Jump to content
Annons

Problem med att ställa in drivrutiner i logic


Rockybalboa

Recommended Posts

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Du måste nog ge lite mer info vad du har för grejor typ ljudkort, syntar och sånt eller är det audioinstrumenten som strular med fördröjning. Asio på flik två och välj ditt ljudkort men det vet du väl redan, har du ett trögt ljudkort så kanske du måste slå av software monitoring. Men då blir det ju å andra sidan skit träligt om du lirar audioinstrument från synt mest för då hörs väl inget. Det går att lösa ändå du får spela med din synts ljud eller om det finns en i ljudkortet och dra över midispåren i arrangeskärmen till ditt audioinstrument i efterhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, ledsen för min otydlighet. kör med ett vanligt audiophile 2496. det är både när jag lirar in analogt, med mickar(om det nu kallas analogt) men också när jag kör med vst instrument med midiklaviaturen som det sackar efter, skumt nog. räcker den informationen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Känner inte till ditt ljudkort personligen men jag tror det borde finnas Asio drivrutiner till det så ladda ner de senaste. På flik två under audio/audio hardware&drivers/audiodriver 2 bockar du i Asio och väljer Asiodrivrutinen till ditt ljudkort. Tror inte det är nån vits att ha bockarna kvar på dom andra drivrutinsvarianterna varken på fliken audiodriver 1 eller två, bara Asio på audiodriver 2 alltså.

Ditt ljudkort borde fixa software monitoring oxå så bocka i där oxå så ska det väl funka. Passa på att maxa upp antalet spår till det som du vill max är typ 128 audiospår eller nåt.

Eventuellt kan det oxå finnas inställningar i programvaran till ditt ljudkort ang. latencyn som du måste mecka med men det borde ju ha följt nån info med ditt ljudkort om det.

Jag kör 5.2 bland annat och det klarar EZ drummer ett gäng Guitar Rig ink. ett gäng audiospår och ett gäng (mycket gäng här du hehe) effekter och ändå kan jag spela in både audio och vst med bra medhörning utan delay.

Beror väl en del oxå på hur din dator är utrustad och vill du köra typ minst 24 spår med lite effekter och vst så bör du nog ha Pentium eller AMD över 2 gig i processor 1 gig i minnet.

Kolla in min remix Salala

http://realworldremixed.com/remix.php?remi...wq7VWgDutZjzGVc

Här är det EZ drummer ut på typ 8 separata aux spår med flera eq och kompressor etc. på varje. En Guitar Rig på basen en på sologuran och en på kompguran med kompressor och eq på alla. Utöver det så använde jag ett gäng av dom spår som följde med i samplepacket från Realworld Reimixed ink. att det ligger lite effekter på output 1-2 oxå. Jag har ju oxå klippt och klistrat ganska mycket i materialet och ändå funkar det utan delay så det ska allt gå att köra Platinum oxå utan strul.

Nåväl lycka till, det här är det enda jag kan hjälpa till med för är det nåt annat än en inställningsfråga för ljudkortets drivrutin så är det nog kört för mig.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för dina rader Göran. Mer utförlig hjälp än så här lär det icke gå att få. Hittade och bockade för Asio rutan så nu funkar de vanliga audiospåren att spela in på utan fördröjning.

Audioinstrumentkanalerna uppför sig dock lite skumt. Har tidigare kört battery för att lägga trummor men nu när jag installerar det dyker det inte upp där det ska, vilket gör att jag inte kan välja det på dessa kanaler. Är säker på att jag har installerat battery i rätt program och tror att jag har fått det i rätt mapp. Vet du vad felet kan vara?

Dessutom kanske du vet hur man spelar in och har effekter på i medhörning, exempelvis spela in gitarr och ha guitar rig på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det är nog lättare att snacka live jag är ingen proffs på det här så PM:a så får du telenr. Kan nog inte prata före i morn kväll bara.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Guitar Rig kallar du bara upp som insert på en kanal och sätter rätt ingång och slår på rec. Du måste bocka i software monitoring på samma ställe där du fixade asio inställningen först sen är det bara full fart framåt. Glöm inte att sätta max antal kanaler som du vill ha när du ändå är där. Det är nämligen ett jäkla bök att utöka över 24 i efterhand (om det ens går) om det visar sig att du behöver ett par till. Kolla mitt tips om trumdelarna på separata auxkanaler till EZ drummer, funkar säkert någorlunda lika på Battery.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket. Det funkade ju fint. Det var så jag tänkte att man skulle göra, men på en tidigare version av logic funkade det lustigt nog inte. Så därför frågade jag innan jag testade.

Finns det något lätt sätt att tighta till audiospår, ungefär som man kan göra med midispår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...