Jump to content
Annons

So Many Things


Joel B

Recommended Posts

LÅTNAMN: So Many Things

ARTIST/GRUPP: Joel Berghult

GENRE: Rock/Pop

LÅTLÄNGD: 4:42

KOMPOSITÖR: Joel Berghult

PRODUCENT: Joel Berghult

EV. MEDVERKANDE:

Joel Berghult - Drums, lead vocals, backing vocals, synthesizer and programming.

Emil Andersson - Guitars

Martin Rörberg, Mattias Axelsson, Mikael Palm, Jakob Engström - Backing Vocals

INSPELNINGSÅR: 2007

FORMAT: mp3 192 kbit/s

STORLEK: 5,4 MB

STATUS: Färdig Demo, typ

Vill ha kommentarer på allt, låt som prodd som sång som instrumentala insatser. Här märkt att multibandskompressorn beter sig skumt i början av andra versen, stör det helhetsintrycket?

Joel

Alternativ länk: http://www.myspace.com/joelberghult

Joel_B___So_Many_Things_v6_160_kbit.mp3

Redigerat av Joel B
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bra pop-rock. Fina stämmor (särskilt på slutet) och framför allt snygga övergångar i olika partier.

Melodin kanske inte kommer upp i samma höga klass som det övriga men detta håller långt. Tycker du gör ingtressanta och hitbetonade låtar vilket inte är det lättaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra pop-rock. Fina stämmor (särskilt på slutet) och framför allt snygga övergångar i olika partier.

Melodin kanske inte kommer upp i samma höga klass som det övriga men detta håller långt. Tycker du gör ingtressanta och hitbetonade låtar vilket inte är det lättaste.

Tack så mycket equality 😳

Hur menar du med melodin? Är den sämre kompisitionsmässigt eller sångmässigt?

Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompositionen av melodin matchar inte riktigt den höga klass låten håller i övrigt

(arr, övergångar, mix, etc.) sången låter bra tycker jag. Men detta är en petitess

i sammanhanget, skitbra låt!

Okej, tack för förtydligandet =) Tack för att du kommer med kommentarer, det gör mig glad!

Framför allt kul att du gillade mixen, har aldrig riktigt lyckats få till det annars. Första gången med livetrummor också.

Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

Cool låt. Snygga ackordsföljder. Nu till lite småsaker: Jag tycker att sången är för torr. På med lite mer reverb och sen när refrängerna kommer så på med ett snyggt delay i bakgrunden. Sen kan du faktiskt pressa kompressorn mer på sången. Liiiite mer överhäng på trummorna. Och sen kanske lite mer botten i hela ljudbilden. Dra av lite bas på sången eller om du kan hitta puffljudet som slår igenom lite här och där. Typ sidechaina där med eq och komp!

Annars så låter det töpp! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Cool låt. Snygga ackordsföljder. Nu till lite småsaker: Jag tycker att sången är för torr. På med lite mer reverb och sen när refrängerna kommer så på med ett snyggt delay i bakgrunden. Sen kan du faktiskt pressa kompressorn mer på sången. Liiiite mer överhäng på trummorna. Och sen kanske lite mer botten i hela ljudbilden. Dra av lite bas på sången eller om du kan hitta puffljudet som slår igenom lite här och där. Typ sidechaina där med eq och komp!

Annars så låter det töpp! 😱

Tack 😄

Reverb/Delay: Jag tycker sången är våt som tusan, lyssna bara på introt! Men det hörs i och försig inte när gitarrerna ligger på, så du har nog rätt i att jag borde dra på lite till.

Jag valde att spara delayet till de höga tonerna på slutet, men det kanske var dumt. Ska testa!

Komprimering:

Hela mixen är ganska lätt komprimerad, medelvolym ligger nånstans kring -3 db. Gjorde en riktigt elak radiomix först med kände att det dödade låten lite på nåt sätt. Kanske inte borde jämföra min egen mastring med Muse nästa gång... Men jag skall såklart testa att klämma till sången lite extra.

Överhäng... Ja, det har jag faktiskt inte tänkt på. Är lite rädd att ljudbilden ska bli för diskantig.

EQ: Yeah, Jag har faktiskt inteEQat leadsången alls kom jag på nu. Borde garanterat dra bort bas, ja. Illa att jag inte hörde det förrän nu!

Jättetack för de konstruktiva kommentarerna ang mix 😄

Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon har något att säga till om texten postar jag den här...

The world is changing but won’t seem to let me in

And when I meet old friends they don’t care how I’ve been

I guess they´re nothing worth, the things we have within

I’d like to hear more of your thoughts, not see more naked skin

I’ve got so many things to tell you

I’ve got so many things to say (Yay)

I’ve got so many things to show you

Why did you turn your back on me?

Why did you turn your back on me?

Since I’m a loser there is nothing left to do

I’ll always be this way, I’ll never be like you

I’ve always been the strange, the one who’s feeling blue

But all I want is to fit in, why won’t you let me through?

Osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker detta var en väldigt fin låt, sköna harmisar och intressanta tonvägar..dock skulle jag vilja höra 3:03 -3:22 som introdel, ja precis!...att du startar i den tonen...just den delen fångar sååå otroligt fint, och du visar mycket känsla där!..

Bra jobbat!..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker detta var en väldigt fin låt, sköna harmisar och intressanta tonvägar..dock skulle jag vilja höra 3:03 -3:22 som introdel, ja precis!...att du startar i den tonen...just den delen fångar sååå otroligt fint, och du visar mycket känsla där!..

Bra jobbat!..

Tack så mycket, kul att du gillar det =)

Angående delen du talar om så är den väl mest utformad för att ge lite variation. Den hoppar mellan tonarter så mycket att det skulle bli konstigt att börja med den, jag tror att folk skulle undra om jag egentligen har någon koll på vad jag gör.

Men inget är omöjligt, jag tar till mig ditt förslag och testar i replokalen! Kanske testar att köra den så live i alla fall!

Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...