Jaxon Postat 6 mars 2007 Postat 6 mars 2007 Hej. Jag ska snart göra en inspelning med ett fotbollslag som ska sjunga in en fotbollslÄt tillsammans. I min studio har jag bara en mick. Hur gör jag för att fÄ ett sÄ bra och maffigt ljud som möjligt. Visionen Àr att fÄ det att lÄta som exempelvis champione med E-type eller liknande. Tips?
sounden Postat 6 mars 2007 Postat 6 mars 2007 (redigerat) LÄnar/hyr en till mick! Var sjÀlv med i fyllekören pÄ E-types Olympia.. Det som gör att det lÄter maffigt Àr dubba som fan, och spela in i stereo (A/B eller X/Y tvÄ njurar ), eller M/S (en njure och en Ätta). Kör olika stÀmmor.. // Johan Redigerat 6 mars 2007 av sounden
Jaxon Postat 7 mars 2007 TrÄdstartare Postat 7 mars 2007 LÄnar/hyr en till mick! Var sjÀlv med i fyllekören pÄ E-types Olympia.. Det som gör att det lÄter maffigt Àr dubba som fan, och spela in i stereo (A/B eller X/Y tvÄ njurar ), eller M/S (en njure och en Ätta). Kör olika stÀmmor.. // Johan Grymt. Blir nÀstan lite avudsjuk. Hur mÄnga stÀmmor bör vi spela in?
sounden Postat 7 mars 2007 Postat 7 mars 2007 (redigerat) AltsÄ, om det skall symbolisera en "fotbolls klack" som sjunger sÄ kanske man inte skall stirra sig blind pÄ exakt hur mÄnga olika stÀmmor tonmÀssig, utan att man varierar sin röst lite grann för varje tagning. att man kör 2-3 tagningar med samma sÄng, sen varierar man kanske 2-3 gÄnger sÄ det blir totalt kanske 6-7 tagningar, du kommer nog höra nÀr det börja lÄta fett. Om du kör med tvÄ mikrofoner sÄ kan du flytta runt folket lite sÄ det inte blir samma röst i stereobilden hela tiden. Om du kör med en eller flera mikrofoner sÄ bör du iaf panorera spÄren lite spontant sÄ det blir en fin bredd pÄ inspelningen. Lycka till! //S Redigerat 7 mars 2007 av sounden
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.