Jump to content
Annons

Den eviga frågan om ljudkort


EmilAzon

Recommended Posts

Hey!

Håller på att bygga en hemmastudio i litet format och har nu kommit till inspelningens hjärta, alltså ljudkortet. Jag har tänkt mig i 1000 - 1500 kronors-klassen.

Jag har precis beställt en Studio Projects B1 och ska försöka spela in via den och via midi.

Jag har kollat lite på EMU 0202 dessvärre verkar den ge lite latency på midin, dock så kan det kanske bero på att jag inte fick till inställningarna rätt?

Vilket rekomenderar ni?

Tack på förhand

Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Helt seriöst - jag är bara nyfiken:

Du skriver "den eviga frågan om ljudkort" så du är alltså medveten om att frågan är en av de mest ställda av alla frågor på det här forumet. Vad specifikt är det du funderar över som inte är skrivet femtioelva gånger redan?

Iomed att det är en sådan hjärtefråga så verkar dom flesta ha en ganska så egen specifikation på vad dom vill ha.

Jag kollade igenom ett gäng sådana trådar men jag hittade inte riktigt det jag ville åt, speciellt inget om EMU 0202 =/

Jag antar att jag kunde letat hårdare dock.

Redigerat av EmilAzon
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla gärna studios senaste nummer där ges en bra överblick.

Skulle kunna ge rekommendationer men allt beror på vad man har tänkt sig att göra.

När man börjar finns det många bra och billiga ljudkort att välja. EMU ska vara bra men har dock hört många som har haft problem med drivrutiner odyl med dessa kort.

Något som dock är avgörande är din dators konfiguration i övrigt. Problemet brukar märkas där först om du välljer något av de billigare men bra ljudkorten.

Tex något av M-audios audiophilekort eller tex. ett ESI Julia.

Många tror då att största problemet är ljudkortet och köper ett dyrare men får ändå problem när spåren och pluggarna blir många.

Så datorn är viktig. Så snabb processor som möjligt, Två hårdiskar så att inte en bara får jobba hela tiden. Mycket ramminne så att diskarna slipper jobba mer än nödvändigt. Ha inte en massa skit instalerat på datorn, spel, fildelningsprogram msn, sjuttioellva icke DAW-relaterade program etc.

Stäng av alla processer som opperativsystemet inte använder när du gör musik.

Gör du så kommer du att kunna åstakomma mycket bra med vilket ljudkort du än väljer förutsatt att det är något av dom rekommenderade för musik.

Bra rekommendationer finns som sagt på detta forum och även i hemstudiotidningar som tex. studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah tack. Jo helt klart vet jag att datorn är väldigt viktig. Jag har fixat en dator som ska vara (så mycket som möjligt) enbart en musikdator. Får se hur länge det lyckas dock.

M-Audios Audiophilekort verkar en del snacka om, jag tror jag provat dom en gång när jag gick i skolan. Då tyckte jag det funkade bra, dock provade jag bara att spela in MIDI. Är det att rekomenderas över EMU0202?

Som sagt, det jag ska ha det till är att spela in midi och ljud via en kondensatormick.

Ska även ta mig en titt i Studios. Tack för tipsen.

Redigerat av EmilAzon
Link to comment
Dela på andra sajter

CaddyLacMusic (oregistrerad)
Hey!

Håller på att bygga en hemmastudio i litet format och har nu kommit till inspelningens hjärta, alltså ljudkortet. Jag har tänkt mig i 1000 - 1500 kronors-klassen.

Jag har precis beställt en Studio Projects B1 och ska försöka spela in via den och via midi.

Jag har kollat lite på EMU 0202 dessvärre verkar den ge lite latency på midin, dock så kan det kanske bero på att jag inte fick till inställningarna rätt?

Vilket rekomenderar ni?

Tack på förhand

Emil

JAG HAR SVARET!

E-MU 0404 är vad du ska ha. ett svinbra kort för tusenlappen.

jag har däremot haft problem eftersom du kan inte ha två ljudkort installerade samtidigt. då krånglar E-MU:et jättemycket, t.ex. det går inte att starta när du startar om datorn, och du måste då installera om det. så jag skaffade en billig dator bara för min studio och satte in det och det funkar hur bra som helst för den som vill göra musik.

E-MU 0404!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...