sen kan ni la kolla lite o ladda ner bilden o sedan Ă€ndra pĂ„ paint hur ja ska göra 😉 ha dt boys ni e rikti

Bilden pÄ Eqnt shyssta(L)

Kollade pÄ bilden. Nu kan jag ge dig mer kött pÄ benen tror jag. Du verkar inte ha Low cut pÄ den eq men ingen fara. DÀr det stÄr 100 kan du testa dig fram dÄ mellan 80-120. Sen under sÄ har du en ratt dÀr det stÄr Low.S. Denna bestÀmmer hur snÀv kurvan ska vara. För att fÄ det likt en low Cut ska kurvan vara sÄ snÀv som möjligt. SÄ nÀra 90 grader du kan komma. Vid hi mid skriver du in 4000 och ökar den nÄgra db. Hoppas detta hjÀlpte.

MVH

Anders

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Testat mig lite hit o dit.. men har inte testat spela in o lagt pĂ„ eqn för att brorsans tjej Ă€r hĂ€r sĂ„ det Ă€r skÀÀmigt o stĂ„ o rappa ut ord nĂ€r hon e hĂ€r men men 😉 ja har en bild som ja testade mig fram efter era underbara tips.. vet ej om dt e rĂ€tt men ni kan vĂ€l cheka! 🙂

En bild pÄ mixing i eqn

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Testat mig lite hit o dit.. men har inte testat spela in o lagt pĂ„ eqn för att brorsans tjej Ă€r hĂ€r sĂ„ det Ă€r skÀÀmigt o stĂ„ o rappa ut ord nĂ€r hon e hĂ€r men men 😉 ja har en bild som ja testade mig fram efter era underbara tips.. vet ej om dt e rĂ€tt men ni kan vĂ€l cheka! 🙂

En bild pÄ mixing i eqn

Hejsan igen.

Du har nu anvĂ€nt Lo mid för att försöka gör en low cut. Gör samma sak fast med den första regeln. Du aktiverar den genom att klicka pĂ„ den lilla knappen sĂ„ den blir grön som de andra tvĂ„. Sen hade du rĂ„kat skriva 400 istĂ€llet för 4000 😄

MVH

Anders

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ok du fĂ„r va med om att jag e lite seg fattad 😉 men ja lĂ€gger upp en till bild pĂ„ hur jag tro du menar

sen det dÀr med compressor lÀgger jag ocksÄ upp en bild om det e rÀtt instÀllningar i sjÀlva

Compressor effekten.. Du kan ju kolla o tipsa mer 🙂 ja ska lĂ€gga upp 3 nya bilder senare nĂ€r jag har tillgĂ„ng te brorsans data för jag har tagit fotto pĂ„ studion sĂ„ kan du see hur dt ser ut och hur mikrofonerna stĂ„r och hur nĂ€rma fönstret och grejer. för dt kan ju vara att dom stĂ„ fel o att dt e grejer jĂ€mte dem som gör att dt bli konstiga stutsningar i vĂ€ggarna och allt som finns i rummet.. Chill OUT ! 😄

BILDEN PÅ COMPRESSORN

Bilden pÄ Eqn Effekten

RÄTT?? ha dt fint MVh Pontus (L)🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ok du fĂ„r va med om att jag e lite seg fattad 😛 men ja lĂ€gger upp en till bild pĂ„ hur jag tro du menar

sen det dÀr med compressor lÀgger jag ocksÄ upp en bild om det e rÀtt instÀllningar i sjÀlva

Compressor effekten.. Du kan ju kolla o tipsa mer 😄 ja ska lĂ€gga upp 3 nya bilder senare nĂ€r jag har tillgĂ„ng te brorsans data för jag har tagit fotto pĂ„ studion sĂ„ kan du see hur dt ser ut och hur mikrofonerna stĂ„r och hur nĂ€rma fönstret och grejer. för dt kan ju vara att dom stĂ„ fel o att dt e grejer jĂ€mte dem som gör att dt bli konstiga stutsningar i vĂ€ggarna och allt som finns i rummet.. Chill OUT ! 😄

BILDEN PÅ COMPRESSORN

Bilden pÄ Eqn Effekten

RÄTT?? ha dt fint MVh Pontus (L)😄

Eq

DĂ€r det nu stĂ„r 4000 ska det stĂ„ 90. Den som du tog bort den gröna pĂ„ ska det stĂ„ 4000 sen blir det rĂ€tt 🙂

Ska kolla compressorn nu ocksÄ.

MVH

Anders

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SvÄrt att uttala sig om compressorn. Men du har vÀldigt mycket threshold pÄ nu. Det pÄverkar ju ljudet rÀtt mycket.

MVH

Anders

Det fungera ju bettrĂ€ iaf.. men du har ingen aning om va ja ska ha för instĂ€lnningar pĂ„ mixerbordet dĂ„ menar ja dom hĂ€r skruvarna för rösten.. och jag förstĂ„r ju att dt e upp till var och en hur man vill ha ljudet.. men lixom att det blir fint o inte för mkt dt o för mk dt.. om du ba hadde nĂ„n ide tĂ€nkte ja.. och sen ocksĂ„ om du skulle kunna hjĂ€lpa mig och sĂ€ga om dt finns nĂ„n effekt som minska allt brus o grejer? 😛 ha dt bra Pöss (L)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

PÄ mixerbordet ska du ha allt rakt nÀr du spelar in. PÄ det sÀttet har du fler valmöjligheter vid mix. För att fÄ bort lite brus och brum sÄ kan du anvÀnda en gate. Det du kan testa med mickarna Àr att flytta dem lite nÀrmare rakt mot vÀggen och fÄ upp lite dÀmpning bakom micken. Det brukar jag göra iaf vid sÄnginspelning, det Àr inte perfekt men det Àr bÀttre Àn inget.

MVH

Anders

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...