Jump to content
Annons

Smör-Pop-Rnb (Jag ser en ängel)


Svarling

Recommended Posts

LÅTNAMN: Jag ser en ängel

ARTIST/GRUPP: Joakim Svärling

GENRE: Smör-Rnb-Pop

LÅTLÄNGD: 1.28

KOMPOSITÖR: Joakim Svärling

PRODUCENT: Joakim Svärling

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2007

FORMAT: mp3

STORLEK: 1.7 mb

STATUS: Skiss

LÅTLÄNK: http://www.svarling.com/Musik/2007/Jocke%2...l%20i%20dig.mp3

---

Jag ser en ängel

Lekte mitt i natten igår. Skrev om en gammal text jag gjorde för många år sen. Vill bara höra lite kritik på alla plan. Idéer om hur man kan lyfta det ytterligare och vad man stör sig mest på osv... konstruktiv kritk! 😄

Självkritik:

- sånginsatsen (får låta någon annan sjunga istället 🙂

- sången är lite för hetsig och känslan försvinner

- repetetiv (brukar bli så när man gör tester och stänger av och sätter på kanaler)

- saknar en bas

Redigerat av Svarling
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

fan det här var ju gött ju!!

men en bas, som sagt...

skulle vara nån groovig livespelad elbas eller nåt sånt till det skönt "stela" trumkomp som är... och så kanske lite mer "poof" i baskaggen så att man får den där sköna bottnen i det hela.

riktigt impad över låten annars. borde ju kunna bli en radiohit i kölvattnet av annan svensk RnB.. (läs: Veronica Maggio) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm.. undrar om jag blandade ihop dig med någon annan på forumet för jag tyckte inte det lät såhär bra sist.. 🙂

😄

🙂

Men det spelar nog inte dig så stor roll.. tja.. jag tyckte det här lät rätt trevligt med en blandning av E.Gadd och Mange Schmidt + lite sockerwail på toppen..

Som tidigare spokesperson tycker jag nog också att bas + mer wofflande kick hade gett mer krydda åt det i övrigt spröda i låten...

Som du själv säger är din insats lite hetsig, men inte så det stör.. tajta till det på en del ställen bara där det blir dikeskörningar så borde det vara lugnt..

uhhmm... sablar.. jag tror soundet fastnade i skallen...kool.. det brukar väldigt lite musik nuförtiden göra.. 😮

Lycka till..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!

Jag var mer inne på bas i form av nåt syntbasljud, typ en squarebass el liknande.

Men ni har helt rätt, en djup kick skulle ge mer punch. Blir genast sugen på att testa. Sen vill jag såklart lägga lite "belltree"/windchimes effekter, men fan... att man alltid ska göra det klyschigt. Svårt att låta bli 🙂 Måste försöka tänka lite mer nytt iaf 😄

Spela spela om all sång igen, gjordes mitt i natten igår och man kan nästa höra att jag håller tillbaka för att inte väcka grannarna hehe 😄 Tajta till det ska jag göra. Det var inte lätt att rappa melodiskt i det tempot, en övningssak kanske 🙂

Men jag tror jag hittat ett sound jag vill fortsätta på. Bygger lite på en testlåt jag gjorde tidigare.

Testlåt

Jag vill göra snabbare låtar, men måste erkänna att jag är för smörig för att göra tunga låtar med hårda texter. Det här blir nån sorts kompromiss mellan sockersöt schlager och lite coola beats 😄

Nån duktig melodisk rappare som vill göra sångpålägg? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppdaterad! (samma länk)

- en s.k. decayed bass

- förstärkande kick

- bell trees

- svaga entons-strings

testade att lägga till en liten grej som christian falk skvallrade om i ett nummer av studio faktiskt. Man kör en leadsynt med legato, transponerar så att de svarta tangenterna klingar bra till till låtens tonart och sen ere bara att svepa med händerna över. Kontrollerad slump så att säga. Nu märks den inte så bra, men kommer snabbt i början på varje refrängs början.

När jag jämför med den gamla så är det bara grötigare. Tror jag drabbades av lager-på-lager-sjukan. Svårt att sluta. Tyvärr tappar man den ibland nödvändiga enkelheten. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...