Jump to content
Annons

Tone Port UX1


Joh_5

Recommended Posts

Ska inleda med att säga att jag är _helt_ görn på det hä rområdet, så om någon tar sig tid med mitt problem, snälla var så utöförlig som möjlig.

har pecis köpt ett externt ljudkort, Line6 Tone Port UX1.

Jag har kopplat in kortet via usbn, installerat programmet som medföljde (Gearbox).

Jag får ljud när jag är inne i Gearbox, som verkar vara ungefär samma stuk som guitar rig, fast simplare.

Här upp kommer dock första problemet, jag förstår mig bara på hur jag får ljud genom hörlurar. Hur ska jag gå till väga för att tillsvidare kunna använda mina datorhögtalare? Går det ens? eller måste jag ha riktiga monitorer?

Nu till nästa problem,inspelning.....Jag har cubase sx3, som jag lånat av en kompis för o testa lite.

När jag då startar programmet och slår ann en sträng på gitarren så får jag aktivitet i Audio Activity (input 1) kanalen. Men jag hör inget ljud, varken i högtalare eller hörlurar. varför, ska det var så, om inte, hur fixar man?

Sen verkar det heller inte som att det spelas in något när jag spelar in, det syns iallafall inget i outpu när jag spelar upp, än mindre hörs det någonting.

Uppenbarligen behöver jag rätt mycekt hjälp här som ni ser, så om nån vänlig själv kunde hjälpa mig att få detta att fungera skulle ajg fälla en tår eller två av lycka!

Redigerat av Joh_5
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du provat att koppla in datorhögtalarana i "line outputs". Eller om du har en stereokontakt så kan du plugga in dem i högtalarutgången.

Har du Gearbox igång när du kör cubase?

Är inte så haj på cubase, men först och främst måste du kolla vilken källa du har för utgående ljud i cubase. Om du har ett internt ljudkort så kan det ligga där i först hand.

Har du gearbox igång så får hör höt du gitarrljudet direkt därirfån. Då behöver du inte heller ha någon direkt monitorering (eller vad det heter) från cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag ser finns det ingen line output, utan det finns Line inputs 1 & 2 Monitor in och analog inputs 1 & 2, och sedan phones då förstås. kopplar jag högtalarna i phones hörs dom ju iofs, men det känns inte riktigt som att det är så det är tänkt.

å vad det gäller ljudkort så ja, jag har ett internt och ett externt.

men jag fick för mig att line ut borde gå genom det interna eftersom det är däri min datahögtalare sitter. men det kanske är helt uppåt väggarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menad analog out när jag skrev line outputs.

Jag skulle köra med högtalarna i dessa eller hörlursutgången. Annard måste du slå på någon funktion i cubase som gör att ljudet går ut genom externa kortet.(om du vill ha med effekterna från gearbok dvs.) Jag tycker heller inte att man ska använda olika ljudkort vid musikproduktion, försök få allt ljud att gå ut genom toneporten när du använde cubase. Och sen när du använder datorn till annat kan du ju använda vilket ljudkort du vill, men jag använder endast toneporten som ljudkort, för att slippa koppla om och greja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Southbound (oregistrerad)

läs manualen till cubase och Tone porten, kolla Hjälp funktionen.

De brukar vad till stor hjälp, de tyckte jag i vilket fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...