Jump to content
Annons

Tapco S-5 eller S-8?


Hemluth

Recommended Posts

JAg är lite intresserad av att köpa ett par Tapco-monitorer, men jag vet inte riktigt om det är värt 1000 extra att köpa ett par S-8:or i stället för S-5:orna. På pappret ser de ungefär lika bra ut, men då jag inte hört skillnaden själv kan jag inte uttala mig och söker hjälp av er som hört dessa två.

De ligger på 2995 respektive 3995 på 4SOUND.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
MrPhil (oregistrerad)

TAPCO by MACKIE S8, 8" Speaker, 2 x 60 Watt, 40 Hz - 20 kHz(+/- 3dB)

TAPCO by MACKIE S5, 5.25" Speaker, 2 x 60 Watt, 64 Hz - 20kHz (+/- 3dB)

Längre ner i basregistret med 8:an, o förmodligen bättre bas oxå.

Väl värt den extra tusingen tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

8-tummaren går lägre i basen men 5-tummaren har rakare ljudbild i övrigt. Gillar inte riktigt den stora då basen känns lite överdriven i den, så väldans långt ner går den inte hellr. Men lyssna på båda två innan du bestämmer dig 😆

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

8-tummaren går lägre i basen men 5-tummaren har rakare ljudbild i övrigt.

Var har du fått det ifrån?

Jag har lyssnat på båda två såklart, den större ger en knuff i de lägre mellanregistren som gör det väl burkigt och grötigt att mixa enligt mig.

Lyssnade på båda två ordentligt innan jag skaffade mina S5.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
8-tummaren går lägre i basen men 5-tummaren har rakare ljudbild i övrigt.

Var har du fått det ifrån?

Jag har lyssnat på båda två såklart, den större ger en knuff i de lägre mellanregistren också som gör det väl burkigt och grötigt att mixa enligt mig.

Lyssnade på båda två ordentligt innan jag skaffade mina S5.

Och det gör att du drar slutsatsen att de är mindre raka än storebror?

Det kanske är de mindre som har ett hål i de lägre mellanregistren? Vid en direkt jämförelse lär du uppleva samma fenomen.

Har du sett några kurvor på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

8-tummaren går lägre i basen men 5-tummaren har rakare ljudbild i övrigt.

Var har du fått det ifrån?

Jag har lyssnat på båda två såklart, den större ger en knuff i de lägre mellanregistren också som gör det väl burkigt och grötigt att mixa enligt mig.

Lyssnade på båda två ordentligt innan jag skaffade mina S5.

Och det gör att du drar slutsatsen att de är mindre raka än storebror?

Det kanske är de mindre som har ett hål i de lägre mellanregistren? Vid en direkt jämförelse lär du uppleva samma fenomen.

Har du sett några kurvor på det?

Nej jag har inte sett några kurvor och orkar inte vaska fram några heller, jag hade däremot med mig ett helt gäng egna skivor med låter jag känner som min egen ficka och med de som referens bildade jag mig den uppfattningen som jag nu uttalar mig om.

Men precis som jag skrev i mitt första inlägg så rekomenderar jag trådskaparen att ta med några egna skivor och testa en massa olika monitorer, inte nödväntigtvis bara Tapcos heller. Man ska aldrig köpa något man inte testat själv.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Hmm,, EVENT TR6 för 3995 verkar också intressant.. Någon som har någon uppfattning om dessa?

Att de oxå har bra värden.

45-20k +/-3

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet hur stora de respektive monitorerna är?

s-5orna har jag blandannat.. dom tar inte mkt plats men är rejält tunga...

när jag köpte lådorna kostade de 3790:- men har gått ner väldigt mkt nu, så ett par för 3000 kan du nog få!!

subbasen kostar lika mkt som ett par.. cirka..

men jag skulle inte rekommendera dom högtalarna.. jag tycker dom färgar som fan, och basen är svår att få kontroll över..

och jag har testat mina i fyra olika rum, olika akustikbehandlade... och jag tycker dom låter väldigt mkt hifi.. på baksidan sitter en eq för att kompensera lite ifall rummet är mindre bra.. jag har skurit bort all bas men jag tycker dom väsnas för mkt i basen.. som sagt låter hifi/hemmabio över dem!!!

jag funderar på att sälja mina, om du vill så kanske det kan finnas en deal där.. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle man då i stället kunna få fråga vad du då i stälelt rekomenderar? 😆

hehe ngt i storleken 6,5"-8"

phonic har fått fina rekommendationer, vilket jag inte förstår varför. jag tycker dom ltåer skit.. 🙁

jag skulle nog itne rekommendera någon som helst monitor under 10 000, möjligtvis adam A7, samt Valutronics Hsq50 där har du högtalare som låter bra. kostar cirka 750kr/byggsats(dvs per högtalare!) och du får bygga ihop dom själv.. visst det är lite pill, men det är det sannerligen värt...!!!!

fråga bara vallhagen.. 😠

adam a7 säljer claes om jag inte minns fel..

btw, skaffa senaste nummret av studio, finns bla. i artikelarkivet eller i närmsta tidningsaffär typ pressbyrån.. där finns ett stort test av högtalare för studiobruk...!!!!

men som sagt. jag rekommenderar STARK valutronics högtalarbyggsats!!!

vi har den bla. i vår studio i kalmar!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om vi av nyfikenhet återgår till S5:orna;

HUR små och HUR tunga är de? Som 10kg mjölkpaket?

Jag skulle även vilja vet aom någon vet hur mycket större/tyngre S8:orna är.

Mycket större än mjölkpaket, måtten måste väl finnas på hemsidan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm,, EVENT TR6 för 3995 verkar också intressant.. Någon som har någon uppfattning om dessa?

Jag har införskaffat event TR-6. Tycker att dom låter väldigt bra, betyligt bättre än de övriga i 4000 - 6000 kr klassen jag har testat. TR-6 runt 70-80 hz kan dock upplevas som lite jobbig. Det som dock är bra med Tr-serisen är att dom låter enormt ärliga och klara, dom förvackrar inga register över andra register. Dom har en ganska varmt ljud som är behagligt att lyssna på.

Testa gärna Event TR-6, tror inte att du kommer bli besviken :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, tror jag har beslutsångest..

Men jag är fortfarande intresserad av respektive storlekar.

gå till närmsta musikaffär o lyssna på båda storlekarna.. 4sound hade dom hela tiden ett tag.. numera vet jag inte...!!!

har du plats för s-8orna så är nog de att föredra eftersom de går nog längre ner i frekvenserna..

Link to comment
Dela på andra sajter

Senare meningen antyder att de är rättså stora alltså?

Problemet är att jag har kanske 7 mil till närmaste 4soundbutik, vilket är lite långt att gå (har ej körkort eller bil).

njo, asså s-5orna är rätt små.. lådorna är uppskattningsvis 20cm breda 35-40 höga o 20 djupa.. cm there is!!

kan tänka mig att de är ca. 3/5delar av s-8orna..

you do the math, because i cant.. !! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som stora fetingklumpar. :S Vet inte om det är bra eller dåligt.. Vad väger de då? 30kg?

haha sammanlagt väger s-5orna kanske 20 kg.. så 25 kg är inte helt omöjligt..

på 5orna sitter de typ 1" tjockt björkgods verkar det som, för dom e verkligen hur tunga som helst..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är det bara långsiktigt planerande.. Jag ska försöka få en firma registrerad så jag kan få återbärgning på momsen först.

Så en S5:a väger alltså ca 10? Då borde väl egentligen inte en S8:a väga mer än omkring 18 kg, kanske, med tanke på storleksskillnaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...