Jump to content
Annons

Koppla NumarkDM1002MX till datorn (Traktor)


JohanWedel (oregistrerad)

Recommended Posts

JohanWedel (oregistrerad)

Hej alla som är bra på outputs och inputs (till skillnad från mig)

Det är så här att jag har hållt på med traktor dj studio ett tag och nu har jag köpt en mixer (Numark DM1002MX), inte världens bästa men den duger. Nu skulle jag vilja koppla in den i datorn för att använda i Traktor.

numark01fk8.jpg

När jag kopplade in allt, så fick jag bara en kanal till mixern, men jag kunde ha en låt på datorn och en på iPoden, då funkade det. Därför är det någon inställning på datorn, men jag är inte jätte haj på hur outputsen i mitt (eller något) ljudkort fungerar.

För övrigt har jag 2 ljudkort om det nu hjälper

Mitt primära ljudkort är ett: Creative SB Audigy 2 ZS (DET UNDERE)

och det andra ett: Creative SB Live! Value (DE ÖVRE)

numark02vc4.jpg

numark03bi0.jpg

Hur ska jag få detta å funka med traktor?

All hjälp är väldigt uppskattad även om det bara är någon liten sak.

Tack / Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
Annons
Hej alla som är bra på outputs och inputs (till skillnad från mig)

Det är så här att jag har hållt på med traktor dj studio ett tag och nu har jag köpt en mixer (Numark DM1002MX), inte världens bästa men den duger. Nu skulle jag vilja koppla in den i datorn för att använda i Traktor.

numark01fk8.jpg

När jag kopplade in allt, så fick jag bara en kanal till mixern, men jag kunde ha en låt på datorn och en på iPoden, då funkade det. Därför är det någon inställning på datorn, men jag är inte jätte haj på hur outputsen i mitt (eller något) ljudkort fungerar.

För övrigt har jag 2 ljudkort om det nu hjälper

Mitt primära ljudkort är ett: Creative SB Audigy 2 ZS (DET UNDERE)

och det andra ett: Creative SB Live! Value (DE ÖVRE)

numark02vc4.jpg

numark03bi0.jpg

Hur ska jag få detta å funka med traktor?

All hjälp är väldigt uppskattad även om det bara är någon liten sak.

Tack / Johan

Hmm, vet inte riktigt va traktor'n e för nått... o vet inte om jag kan hjälpa dig, men när ja spelar in så kopplar jag bara från mixerutgången till ingången i mitt line6 ljudkort. Vet inte riktigt om dina SB-kort e speciellt anpassade för inspelning, dom har väl bara 1 ingång.. hmm, men om du har en dubbel rca kabel från mixern som förenas till en enkel rca på andra sidan, som du då kopplar in i ingången på ditt ljud kort. Då borde du få me båda kanalerna, men i mono...

funkar, men ljudet blir väl inte bäst... men å andra sidan, bra ljud kostar pengar...

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm, nu kanske jag missuppfattade dig..

Vill du ha in mp3'n till mixern kanske?

För att få det så är det som du skrivit, utgångarna från ljudkortet till ingångarna i mixer. SJälv har jag en förstärkare i mellan, vet inte hur mycket skillnad det gör..

E intre så hajj på sånt här heller.... det e bara att testa tills det fungerar=)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm.

Okej, jag har kanske missuppfattat detta.

Men, till synes fins det ingen MIDI eller USB på din mixer!

Om du inte styr den via MIDI så kommer du ALDIG att kunna andvända den i datorn.

Det du KAN göra är att spelain dina mixar via ljudkortet på datorn.

Men skall den styra parametrar i datorn måste den kunna hantera MIDI!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om tanken är att du skall plockaupp ljudströmmen ifrån datorn för att bussa ut den p¨å en kanal på mixern, så skall du helt enkelt sätta en vanlig hane i ditt ljodkort output. Dra sladden till din mixers input på någon kanal.!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Hm.

Okej, jag har kanske missuppfattat detta.

Men, till synes fins det ingen MIDI eller USB på din mixer!

Om du inte styr den via MIDI så kommer du ALDIG att kunna andvända den i datorn.

Det du KAN göra är att spelain dina mixar via ljudkortet på datorn.

Men skall den styra parametrar i datorn måste den kunna hantera MIDI!

Finns det någon "vanlig" mixer som kan klara MIDI? Alltså en sådan som nämnts ovan... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag misstänker att du vill köra ljudet UT från datorn och IN i mixern?

Det du behöver göra för attt få båda kanalerna eller "skivspelarna" ut från datorn är ett annat ljudkort, för vad jag vet kan du inte använda två olika ljudkort samtidigt i Traktor programmet.

Sen tar du bara de två utgångarna och kopplar in dem i en varsin line-ingång i mixern så är det bara att köra det vidare till nån förstärkare eller vad du hade tänkt dig.

Så länge du inte kommer att hålla på med super avancerad scratching på vinylspelare framöver så behöver du inte heller skaffa ett super avancerat (läs dyrt) ljudkort heller. Du behöver egentligen bara ett ljudkort med minst två utgångar. Jag använder själv ett Maya44 som jag köpte begagnat på blocket för en tusing för ett par år sedan. Det har dubbla in och ut gångar för vanliga rca kontakter.

maya44usb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...