Jump to content
Annons

Utrustning för att spela in föreläsning


frankmannen

Recommended Posts

Utrustning för att spela in föreläsning

Hej, jag hade tänkt göra en semi-professionell inspelning av föreläsningar med både video och ljud. Föreläsningarna kommer att hållas varje dag i en vecka. Jag vill använda 2 - 3 videokameror och flera mikrofoner.

Kanske inte helt rätt forum för videoinspelning... men, men... nån kanske har nån idé?

Det smidigaste tycks mig vara att spela in direkt till en DVD-recorder, och plocka in ljudet separat via en mixer. Men hur ska jag gå göra för att växla mellan de olika kamerorna? Vilken apparat kan man använda till det?

Det räcker med en maskin där man trycker "kamera1" och tjoff! hoppar bilder över till kamera1. Funderar på att använda en enkel scartswitch, men hur blir övergången? Den får inte bli ryckig eller flimra!

Och vilken kamera ska man använda? Jag behöver ju egentligen inte kamera med inspelning eftersom inspelningen sker på DVD spelaren. Kan man använda övervakningkameror? (Eller är kvaliteten allt för undermålig?).

Budjeten är väl på ca 5 000 - 10 000 kr. Eventuellt något mer.

Vore jättebra om nån har tips eller idéer för jag har inte gjort sånt här förrut 🙂 !

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Spela INTE in på DVD, det är usel kvalitet (håller inte för redigering) samt det är krångel att få in det till datorn.

Skaffa 3 st likadana kameror, spela in på DV, tanka sen in alla DV-banden i datorn och klipp där. Att sitta och mixa i realtid är mycket svårt och omöjligt att ångra sig. Tänk även på att alla kameror måste ha samma inställnignar vad det gäller vitballans, slutartid, exponerinskompensation etc.

Ljudet kan du lätt spela in på plats i en dator, där varje mic är en egen kanal så att du har kontroll på det inspelade materialet och kan mixa ljudet bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan använda vanliga vhs kameror ta bildsignalen tex till en korg crossfour bildmixer...ut får du rgb eller svhssignal...välj att spela in med dator eller vhs.på bildmixern kan du även tappa in ev datorprojektion om du har vga till rgb omvandlare.ljudet tar du från ljudmixer.win dvd är ett enkelt och bra inspelningsprog för dator.plextor har grejor mellan mixer och dator

Link to comment
Dela på andra sajter

MindWarp,

Tack för ditt svar!

Jo det är klart att det skulle kunna bli avsevärt bättre kvalitet om jag spelar in allt på olika kanaler och mixer i efterhand. Tyvärr har jag inte tid med det 🙂. Det kommer att vara ca 28 timmars föreläsning. Om varje timma tar ca 3 timmar att redigera blir det ca 80 timmar redigeringsarbete - två heltidsveckor.

Så jag får hålla fast vid att jag måste göra att redigeringsarbete live. Det behöver inte vara så jätteavancerat. Bara växla mellan kamerorna lite när gubben som pratar flyttar sig, och hålla hyfsade volymer på mickarna.

Vet ni någon bra mick runt tusenlappen som tar upp ett bra allmänljud i ett rum?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
MindWarp,

Tack för ditt svar!

Jo det är klart att det skulle kunna bli avsevärt bättre kvalitet om jag spelar in allt på olika kanaler och mixer i efterhand. Tyvärr har jag inte tid med det 😕. Det kommer att vara ca 28 timmars föreläsning. Om varje timma tar ca 3 timmar att redigera blir det ca 80 timmar redigeringsarbete - två heltidsveckor.

Så jag får hålla fast vid att jag måste göra att redigeringsarbete live. Det behöver inte vara så jätteavancerat. Bara växla mellan kamerorna lite när gubben som pratar flyttar sig, och hålla hyfsade volymer på mickarna.

Vet ni någon bra mick runt tusenlappen som tar upp ett bra allmänljud i ett rum?

Sony ECM-MS908C (liten stereomik som kan fästas på en videokamera i tillbehörsskon)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla upp vad som finns att hyra (slå till exempel "hyra kamera" i google). På hyrfirman finns antagligen också människor som gjort liknande saker förut.

Hittade till exempel den här firman som har videmixer att hyra ut.

https://www.studio.se/index.php?act=post&...f=9&t=39085

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Budjeten är väl på ca 5 000 - 10 000 kr. Eventuellt något mer.
Du tänkte köpa bildmixerbord och 3 videokameror för 10 000? 😊
Link to comment
Dela på andra sajter

Budjeten är väl på ca 5 000 - 10 000 kr. Eventuellt något mer.
Du tänkte köpa bildmixerbord och 3 videokameror för 10 000? 😳

Ja, ja, kanske några tusenlappar till, men det behöver vara så superprofessionella saker. Om man trixar till det och håller sig till en basic inspelning brukar man ofta klara sig rätt bra på budjetapparaturer.

Jag har tex. spelat in ett helt gäng sånger med ett soundblaster live ljudkort. Genom att sänka involymen på datorn och höja upp från ljudkällan fick man rätt okej SNR-värde. Till min förvåning, när jag senare köpte ett 10 portars FW-ljudkort (Phonic Helix Board), tyckte jag kvaliteten var nästan densamma. Brusnivån var nästan bättre på soundblaster LIVE-kortet!

Jag behöver ju bara en bildmixer som växlar mellan de olika kamerorna. Behöver inga övergångar och effekter och sånt tjafs.

När det gäller kamerorna borde man väl kunna få ihop några gamla vhs med hyffsad kvalitet.

Men nån som har tips på nån bra bildmixer? Kan väl lägga ut 5000 - 8000 för den om jag måste för att få en med bra kvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nån som har tips på nån bra bildmixer? Kan väl lägga ut 5000 - 8000 för den om jag måste för att få en med bra kvalitet.
Jag vet inte om du har missbedömt kostnaden för en bildmixer. En DV-kamera kan du säkert köpa billigaste skit som finns på Elgiganten, men bildmixer är inte närheten av konsumentnivå.

Så för att rekommendera en budgetapparatur har du t ex den här bildmixern för endast 12 395:- inkl. moms.

Den har inte DV-ingång och sånt i den prisklassen, så du måste ha komposit ut från kamerorna och plugga in i mixern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag vet inte om du har missbedömt kostnaden för en bildmixer. En DV-kamera kan du säkert köpa billigaste skit som finns på Elgiganten, men bildmixer är inte närheten av konsumentnivå.

Så för att rekommendera en budgetapparatur har du t ex den här bildmixern för endast 12 395:- inkl. moms.

Den har inte DV-ingång och sånt i den prisklassen, så du måste ha komposit ut från kamerorna och plugga in i mixern.

Jo, de verkar vara rätt dyra tyvärr :rolleyes: . Men Korg Krossfour som herr björn rekommenderad ligger bara 8 000 kr, och den borde duga. Och även den har en massa onödiga funktioner som jag inte behöver egentligen. Vill ju bara kunna växla mellan olika kameror utan att det blir ryckigt.

Jag undrar just hur dåliga sånna där riktiga budjetalternativ (som HAMA EasyCut) kan vara... 😏

ClasOhlsson hade ju nån tidigare också... förmodligen inte jättebra men klarar de att växla utan ryck eller flimmer i bilden... kanske inte.

Finns det ingen marknad för sånna som jag bara vill ha jättejätte-basic? Knapp - växla - tjoff - that's it!

Annars lutar väl det åt Korg Krossfour.

Redigerat av frankmannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om du har missbedömt kostnaden för en bildmixer. En DV-kamera kan du säkert köpa billigaste skit som finns på Elgiganten, men bildmixer är inte närheten av konsumentnivå.

Så för att rekommendera en budgetapparatur har du t ex den här bildmixern för endast 12 395:- inkl. moms.

Den har inte DV-ingång och sånt i den prisklassen, så du måste ha komposit ut från kamerorna och plugga in i mixern.

Jo, de verkar vara rätt dyra tyvärr 🙂 . Men Korg Krossfour som herr björn rekommenderad ligger bara 8 000 kr, och den borde duga. Och även den har en massa onödiga funktioner som jag inte behöver egentligen. Vill ju bara kunna växla mellan olika kameror utan att det blir ryckigt.

Jag undrar just hur dåliga sånna där riktiga budjetalternativ (som HAMA EasyCut) kan vara... 😉

ClasOhlsson hade ju nån tidigare också... förmodligen inte jättebra men klarar de att växla utan ryck eller flimmer i bilden... kanske inte.

Finns det ingen marknad för sånna som jag bara vill ha jättejätte-basic? Knapp - växla - tjoff - that's it!

Annars lutar väl det åt Korg Krossfour.

Korgen använer jag pro i en konferensanläggning med tre kameror + datatappning.vad gäller mikningen....kan du inte sätta på gubben trådlös mygga så kan han springa runt bäst han vill..+....så slipper du mixer för ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Korgen använer jag pro i en konferensanläggning med tre kameror + datatappning.vad gäller mikningen....kan du inte sätta på gubben trådlös mygga så kan han springa runt bäst han vill..+....så slipper du mixer för ljud.

Jo, det var just det jag tänkte 😉 . Ville bara ha några extra mikrofoner för att spela in när folk ställer frågor det blir lite diskussioner.

Skulle behövs komma undan lite billigare än 8000 för videomixern egentligen för att ha råd med alla andra prylar. Jag har vänt upp och ner på google för att hitta en riktig budjetvariant, men ingen lycka. Puuuh 😕 . Hur svårt kan vara? Kanske kan bygga en själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...