Jump to content
Annons

SO-DIMM från Norge

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Tänkte köpa ett par 1 GB-stavar till min bärbara. Märkte att de inte fanns att tillgå i Sverige, men väl ifrån Norge... de var 40% billigare där också. Är det riskabelt att köpa RAM från Norge?

De heter Micromemory. Är de bara att trycka in i laptopen, eller måste man ändra nåt i HP:ns BIOS? Så sätt vore det kanske tryggast att beställa från svensk butik för en massa pengar mer. Eller?

😳

:musik

Redigerat av musik
Annons
Postat

er nok ikke så veeeldig farlig å bestille so-dimm minne (eller noe som helst annet av den grunn) fra norge. 😳

Åssen HP-pc har du? bare vær sikker på at du bestiller riktig minne så burde alt være i orden. Først bør du finne ut åssen prossessor du har i Notebook'en din siden hver prossessor bruker forskjellig type minne. Hver type minne er unik og kan ikke mikses. Les deg litt frem til åssen modell du har på HP's hjemmeside (www.hp.no/www.hp.com).

-PC133 memory is used with Intel Pentium III processors.

-Rambus memory, also called RDRAM, is used new Intel Pentium 4 processor

with a 133 MHz external clock speed.

-DDR (Double Data Rate) SDRAM is used with AMD Athlon 1.2 GHz systems.

-3rd party memory may be designed for different speeds and cannot be

mixed with existing memory.

Vær også sikker på at hovedkortet også støtter antall MB du oppgraderer til!

Å bytte minne er ikkeno problem, og krever bare en skrutrekker. Hele jobben er vel gjort på ca 10 minutter, og når minnebrikkene er dyttet på plass krever det ikke noe mer arbeid fra din side. Pc'en gjør instillingene som kreves i softvaren automatisk.

Postat

Det är säkert inga problem att beställa från Norge - men det låter konstigt att det är så mycket billigare där. Allt brukar vara betydligt dyrare i Norge, så jag har haft flera norska kunder som har köpt musikprylar från mig...

Norge är inte med i EU, så du kommer att betala priset utan moms till butiken - men sedan får du lösa ut paketet på Posten och betala svensk moms och tull för det.

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hörde från en kille i affään att Compaqs datorer kräver att man gör en inställning i BIOS, därför trodde jag att det även gällde HP:s laptops.

Saken är att dessa minnen fanns att beställa i Gbg för x antal månader sedan (cirka ett halvår), men de kostade då 3200 SEK och det blev aldrig av då. Sedan har jag sökt efter dem på Nätet, men utan att de funnits i Sverige därefter. Hos två norska näthandlare såg jag dem dock. De 40% lägre priset kan ha berott på att minnet i sig helt enkelt gått ned i pris?? Hos den ena handlaren stod det att de bara säljer till Norge såg jag nu, då jag läste det finstilta. Töntig regel.

😳

Redigerat av musik
Postat

Om något behöver göras, så brukar det bli så att datorn gnäller om att det är fel minnesstorlek vid uppstart, så att man tvingas gå in i BIOS - men sedan är det i de flesta fall bara att spara och avsluta, så känns rätt minnesstorlek igen. Lite löjligt egentligen att datorn inte kan gå vidare automatiskt och bara acceptera att det är mer minne utan att behöva gå in en sväng och spara BIOS-inställningarna, men det brukar funka så... Inget komplicerat alltså. 😳

musik (oregistrerad)
Postat

Ok, tack. T.o.m. jag kanske klarar den datorproblematiken på egen hand då.

Konkret heter minnena Micromemory MMH4726/1024 1GB SO-DIMM DDR2-400.

Det jag funderat över lite är varför dessa på 400 MHz rekommenderades, när laptopen även klarar 533 MHz-varianter. Det man sa då var att den testats för ovannämnda RAM och att den då fungerar ypperligt för videoredigering t.ex.

😳

Postat

Du bör kunna sätta in 533MHz-minnen i så fall - men du har ingen nytta av den högre hastigheten om inte de befintliga minnena också är på 533MHz - för minneshanteringen växlas ner till den långsammare automatiskt om det finns olika...

musik (oregistrerad)
Postat

De befintliga minnena (som verkar vara 1 enda stav på 512 MB, enligt produktinfo från Europadatas site) ska jag avlägsna helt, tänkte jag. Jag har trott att den bestått av två minnen om vardera 256 MB, men det kanske den gör ändå, den kanske ju vara olika bestyckad beroende vilken butikskedja man köpt från och vilka avtal och förutsättningar som gällt för butiken i det specifika fallet. Ett tag var 2x256 MB billigare än 1x512 MB. Computer City i mitt fall (ej Europadata).

Hursomhelst, jag bryr mig inte om att ladda in ett minne och få 512+1024 MB=1536 MB, även om det skulle gå?! För det måste väl inte vara samma märke?

Två av:

Princeton SO-DIMM 1GB, 533 MHz. Ca 1200 SEK/styck. Dagsaktuellt pris, gbg.

Smart SO-DIMM 1GB, 533 MHz. Ca 1100 SEK/styck. Dagsaktuellt pris, gbg.

eller

Micromemory SO-DIMM 1GB, 400 MHz*. Ca 900 SEK/st. Dagsaktuellt från Norge.

(*=som rekommenderades av HP:s förstnämnda auktoriserade butik, juli 2006.)

Det är frågan...

Högre hastighet på minnena - märks det? Mellanskillnaden är en struntsumma, så...

😳

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Men kan minnena vara för snabba för datorns eget bästa? Ett firewirekort kan ju tydligen vara för snabb för en processor sägs det.

Min processor är f.ö. en Pentium 4 540 på 3.2 GHz, laptopmodell.

😉

[letar just nu efter produktinfo på Nätet om min laptop zd8048ea, för att se vilka minneshastigheter den pallar, om det står nåt om det där... Det fanns INGET om detta i mina 7 (!) handböcker iaf...]

Redigerat av musik
Postat

Minnena kan inte bli för snabba. Om de kan hantera snabbare buss än vad datorn har, så kör de ju bara i den hastighet som erbjuds - men om bussen och minnenas hastighet stämmer överens, så fungerar det på bästa sätt, utan mer flaskhalsar än nödvändigt... 😉

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Tänk om jag kunde hitta ett produktblad om HP Notebook Pavilion zd8048ea, där det står vilka hastigheter på minnena den klarar. Det vore finemang.

Det enda jag fått gå efter nu är att 2 websiter snackar om 533 MHz-varianter, medan 2 andra websiter föreslår 400 MHz-varianter.

Att det inte kan stå bättre (=mer) info i handböckerna om detta är allt bra konstigt, nu när de har så himla många sidor sammanlagt, dvs. flera hundratals!!

Det enda som står är att laptopen kan använda 128, 256, 512, 1024 samt 2048 MB DDR2 RAM. Det står inte ens att den tar maximalt 2048 MB, även om det är ett faktum.

HP support försökte läsa i nämnda handböcker elektroniskt men fann ingenting, utan hänvisade till närmast auktoriserad butik/verkstad istället och denna rekommenderade då ett par Micromemory på 400 MHz.

Jag har förstått också att det ska vara "HP-specifika minnen", enligt samma butik. Det betyder nog att de testats och fungerat med HP:s maskin, eller?!

Så har någon en länk till HP zd8048ea och specifikationer där det framgår vilka minneshastigheter som är aktuella för denna laptop, vore jag nöjd och glad...

😉

cacao//:musik

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat

Lyckades nu hitta en ingående manual av mycket teknisk karaktär där samtliga delar på laptops från HP med beteckningen zd8000-series in till minsta skruv presenteras med artikelnummer och allt. Och där står hur man byter precis ALLT på laptopar.

Memory Module

Spare Part Number Information

1024-MB, 400 MHz DDR2 374726-001

512-MB, 400 MHz DDR2 374725-001

256-MB, 400 MHz DDR2 374724-001

Det är vad som står om minnena. Ska jag gå efter det så är det 400 MHz som gäller. Men i "8000-serien" ingår förvisso några olika modeller, men ingen särskiljning görs i manualen. Dessutom kan en dator t.ex. med beteckningen "zd8048ea" vara bestyckad vid leverans med olika hdd-, minnes- och batterialternativ t.ex., men ändå kallas bara "zd8048ea".

😉

musik (oregistrerad)
Postat

...Hittade den gamla "reklamfilen" från HP om datorn ifråga. Jag hade lyckligtvis skrivit ut den år 2005.

Det står där om Minnen:

"512 MB DDR2 400 MHz (2 x 256 MB). Stöder upp till 2 GB DDR2-minne."

Det står där om Processorn:

"Intel Pentium 4-processor 540,..., 3.2 GHz, 512 kb cacheminne, 800 MHz busshastighet."

Talar denna busshastighet om ifall jag kan använda högre minneshastighet än 400, t.ex. 533 MHz???

😉

papper//:musik

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hittade ett gammal mailsvar från HP support också från förra året...

Det går bra att blanda minnesmodulerna, max minne i datorn är 2GB,

jag klipper in info från vår databas här:

PC2-3200/4300 DDR2 400- or 533MHz memory modules, supporting dual

channel. Two SODIMM slots are provided (both slots are user accessible).

Minimum base memory is 256mb. Maximum amount of memory supported on units is 2GB.

För bästa funktion rekommenderar vi dock endast orginalminne från våra

återförsäljare eller auktoriserade reservdelsåterförsäljare, adresser

kommer längst ner.

:Vad betyder Dual Channel? Verkar som att jag åtminstone enligt HP support kan använda 533 MHz också och FÅ UT dessa 533 också, för annars är det ju ingen idé... 🙂

HP-laptopens spec-blad (reklam) nämner dock bara 400 MHz, liksom även den första rekommenderade återförsäljaren samt en site i Norge. En site i USA och en butik i Gbg talar dock om 533 MHz som lämpligt. I den omfattande tekniska service-handboken rekommenderas dock 400 MHz.

Vem ska jag tro på? Kan det stå nåt härom i facket för minnena??

😉

Redigerat av musik
Postat

Dual channel innebär att du får högre hastighet med två likadana minnen, än vad du får med två olika. Man vinner ca 10% i hastighet på minneshanteringen med Dual Channel jämfört med det normala, om jag kommer ihåg rätt.

Det låter ju märkligt att de säger att 533MHz-minnen går bra, när det står 400 överallt annars - men det är kanske så att bussen bara är på 400? Då fungerar ju 533 också, men bara med 400MHz hastighet.

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ja, det är riktigt onödigt att såhär enkla grejer beskrivs så olika och förvillande även för dem själva.

Om jag kan använda 533 MHz-minnen men det egentligen inte är någon nytta med dem, så köper jag 2 st 400 MHz-minnen. Har hittat 2 norska websiter som tar 1500 SEK för bägge två, plus frakt och svensk moms.

Jag har mina misstankar om att det saxade kursiva mailsvaret jag fått förra året från HP Support talar om att det funkar med 400 eller 533 MHz, i "8000-serien". Men där finns fyra olika modeller. Och den dyraste för 19000 SEK klarar säkert 533 MHz. Därav ordvalet kanske?!? Men HP Support hade ungen aning om detta mer, utan hänvisade till butik. Och där rekommenderade de 400 MHz...

Lite grann som när det under en gitarr-rea står:

"FRÅN 1995 SEK." En gitarr kostar det, resten över 5000 SEK...

😉

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat

Jag har kört en Memory Ten-kontroll av mina minnesplatser via Internet nu och funnit att under batteriet sitter 2 x 256 MB RAM. Framkom gjorde även Moderkortsnummer etc. Kul, för det numret står inte nånstans i handböckerna.

Tyvärr kunde den inte ta reda på om BUSHASTIGHETEN är 400 eller 533 MHz, där man ska sätta in RAM.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har nu fått svar från en Databutik som säljer HP-kompatibla minnen till min laptop. I mailet frågade jag om det var 400 eller 533 MHz BUS SPEED för minnesplatserna. Han svarade inte på det, utan hävdade enbart att jag kan köpa deras på 533 MHz och att de garanterar att de ska fungera.

Vidare framgick att inte alla RAM på 533 MHz kan användas i PC med BUS SPEED 400 MHz, eftersom inte alla RAM-märken klarar att gå ned till 400 MHz.

Om detta gällde även min maskin (dvs. att den har BUS SPEED 400 MHz) kunde inte han svara på.

😏

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.